2022-06-13, 03:03
Medlem
Bonnatorps avatar
Jag ska studera i höst och några år framåt, och min plan är att ta fullt studielån fastän jag jobbar heltid för att ha råd att hjälpa frun med tandvård hon skulle behöva.
Implantaten efter högkostnadsskydd torde gå på 25-30k, så pengarna finns tillgängliga inom ett halvårs studiemedel.

Saken är det att jag själv har lite skulder. Jag har löneutmätning, och den kommer vara färdig ungefär samtidigt som de där pengarna från studielånet finns tillgängliga, så det är egentligen inga problem med att de betalas av.
Däremot vill jag inte behålla pengarna på kontot så de kan utmätas tidigare. Jag har liksom inga garantier för att jag inte blir sjuk och får sänkt lön, varav mindre utmäts, så sådant kan ju möjligen hända.

Hursomhelst, om jag har 30.000 i kontanter, kan jag boka möte med banken och ge dem kontanterna, med önskemålet att de ska betalas direkt till tandläkarkliniken?
Eller kommer det framstå som pengatvätt?

Finns det annars några andra möjligheter att gå någonstans med en sådan summa för att betala en tandbehandling, då jag misstänker att tandläkaren inte kommer ta emot dem?
Citera
2022-06-13, 03:05
Medlem
Borsta tänderna och betala din tandläkare cash-inget problem.
Citera
2022-06-13, 04:39
Medlem
Vilken röra hörru. Du har inte funderat på att fixa gaddarna utomlands istället när det är så stora belopp? Polen ska vara bra har jag hört och typ halva priset. De tar nog gladeligen emot kontanter till skillnad mot det här sjunkande skeppet till land.
Citera
2022-06-13, 04:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag ska studera i höst och några år framåt, och min plan är att ta fullt studielån fastän jag jobbar heltid för att ha råd att hjälpa frun med tandvård hon skulle behöva.
Implantaten efter högkostnadsskydd torde gå på 25-30k, så pengarna finns tillgängliga inom ett halvårs studiemedel.

Saken är det att jag själv har lite skulder. Jag har löneutmätning, och den kommer vara färdig ungefär samtidigt som de där pengarna från studielånet finns tillgängliga, så det är egentligen inga problem med att de betalas av.
Däremot vill jag inte behålla pengarna på kontot så de kan utmätas tidigare. Jag har liksom inga garantier för att jag inte blir sjuk och får sänkt lön, varav mindre utmäts, så sådant kan ju möjligen hända.

Hursomhelst, om jag har 30.000 i kontanter, kan jag boka möte med banken och ge dem kontanterna, med önskemålet att de ska betalas direkt till tandläkarkliniken?

Finns det annars några andra möjligheter att gå någonstans med en sådan summa för att betala en tandbehandling, då jag misstänker att tandläkaren inte kommer ta emot dem?

landstinget måste ta emot kontanter.

privattandläkare får du prata med och säga att det är det du kommer betala med efter att de gjort tandvården.

vissa försöker lura dig til insättningsautomat och faktura men stå på dig så går det.
Citera
2022-06-13, 05:00
Medlem
Glostrups avatar
Citat:

Du är medveten om att både ditt studiebidrag och ditt studielån minskar om du jobbar heltid och tjänar mer än fribeloppet va?
Om dina inkomster för halvåret överstiger ditt fribelopp, minskar dina studiemedel. Både bidraget och lånet minskar. De minskar med 61 procent av den del av inkomsten som överstiger fribeloppet.

Se exempel
Du ska studera på heltid i 20 veckor under januari–juni. Ditt fribelopp är 90 000 för det kalenderhalvåret, men du beräknar ha inkomster på 150 000 kr under den tiden. Du har både bidrag och studielån. Dina studiemedel minskar då med cirka 36 600 kr under det halvåret (61 procent). Bidraget minskar med 11 100 kronor och lånet minskar med 25 500 kronor.
Citera
2022-06-13, 05:28
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:

Gå till en privat tandläkare som tar kontanter. Finns en hel del såna.
Citera
2022-06-13, 05:57
Medlem
Beckombergalandets avatar
Jag tror att det kommer att funka.
Citera
2022-06-13, 06:50
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
En klok tandläkare, tager emot betalning för den käftbehandling han utfört i svenska, kontanta medel.

Vårt råd i vänlighet: Gå bara till kloka dentister. Välj en sädan att vara pat hos.

OffT: Handlaget, varierar åtskilligt. En har att prova sig fram. En käftmakare med gott handlag, är en nåd att finna. Var pat hos denne yrkeskarriären ut.

Genusdiskleimer: En god tandläkare, kan vara av egalt kön.
Citera
2022-06-13, 06:58
Går själv privat och de tar inte kontanter.
Det du kan göra är ett sätta in pengarna på någon anhörigs konto, så får denna följa med och betala för tandläkaren när det är dags.
Citera
2022-06-13, 07:45
Medlem
Om man vill ha kvar kontanter i samhället ser man till att bojkotta alla som inte tar emot kontanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in