2023-09-23, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vindkall
Jo är inne på den. Går via uart å loggar in med admin å docisismagic. Sen slår jag av filtret. Så nu har jag en hel bunt med switchar jag kan ha i hemmet å styra bäst jag vill.

Ja, uart går det är ju inte ssh eller över nätverket, men jag är lite förvirrad.

Den som du inte får uart på som du kunde ssha till men inte kom in, den kommer du ha svårt att komma in på menar jag om det är samma uppsättning. Det vet vi ju inte eftersom vi inte får upp firmwaren och inte uart verkar fungera.

Jag kan inte bidra så mycket mera nu. Lycka till.

PS: Försök med TFTP. Kommer du någon vart så följer jag tråden om jag kan bidra.
Senast redigerad av namesuw 2023-09-23 kl. 15:22.
Citera
2023-09-23, 15:45
Bannlyst
Varför säger du att jag inte skall hänga upp mig på det:

Kod:
QCS API error 1010: Cannot contact security manager
mount: mounting /dev/mtdblock on /mnt/jffs2 failed: No such file or directory
board_hw_config_iterate: invalid data len: 25
[    3.735000] tqe_rx_desc_handler: invalid pool buffer from TQE: 0x8009b800 pool=-1FWT: [30:46:9a:25:be:e4.0] add entry, port:drop node:0 index:653 4addr:0 entries:1
[    3.735000] tqe_rx_desc_handler: invalid pool buffer from TQE: 0x8009b800 pool=-1FWT: [30:46:9a:25:be:e4.0] add entry, port:drop node:0 index:653 4addr:0 entries:1
grep: /mnt/jffs2/mac_addr: No such file or directory
[   14.190000] device wifi0_0 entered promiscuous mode
wifi0_0: Beamforming is enabled
/scripts/tc_prio: line 64: tc: not found
File '/mnt/jffs2/mac_addr' not readable
 Q-in-Q configurations may not work correctly.
emac0 is eth1_1, emac1 is eth1_0
Mounting local flash
sh: 0: unknown operand
mount flash /mnt/jffs2 failed

Jag skall skriva ner vad allt detta betyder, antingen har du fått en defekt produkt eller så talar du inte sanning eller så har du skickat fel saker till mig.

QCS API error 1010: Cannot contact security manager:
Det här felet tyder på att det finns problem med att kommunicera med säkerhetshanteringskomponenten i systemet. det vet jag inte exakt vad det är, det låter alllvarligt dock.

mount: mounting /dev/mtdblock on /mnt/jffs2 failed: No such file or directory:
Det ser ut som om systemet försöker montera ett jffs2-filsystem, men den enhet som behövs för monteringen verkar saknas. Detta kan indikera ett problem med filsystemet eller att enheten inte är tillgänglig.

board_hw_config_iterate: invalid data len: 25:
Detta meddelande tyder på ett problem med hårdvarukonfigurationen där data har en felaktig längd, vilket inte förväntades. (Det är precis därför jag inte kunde matcha denbinära filen)

tqe_rx_desc_handler: invalid pool buffer...:
Här har vi ett problem med hanteringen av mottagningsdeskriptorer, vilket kan bero på nätverksproblem eller problem med interna buffrar i systemet det 'r svårt att veta exakt, kanske har det med mac address felet att göra.

grep: /mnt/jffs2/mac_addr: No such file or directory:
Försöket att söka efter en MAC-adress i en fil misslyckades eftersom filen inte kunde hittas.

device wifi0_0 entered promiscuous mode:
Enheten har aktiverat ett särskilt läge för att övervaka all trafik som passerar genom nätverket. Detta görs vanligtvis för att underlätta felsökning, då routern antagligen märker att mac addressen är trasig.

/scripts/tc_prio: line 64: tc: not found:
Ett skript försöker använda ett verktyg eller kommando som inte finns installerat på systemet.

File '/mnt/jffs2/mac_addr' not readable:
Här finns det problem med läsningen av en fil som innehåller en MAC-adress. Filen saknas troligtvis eller har felaktiga rättigheter dvs, den är read-only, den hittar 5 av 6 mac addresser, login bygger på dom 6 mac mac addresserna då du kan se att dom kör "cut -d: -f1,2,3,4,5,6" sedan "echo $password" så finns inte den ena mac addressen, så blir det null.

