Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-13, 13:49
Medlem
”Atarax är placebo” och liknande undanbedes.

Tog (1) 25mg atarax igår (söndag) kl 17. Värt att notera är att jag slutade dricka alkohol tidigt söndag morgon och var mycket alkoholpåverkad, även fått i mig lite kokain under lördagen. Inte käkat sen lördag kväll och väger ca 50kg.

Ca en timme efter att jag tog tabletten började jag få hallucinationer, både med öppna och stängda ögon. Ganska ordentliga, som en halv lapp syra. Började även darra, kände mig stel i lederna och svag i kroppen.
Känner precis så idag bara att hallucinationerna bytts ut till märklig hjärtrytm. Hjärtat slår snabbare och hårdare några minuter, sen känns det som att det slår svagare en stund. Kan inte ta min puls eftersom jag skakar så mkt. Att skriva på telefonen är ett helvete.

Någon som varit med om liknande? Är det verkligen normalt att reagera såhär på det? Kan det ha och göra med alk/kokset?
Och den viktigaste frågan:

Kan det vara något farligt med hjärtrytmen?
Läste att man bör ta kontakt med sjukvården genast om man får hjärtklappning av det…
Citera
2022-06-13, 14:04
Medlem
Om du är orolig så åk in. Det mest troliga är väl att du har fått lite ångest och mår pyton, plus sviterna från supandet och koksandet. Du nämner själv att det är si och så med mathållningen, så kanske har du brist på något näringsämne också. Om du supit mycket kan du ha lågt B1 (tiamin), och det gör inte kroppen speciellt glad. Men åk in om du är orolig för hjärtat. Jag tänker att kroppen säger åt dig att vila ett tag nu och gör inte som du brukar göra.
Citera
2022-06-13, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptensvartpiller
Om du är orolig så åk in. Det mest troliga är väl att du har fått lite ångest och mår pyton, plus sviterna från supandet och koksandet. Du nämner själv att det är si och så med mathållningen, så kanske har du brist på något näringsämne också. Om du supit mycket kan du ha lågt B1 (tiamin), och det gör inte kroppen speciellt glad. Men åk in om du är orolig för hjärtat. Jag tänker att kroppen säger åt dig att vila ett tag nu och gör inte som du brukar göra.

Funderar på att ta mer för att få sova ikväll men orkar inte med hallisar och att må såhär imorgon också. Vafan ska man göra? Kan knappt gå
Citera
2022-06-13, 14:26
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orangesoundcloud
”Atarax är placebo” och liknande undanbedes.

Tog (1) 25mg atarax igår (söndag) kl 17. Värt att notera är att jag slutade dricka alkohol tidigt söndag morgon och var mycket alkoholpåverkad, även fått i mig lite kokain under lördagen. Inte käkat sen lördag kväll och väger ca 50kg.

Ca en timme efter att jag tog tabletten började jag få hallucinationer, både med öppna och stängda ögon. Ganska ordentliga, som en halv lapp syra. Började även darra, kände mig stel i lederna och svag i kroppen.
Känner precis så idag bara att hallucinationerna bytts ut till märklig hjärtrytm. Hjärtat slår snabbare och hårdare några minuter, sen känns det som att det slår svagare en stund. Kan inte ta min puls eftersom jag skakar så mkt. Att skriva på telefonen är ett helvete.

Någon som varit med om liknande? Är det verkligen normalt att reagera såhär på det? Kan det ha och göra med alk/kokset?
Och den viktigaste frågan:

Kan det vara något farligt med hjärtrytmen?
Läste att man bör ta kontakt med sjukvården genast om man får hjärtklappning av det…
Knappast att det beror på 25mg Atarax.
Hur mycket och hur länge har du krökat och knarkat?
Dina symptom tyder mer på ett begynnande delirium, vilket du ska ta på största allvar.
Citera
2022-06-13, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52
Dina symptom tyder mer på ett begynnande delirium, vilket du ska ta på största allvar.
Ja, jag får nog instämma här faktiskt.
Citera
2022-06-13, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morfar-52

Nej det verkar helmysko att må såhär av en tablett bara?
Började dricka fredag kväll vid 23, var lite lullig men absolut inte full. Tog sista glaset vin vid 03 lördag morgon. Sen började jag igen vid kl 12 på lördagen och fortsatte till 05(?) på söndag morgon. Då var jag ordentligt påverkade och har minnesförlust.
Citera
2022-06-13, 14:40
Medlem
Dricker inte särskilt ofta utan bara på helgerna, så 1-2 ggr i veckan. När jag väl gör det är det oftast väldigt mycket. Kan man verkligen få delirium då? Googlade och den info jag fick fram var att man kan få det om man haft ett långvarigt alkoholmissbruk (dvs oftare än 1-2 ggr/v).
Citera
2022-06-13, 14:40
Bannlyst
Citat:
Nej det verkar helmysko att må såhär av en tablett bara?
Började dricka fredag kväll vid 23, var lite lullig men absolut inte full. Tog sista glaset vin vid 03 lördag morgon. Sen började jag igen vid kl 12 på lördagen och fortsatte till 05(?) på söndag morgon. Då var jag ordentligt påverkade och har minnesförlust.

