Citat:
Ursprungligen postat av
Orangesoundcloud
Dricker inte särskilt ofta utan bara på helgerna, så 1-2 ggr i veckan. När jag väl gör det är det oftast väldigt mycket. Kan man verkligen få delirium då? Googlade och den info jag fick fram var att man kan få det om man haft ett långvarigt alkoholmissbruk (dvs oftare än 1-2 ggr/v).
Nej, då är det absolut inte delirium. Du ska supa en helsikes massa mer än så för att du ska hamna i riskzonen för DT. Jag kan ju inte garantera något, men du talar med ett rutinerat fyllo här. Alla är visserligen olika, men jag har svårt att tro att man kan få dille av helgsupande. Då skall du ha en helsikes otur. Jag är böjd att tro att du är trött, kanske lite stressad och dåligt med näring. Därtill bakfylla.
Känner mig tvingad att lägga till en liten brasklapp. Om du börjar googla på DT så kommer du säkert kunna läsa att det räcker med att dricka fyra groggar två gånger i veckan för att dödlig abstinens skall infinna sig. Om man skall gå efter litteraturen så är ungefär halva befolkningen i riskzonen för att inleda en dödlig avtändning från alkohol. Jag vet inte varför litteraturen kring det hela är så fruktansvärt frökenaktig. Om det som skrivs om avtändning från alkohol är sant så skulle hela det romerska imperiet ha dött av DT till siste man.
Men. Det sagt. Det KAN förstås vara något sådant som du känner av, och om du är orolig så åk in till akuten, dom kommer pumpa dig full med B1 och benzo i några dagar. Körkortet ryker och du får infinna dig och pissa hos en trevlig tant om du vill ha tillbaka det. Soc får orosanmälan och har du några vapenlicenser så ryker dom också. Beroende på vad du har för jobb så kan du behöva åka på rehab.
Alternativt kan du ljuga och säga att du tror du har hjärtattack. Jag tror du repar dig om du äter en tallrik fil med solrosfrön och lite banan. Drick ordentligt med vatten också. Och ät salt.