Q-in-Q configurations may not work correctly:
Detta är en varning som tyder på att det kan finnas problem med nätverkskonfigurationer, särskilt gällande Q-in-Q-taggning. vlan

sh: 0: unknown operand:
Ett skript eller ett kommando som kördes i sh-skalet stötte på ett fel

Sammanfattningsvis verkar systemet ha problem med hårdvara, filsystem och nätverkskonfigurationer, klart det är frustrerande att se detta och du inte ens nämner något. Jag går inte in på den andra filen,

/etc/rc.common: eval: line 8: mdev: not found

mdev används till att mkdoda ubifs filerna i /dev., Kan dom inte läggas till så av /init så kan dom inte hittas, dvs de är katastrof.

Tiden är också inställd till 1970-01-01, vilket tyder på fel på minnet, hade du startat upp den för första gången, så hade klockan inte varit 00.00.00.

Kod:
[Info] [0x774ad4f0] [1970-01-01 00:00:08.578067000 UTC]    ini
Senast redigerad av namesuw 2023-09-23 kl. 15:55.
Citera
2023-09-23, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namesuw
Varför säger du att jag inte skall hänga upp mig på det:

Kod:
board_hw_config_iterate: invalid data len: 25
grep: /mnt/jffs2/mac_addr: No such file or directory
[   14.190000] device wifi0_0 entered promiscuous mode
wifi0_0: Beamforming is enabled
/scripts/tc_prio: line 64: tc: not found
File '/mnt/jffs2/mac_addr' not readable
 Q-in-Q configurations may not work correctly.
emac0 is eth1_1, emac1 is eth1_0
Mounting local flash
sh: 0: unknown operand
mount flash /mnt/jffs2 failed

Jag skall skriva ner vad allt detta betyder, antingen har du fått en defekt produkt eller så talar du inte sanning eller så har du skickat fel saker till mig.

QCS API error 1010: Cannot contact security manager:
Det här felet tyder på att det finns problem med att kommunicera med säkerhetshanteringskomponenten i systemet. det vet jag inte exakt vad det är, det låter alllvarligt dock.

mount: mounting /dev/mtdblock on /mnt/jffs2 failed: No such file or directory:
Det ser ut som om systemet försöker montera ett jffs2-filsystem, men den enhet som behövs för monteringen verkar saknas. Detta kan indikera ett problem med filsystemet eller att enheten inte är tillgänglig.

board_hw_config_iterate: invalid data len: 25:
Detta meddelande tyder på ett problem med hårdvarukonfigurationen där data har en felaktig längd, vilket inte förväntades. (Det är precis därför jag inte kunde matcha denbinära filen)

tqe_rx_desc_handler: invalid pool buffer...:
Här har vi ett problem med hanteringen av mottagningsdeskriptorer, vilket kan bero på nätverksproblem eller problem med interna buffrar i systemet det 'r svårt att veta exakt, kanske har det med mac address felet att göra.

grep: /mnt/jffs2/mac_addr: No such file or directory:
Försöket att söka efter en MAC-adress i en fil misslyckades eftersom filen inte kunde hittas.

device wifi0_0 entered promiscuous mode:
Enheten har aktiverat ett särskilt läge för att övervaka all trafik som passerar genom nätverket. Detta görs vanligtvis för att underlätta felsökning, då routern antagligen märker att mac addressen är trasig.

/scripts/tc_prio: line 64: tc: not found:
Ett skript försöker använda ett verktyg eller kommando som inte finns installerat på systemet.

File '/mnt/jffs2/mac_addr' not readable:
Här finns det problem med läsningen av en fil som innehåller en MAC-adress. Filen saknas troligtvis eller har felaktiga rättigheter dvs, den är read-only, den hittar 5 av 6 mac addresser, login bygger på dom 6 mac mac addresserna då du kan se att dom kör "cut -d: -f1,2,3,4,5,6" sedan "echo $password" så finns inte den ena mac addressen, så blir det null.

Q-in-Q configurations may not work correctly:
Detta är en varning som tyder på att det kan finnas problem med nätverkskonfigurationer, särskilt gällande Q-in-Q-taggning. vlan

sh: 0: unknown operand:
Ett skript eller ett kommando som kördes i sh-skalet stötte på ett fel

Sammanfattningsvis verkar systemet ha problem med hårdvara, filsystem och nätverkskonfigurationer, klart det är frustrerande att se detta och du inte ens nämner något.