Du påminner om min farbror, han reste på viking line och svinade hela helgen och det sista han gjorde var att ta en räkcocktail och skyllde sedan på att räkan var dålig när hans mage sprutlackerade däcket.

Vad du skall göra är att ringa 1177, fråga om deras råd och du bör rimligtvis äta lite. Glöm inte att kolhydrater(socker) gör att levern prioriterar det istället för alkoholen, vilket är varför man mår bättre när man dricker juice.

Så summa summarum

Ring 1177
Ät något
Drick Vatten/Juice
Har du typ Imovane så minskar det oron/ångest rejält efter fylla.
Citera
2022-06-13, 14:59
Medlem
Citat:
Dricker inte särskilt ofta utan bara på helgerna, så 1-2 ggr i veckan. När jag väl gör det är det oftast väldigt mycket. Kan man verkligen få delirium då? Googlade och den info jag fick fram var att man kan få det om man haft ett långvarigt alkoholmissbruk (dvs oftare än 1-2 ggr/v).
Nej, då är det absolut inte delirium. Du ska supa en helsikes massa mer än så för att du ska hamna i riskzonen för DT. Jag kan ju inte garantera något, men du talar med ett rutinerat fyllo här. Alla är visserligen olika, men jag har svårt att tro att man kan få dille av helgsupande. Då skall du ha en helsikes otur. Jag är böjd att tro att du är trött, kanske lite stressad och dåligt med näring. Därtill bakfylla.

Känner mig tvingad att lägga till en liten brasklapp. Om du börjar googla på DT så kommer du säkert kunna läsa att det räcker med att dricka fyra groggar två gånger i veckan för att dödlig abstinens skall infinna sig. Om man skall gå efter litteraturen så är ungefär halva befolkningen i riskzonen för att inleda en dödlig avtändning från alkohol. Jag vet inte varför litteraturen kring det hela är så fruktansvärt frökenaktig. Om det som skrivs om avtändning från alkohol är sant så skulle hela det romerska imperiet ha dött av DT till siste man.

Men. Det sagt. Det KAN förstås vara något sådant som du känner av, och om du är orolig så åk in till akuten, dom kommer pumpa dig full med B1 och benzo i några dagar. Körkortet ryker och du får infinna dig och pissa hos en trevlig tant om du vill ha tillbaka det. Soc får orosanmälan och har du några vapenlicenser så ryker dom också. Beroende på vad du har för jobb så kan du behöva åka på rehab.

Alternativt kan du ljuga och säga att du tror du har hjärtattack. Jag tror du repar dig om du äter en tallrik fil med solrosfrön och lite banan. Drick ordentligt med vatten också. Och ät salt.
Citera
2022-06-13, 15:53
Medlem
Näringsbrist kombinerat med sömnbrist, tog du lustgas eller något annat under ruset?

Ät och sov och lägg ner med kokset, ditt tillstånd brukade vara standard för mig varje söndag tills jag la av med både ladd och alkohol - inhandla lite näringsdryck om du väljer att fortsätta eller tar du tag i vad som kommer bli ett skenande missbruk.

Se även till att kissa och bajsa ordentligt - väldigt viktigt. Gifterna kommer ut på så vis.
Senast redigerad av divadude 2022-06-13 kl. 15:57.
Citera
2022-06-13, 16:59
Medlem
Troligen är det bara en kombination av allt dåligt leverne de senaste dagarna men det stämmer att man kan få en allvarlig rubbning av hjärtrytmen av Atarax.

Risken är högre om du redan har ett s k långt-QT-syndrom och/elller vid rubbningar i saltbalans/västekebalans t ex.

Om du tar vissa läkemedel tex SSRI-preparatet Escitalopram ökar risken.
Citera
2022-06-14, 04:28
Medlem
nneGs avatar
atarax kan definitivt bidra till att du mår extra kefft när alkoholen går ur och du hade även brukat kokain

alkoholen är troligtvis största boven, men det hela lär ha orsakats av en kombination av orsaker, det är troligtvis ingen fara, men det låter lite skumt att du skulle få hallisar bara av det du listat, så det vore ju inte konstigt att åka in och låta dom ta några värden på dig, har dock inte kollat på listan över sällsynta biverkningar av atarax, vore inte konstigt om vissa skulle kunna få hallucinationer av det eftersom snarliknande preparat kan orsaka det

jag tycker du ska vänta tills kokainet gått ur dock, sen kan du åka in

antihistaminer när man håller på att tända av från något annat är i regel ej att rekommendera, det kan för många göra att man mår sämre och känner sig rastlös i kropp och ben så att man inte kan somna ändå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in