Ljuger gör jag då inte. Ja jag vet att bootloggarna har några fel. Verkar va så på alla mina icotera. Kan ju inte bli arg på mig för det. Känns som de kör samma script på alla sina modeller och vissa saker funkar vissa inte. Men som sagt påstå inte att jag ljuger. Det är inte kul när gör så gott jag kan.
Citera
2023-09-23, 15:59
Bannlyst
Citat:
Ljuger gör jag då inte. Ja jag vet att bootloggarna har några fel. Verkar va så på alla mina icotera. Kan ju inte bli arg på mig för det. Känns som de kör samma script på alla sina modeller och vissa saker funkar vissa inte. Men som sagt påstå inte att jag ljuger. Det är inte kul när gör så gott jag kan.

ag är verkligen inte arg, jag bara vill vara tydlig och rakt på sak. Jag menar inte att du ljuger, men det verkar som det finns något fel med produkten, konfigurationen eller något annat. Det är helt enkelt inte normalt.

Om detta är fallet för alla Icotera-enheter, då är det verkligen ett stort problem med deras produkter.

Du ska verkligen inte ta illa upp, tvärtom. Du har gjort ditt bästa och delat all information du kan. Om du inte ljuger, så är det Icotera som har problem.

Var det en router från Tele2, förresten? Det är inte svårt att förstå varför de erbjuder sina produkter "gratis." Det står på deras startsida längst ner.

De verkar använda Hetzner-datacentret för att hosta sina firmwares. Icotera, alltså.

Både Tele2 och Icotera verkar vara dåliga företag. Men låt inte det hindra dig från att få tillgång till root och lösa problemet, om du vill det.

Om du förstod hur viktiga dessa saker är i Linux och speciellt i embedded, för att systemet överhuvudtaget ska fungera, så skulle du förstå mig bättre. Det är ungefär som att försöka starta en bil utan motor (utan hårdvara, ingen router, ingen motor, ingen bil). Det är verkligen sant, det går inte komma ifrån.

-- Uppdatering.

Det är så många saker du inte nämner så det blir också konstigt, hur kan du komma in i GUI om du får dessa felen? Du har slängt dom säger du. Det är ju svårt att veta från när dessa bootloggar kommer eftersom tiden är nollad Du har inte kortslutit dom nya, för att kommad dit också? Jag bara frågar. Ju ärlligare du är ju lättare får du hjälp, har du inte gjort det så vill du väl inte ha sådanna routrar, som inte kan kontakta security manager? Har du gjort det, köp nya och försök igen, svårare är det inte - Gör inte om samma sak igen, då blir det samma problem igen.

Jag vet mer och förstår mer än du tror.

TFTP, men jag antar att du inte vet hur det fungerar om anslutningarna inte fungerar. Men WAN verkar fungera, det är därför du försöker konfigurera ACS. Det fungerar inte på samma sätt som med Technicolor.

Vilken modell och firmware var det där du hittade lösenordet som du nämnde i början av tråden? Du påstod också att du informerade Telenor om det. Det verkar lite skumt, måste jag säga.

Prata mindre och lär dig istället, istället för att ljuga. Försökte du få oss att tro att den dump du delade var "ofullständig" så att du kunde ta äran om vi kunde hjälpa dig?

Lycka till. Det kommer du att behöva.
Senast redigerad av namesuw 2023-09-23 kl. 16:53.
Citera
2023-09-23, 17:22
Medlem
Citat:
ag är verkligen inte arg, jag bara vill vara tydlig och rakt på sak. Jag menar inte att du ljuger, men det verkar som det finns något fel med produkten, konfigurationen eller något annat. Det är helt enkelt inte normalt.

Om detta är fallet för alla Icotera-enheter, då är det verkligen ett stort problem med deras produkter.

Du ska verkligen inte ta illa upp, tvärtom. Du har gjort ditt bästa och delat all information du kan. Om du inte ljuger, så är det Icotera som har problem.

Var det en router från Tele2, förresten? Det är inte svårt att förstå varför de erbjuder sina produkter "gratis." Det står på deras startsida längst ner.

De verkar använda Hetzner-datacentret för att hosta sina firmwares. Icotera, alltså.

Både Tele2 och Icotera verkar vara dåliga företag. Men låt inte det hindra dig från att få tillgång till root och lösa problemet, om du vill det.

Om du förstod hur viktiga dessa saker är i Linux och speciellt i embedded, för att systemet överhuvudtaget ska fungera, så skulle du förstå mig bättre. Det är ungefär som att försöka starta en bil utan motor (utan hårdvara, ingen router, ingen motor, ingen bil). Det är verkligen sant, det går inte komma ifrån.

-- Uppdatering.

Det är så många saker du inte nämner så det blir också konstigt, hur kan du komma in i GUI om du får dessa felen? Du har slängt dom säger du. Det är ju svårt att veta från när dessa bootloggar kommer eftersom tiden är nollad Du har inte kortslutit dom nya, för att kommad dit också? Jag bara frågar. Ju ärlligare du är ju lättare får du hjälp, har du inte gjort det så vill du väl inte ha sådanna routrar, som inte kan kontakta security manager? Har du gjort det, köp nya och försök igen, svårare är det inte - Gör inte om samma sak igen, då blir det samma problem igen.

Jag vet mer och förstår mer än du tror.

TFTP, men jag antar att du inte vet hur det fungerar om anslutningarna inte fungerar. Men WAN verkar fungera, det är därför du försöker konfigurera ACS. Det fungerar inte på samma sätt som med Technicolor.

Vilken modell och firmware var det där du hittade lösenordet som du nämnde i början av tråden? Du påstod också att du informerade Telenor om det. Det verkar lite skumt, måste jag säga.

Prata mindre och lär dig istället, istället för att ljuga. Försökte du få oss att tro att den dump du delade var "ofullständig" så att du kunde ta äran om vi kunde hjälpa dig?

Lycka till. Det kommer du att behöva.

Men snälla nån vad är det med dig.

Jag gick och skruvade upp en annan i4882 för å kolla dom loggarna ifall de hade samma fel. Den är helt ny ifrån någon annan person

https://pastebin.com/hqeR3MSH

https://pastebin.com/5bqSHXwH

Ser ut å finnas samma fel eller hur? Eller ser jag fel?.

Vet ej om i6407 är ifrån tele2, köpte 10st av någon i ny kartong.

Alltså komma in i webgui går utan att quantenna delen är igång om du menar det. Har en där jag råkade skriva över chippet på nåt sätt. tror jag skrev DD åt fel håll.

På technicolor routern köpte jag en ifrån tradera var version 15.4 gold tror jag de var. Den som har ping exploiten i sig. Finns en hel tråd på hack technicolor på github. Där ser du mitt andra alias. Så du kanske förstår att jag inte sitter å ljuger.

Dumpen på quantenna delen är ofullständig. Efter en stund när jag loggar via minicom så drar alla tecken iväg till höger å binära koden blir helt fel.

Sitter här å skakar för det värsta jag vet är att bli kallad nåt man inte är.

å nej jag vill inte ha någon ära till något alls. Skulle jag nångång skriva om hur man får root skulle alla som va med stå där ifall de vill.
Citera
2023-09-23, 22:55
Bannlyst
Citat:
Men snälla nån vad är det med dig.

Jag gick och skruvade upp en annan i4882 för å kolla dom loggarna ifall de hade samma fel. Den är helt ny ifrån någon annan person

https://pastebin.com/hqeR3MSH

https://pastebin.com/5bqSHXwH

Ser ut å finnas samma fel eller hur? Eller ser jag fel?.

Vet ej om i6407 är ifrån tele2, köpte 10st av någon i ny kartong.

Alltså komma in i webgui går utan att quantenna delen är igång om du menar det. Har en där jag råkade skriva över chippet på nåt sätt. tror jag skrev DD åt fel håll.

På technicolor routern köpte jag en ifrån tradera var version 15.4 gold tror jag de var. Den som har ping exploiten i sig. Finns en hel tråd på hack technicolor på github. Där ser du mitt andra alias. Så du kanske förstår att jag inte sitter å ljuger.

Dumpen på quantenna delen är ofullständig. Efter en stund när jag loggar via minicom så drar alla tecken iväg till höger å binära koden blir helt fel.

Sitter här å skakar för det värsta jag vet är att bli kallad nåt man inte är.

å nej jag vill inte ha någon ära till något alls. Skulle jag nångång skriva om hur man får root skulle alla som va med stå där ifall de vill.

Du har ju tre firmware-filer som heter McLaren. Är de till Telenor-routern eller inte?

Hur fick du tag på McLaren-filerna? Syns loggen i WEBUIT? Jag bad ju om en bild, men jag fick ingen på just det. Klickade du på techroot, download, så dök loggen upp och såg du URL:en? Jag vet hur man gör, det är därför jag frågar. Svarar du fel så är det klart att jag väcker misstankar. Du behöver inte svara om du inte vill, det är bara att du säger det så frågar jag inte igen, det gjorde ju jag till dig om hur jag hittar routrarna, vissa saker vill man inte berätta helt enkelt.

Jag fattar inte varför du inte flashar över TFTP. Du har ju tre stycken filer, om de nu är äkta, vilket jag inte tvivlar på, men namnet är udda jämfört med den du fick av mig, som fungerade att packa upp.

Går det fel, så har du åtta routrar kvar. Och vadå du tror du har har dd:at åt fel håll? Det är mänskligt att göra fel, men att tro? En så allvarlig sak måste du komma ihåg väl om du har koll på lite saker. Har du dd:at åt fel håll, då är felmeddelandena logiska, och det blir inget konstigt i så fall.

Alltså. Hur kan du dd:a åt fel håll. Utan tillgång till skalet?

Vill du ha hjälp, så får du säga exakt vad du gör och vad du har gjort. Jag skrev att nästa steg är att hitta krypteringsmetoden och start och end blocket på firmware filen, sen skrev jag ge upp det du kommer inte lyckas med det ändå det finns 100 andra sätt du kan prova, då ville du backa bandet lite och börja skriva om ACS. Varför skall vi backa bandet. Oavsett så är svaret nej, du kan inte ändra CWMPD addressen genom att visa dolda block då dom ej finns.

Hur gick det med dom "gråa" knaparna som var oklickbara? Gav det något? Har du provat ens?
Senast redigerad av namesuw 2023-09-23 kl. 23:07.
Citera
2023-09-23, 23:05
Medlem
Citat:
Du har ju 3 firmware filer som heter mclaren. Är dom till telenor routern eller inte?

Hur fick du tag på mclaren filerna? Syns loggen i WEBUIT? Jag bad ju om en bild men jag fick ingen på just det. Klickade du på techroot, download, så dök loggen upp och såg du urlen?

Ja dom är till telenor.

Ja under diagnostics/syslog kunde jag se cwmp acs urls. Liknande syslog som på technicolor. Men den routern hade version 1.0.5 och den gick sönder. Okej !? Så nu kan jag inte se syslogen för det finns ingen längre under diagnostics efter version 1.0.5. Den är då inte där på version 1.0.8 eller senare. Är vi på samma plan nu?

Hittade en bild på gamla versionen(inte min bild)
https://forumbilder.com/images/2020/...nor-router.jpg
Citera
2023-09-23, 23:21
Bannlyst
Citat:
Ja dom är till telenor.

Ja under diagnostics/syslog kunde jag se cwmp acs urls. Liknande syslog som på technicolor. Men den routern hade version 1.0.5 och den gick sönder. Okej !? Så nu kan jag inte se syslogen för det finns ingen längre under diagnostics efter version 1.0.5. Den är då inte där på version 1.0.8 eller senare. Är vi på samma plan nu?

Hittade en bild på gamla versionen(inte min bild)
https://forumbilder.com/images/2020/...nor-router.jpg

Okej, För att skicka en request ill syslog_view kan du göra följande:

Kod:
fetch('http://192.168.1.1/index.cgi', {
  method: 'POST',
  headers: {
     'Accept-Language': 'en-US,en;q=0.9,sv;q=0.8',
    'Cookie': 'CGISID=<CGISID>',
     'User-Agent': 'Mozilla/5.0 (X11; Linux x86_64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/115.0.0.0 Safari/537.36'
  },
  body: 'curpg=DIAGNOSTICS/SYSLOG/syslog_view&req=syslog_get_data&ltpoll_client_id=poll_66642_id&ltpoll_client_state=2831:32&'
})
.then(response => response.text())
.then(data => console.log(data))
.catch(error => console.error('Error:', error));

https://i.imgur.com/JqtRl2G.png

Men jag tror inte att det kommer att fungera om dom har tagit bort det, dom har antagligen insett problematiken med det. Det är en säkerhetsåtgärd, helt enkelt.

Det är ingen tävling för mig eller tänka på olika plan, vill du ha root så får du berätta vad du har gjort och vad du gör helt enkelt. Det går inte dölja.

Nu till frågan, du hade ju 10st routrar, hur dd:a du åt fel håll? Du borde ha 8st kvar då om 1 är trasig, har du inte uppdaterat alla, så bör ju dom andra vara på tidigare versionen? Vad vill du göra md loggen förresten, du har ju firmware filerna? Prova TFTP? Vet du inte hur man gör eller har du redan provat? Vet du inte hur man gör, så säg det så berättar jag.

Vill du trigga en post för uppgradering så är det: "DIAGNOSTICS/TECHSUPPORT/diagnostics.techsupport" den finns på, det finns en "download" button där. men inget du kan fylla i manuellt.
Senast redigerad av namesuw 2023-09-23 kl. 23:27.
Citera
2023-09-23, 23:26
Medlem
Citat:
Du har ju tre firmware-filer som heter McLaren. Är de till Telenor-routern eller inte?

Hur fick du tag på McLaren-filerna? Syns loggen i WEBUIT? Jag bad ju om en bild, men jag fick ingen på just det. Klickade du på techroot, download, så dök loggen upp och såg du URL:en? Jag vet hur man gör, det är därför jag frågar. Svarar du fel så är det klart att jag väcker misstankar. Du behöver inte svara om du inte vill, det är bara att du säger det så frågar jag inte igen, det gjorde ju jag till dig om hur jag hittar routrarna, vissa saker vill man inte berätta helt enkelt.

Jag fattar inte varför du inte flashar över TFTP. Du har ju tre stycken filer, om de nu är äkta, vilket jag inte tvivlar på, men namnet är udda jämfört med den du fick av mig, som fungerade att packa upp.

Går det fel, så har du åtta routrar kvar. Och vadå du tror du har har dd:at åt fel håll? Det är mänskligt att göra fel, men att tro? En så allvarlig sak måste du komma ihåg väl om du har koll på lite saker. Har du dd:at åt fel håll, då är felmeddelandena logiska, och det blir inget konstigt i så fall.

Alltså. Hur kan du dd:a åt fel håll. Utan tillgång till skalet?

Vill du ha hjälp, så får du säga exakt vad du gör och vad du har gjort. Jag skrev att nästa steg är att hitta krypteringsmetoden och start och end blocket på firmware filen, sen skrev jag ge upp det du kommer inte lyckas med det ändå det finns 100 andra sätt du kan prova, då ville du backa bandet lite och börja skriva om ACS. Varför skall vi backa bandet. Oavsett så är svaret nej, du kan inte ändra CWMPD addressen genom att visa dolda block då dom ej finns.

Hur gick det med dom "gråa" knaparna som var oklickbara? Gav det något? Har du provat ens?

Du editerar dina inlägg så det blir ju tokigt när jag svarar. Hoppas du är klar denna gång jag skriver.

Acs urlen är samma som till vant-w acs.bredband.com

Telenors i4882 samt i3562 då heter filerna McLaren. Varför vet jag inte.

Jag har åtta unbrandade i6407 fiber tjänstefördelare. Inte i4482. Har fyra i4882 varav två är utan uart pinnar.

Jag får ju root shell via kortslutning och ändrar kernel parameters till rdinit=/bin/sh i uboot som jag skrivit om på quantenna delen och på en av mina höll jag på å försökte dumpa mtd partionerna å i all hast så gjorde jag något så sen vid nästa uppstart var den uarten tom. Men själva realtek delen rullar på iallafall. Enda som försvinner är wifi och 2.5gbe porten samt att den startar om efter en timme typ för realtek får ej svar av quantenna.

Jag gjorde detta för två år sedan så man får faktiskt glömma. Kan du acceptera det?

TFTP har jag inte prövat än. Fick det inte att funka helt enkelt. Men får ge det ett nytt försök då du säger att det är vägen jag måste gå.

Ja ditt skript funkar för å ta bort de gråa på t.ex wifi om man skriver checkbox istället för button.

Förstår vi varandra nu?
Citera
2023-09-23, 23:29
Bannlyst
Citat:
Du editerar dina inlägg så det blir ju tokigt när jag svarar. Hoppas du är klar denna gång jag skriver.

Acs urlen är samma som till vant-w acs.bredband.com

Telenors i4882 samt i3562 då heter filerna McLaren. Varför vet jag inte.

Jag har åtta unbrandade i6407 fiber tjänstefördelare. Inte i4482. Har fyra i4882 varav två är utan uart pinnar.

Jag får ju root shell via kortslutning och ändrar kernel parameters till rdinit=/bin/sh i uboot som jag skrivit om på quantenna delen och på en av mina höll jag på å försökte dumpa mtd partionerna å i all hast så gjorde jag något så sen vid nästa uppstart var den uarten tom. Men själva realtek delen rullar på iallafall. Enda som försvinner är wifi och 2.5gbe porten samt att den startar om efter en timme typ för realtek får ej svar av quantenna.

Jag gjorde detta för två år sedan så man får faktiskt glömma. Kan du acceptera det?

TFTP har jag inte prövat än. Fick det inte att funka helt enkelt. Men får ge det ett nytt försök då du säger att det är vägen jag måste gå.

Ja ditt skript funkar för å ta bort de gråa på t.ex wifi om man skriver checkbox istället för button.

Förstår vi varandra nu?

Ja, jag kommer på att jag måste lägga till information. Jag hänger med.

Jag visste redan att du hade gjort så med kernel parametrarna, det är det ända sättet det kan ske att inte "/dev" dyker upp ELLER om den är trasig.

Har du provat att skriva:

Kod:
mount -t proc proc /proc
mount --rbind /sys /sys
mount --rbind /dev /dev/
mount -o rw,remount /

Du kan inte göra så, routern kommer hamna i failsafe och bli "readonly"

Prova något annat, te.x /bin/upgrade.sh om den finns.

Du kan även prova "/sbin/init" och se vad som sker om du hamnar där.
Senast redigerad av namesuw 2023-09-23 kl. 23:35.
Citera
2023-09-23, 23:35
Medlem
Citat:
Ja, jag kommer på att jag måste lägga till information. Jag hänger med.

Jag visste redan att du hade gjort så med kernel parametrarna, det är det ända sättet det kan ske att inte "/dev" dyker upp.

Har du provat att skriva:

Kod:
mount -t proc proc /proc
mount --rbind /sys /sys
mount --rbind /dev /dev/
mount -o rw,remount/

Du kan inte göra så, routern kommer hamna i failsafe och bli "readonly"

Ne så har jag inte gjort. Bara följt vad icoteras skript gjort.

Så har bara mountat proc, mkt/jffs2 och mkt/cal_dat.
Så då ska jag pröva med
mount --rbind /sys /sys
mount --rbind /dev /dev/

Men vet inte vad det ska hjälpa oss emot root. Quantenna är ju helt avskild ifrån realtek. De pratar med varandra på någon sorts bus. Servern är på quantenna sidan klient på realtek.
Citera
2023-09-23, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ne så har jag inte gjort. Bara följt vad icoteras skript gjort.

Så har bara mountat proc, mkt/jffs2 och mkt/cal_dat.
Så då ska jag pröva med
mount --rbind /sys /sys
mount --rbind /dev /dev/

Men vet inte vad det ska hjälpa oss emot root. Quantenna är ju helt avskild ifrån realtek. De pratar med varandra på någon sorts bus. Servern är på quantenna sidan klient på realtek.

Jaha, det är kernel parametrarna för quantenna du pratar om, inte själva routers parametrar.

Ahh, nej det går inte att göra så. Tyvärr, med /bin/sh alltså. men prova det jag skrev men de tror jag inte kommer gå, eftersom att proc, dev och sys redna är mountat på den "undre" root partitionen därför blir det "already in use" då blir allting mycket mer logiskt.

Bra försök dock, du förstår en del men du förklarar inte lika bra som du tänker (inget illa menat)

Då är routern nog inte trasig då är det bara parametern som du modifierat. Då försttår jag dig nu ja. Jag vet inte hur du skall gå vidare nu, men undrar du något så fråga om du behöver hjälp med kod eller något.
Senast redigerad av namesuw 2023-09-23 kl. 23:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in