2022-06-12, 13:04
Medlem
https://www.gd.se/2022-06-10/15-aring-haktad-misstankt-for-grovt-narkotikabrott
Citat:
Tre Sandvikenbor har häktats vid Gävle tingsrätt misstänkta för grovt narkotikabrott. Den yngsta är endast 15 år gammal. De övriga två misstänkta männen är i 20- och 30-årsåldern
Citat:
Trion stoppades i en bil på E16 i Hofors kommun på tisdagskvällen och polisen hittade då en större mängd narkotika i fordonet. Enligt uppgift till tidningen rör det sig om amfetamin.
Någon som vet mer om det här ? Är det MC relaterat ?
Citera
2022-06-12, 13:08
Medlem
Gladaluvans avatar
Det är helt klart 15-åringen som har ordnat ekonomiska medel, rekryterat två 20-30 åringar och sedan importerat eller på annat sätt anskaffat narkotikan. Det är viktigt att denna 15-åring straffas hårt så att han stängs ut från samhället. Det kommer leda till riktigt bra möjligheter sedan när han är vuxen. Sveriges narkotikapolitik visar vägen ännu en gång.
Citera
2022-06-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Det är helt klart 15-åringen som har ordnat ekonomiska medel, rekryterat två 20-30 åringar och sedan importerat eller på annat sätt anskaffat narkotikan. Det är viktigt att denna 15-åring straffas hårt så att han stängs ut från samhället. Det kommer leda till riktigt bra möjligheter sedan när han är vuxen. Sveriges narkotikapolitik visar vägen ännu en gång.
Så nu ska det gullas med gängen också. OK att missbrukarna inte ska stigmatiseras men langarna som sprider skiten?
Citera
2022-06-12, 15:22
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Personkrets3-1
Så nu ska det gullas med gängen också. OK att missbrukarna inte ska stigmatiseras men langarna som sprider skiten?
Vad fan visste du när du var 15? Om du är bara lite kriminell och någon ger dig ett erbjudande som kan dra in tiotusentals kronor i månaden så är det inte så lätt att tacka nej, särskilt inte i detta samhälle. Min poäng var att det är uppenbart att 20-30 åringarna ligger bakom detta och har använt en 15-åring till diverse uppgifter, men det var knappast 15-åringens idé. Därför bör han straffas, om än lindrigare.
Citera
2022-06-12, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Vad fan visste du när du var 15? Om du är bara lite kriminell och någon ger dig ett erbjudande som kan dra in tiotusentals kronor i månaden så är det inte så lätt att tacka nej, särskilt inte i detta samhälle. Min poäng var att det är uppenbart att 20-30 åringarna ligger bakom detta och har använt en 15-åring till diverse uppgifter, men det var knappast 15-åringens idé. Därför bör han straffas, om än lindrigare.
Självklart ska han få lindrigare straff och en chans att välja en bättre framtid.
Citera
2022-06-12, 18:31
Medlem
Personligen så undrar jag varför man blir straffmyndig när man fyller 15, men man får straff rabatt tills man är 20??

Helt sanslöst att man som tex 18åring kan döda något och komma ut som 22 och ha hela livet framför sig att mörda igen. Sorry för OT

Dock som 15åringen i det här fallet är ju ganska uppenbart rekryterad för att ta smällen om dom skulle torska, vilket dom gjorde.
Citera
2022-09-29, 15:48
Medlem
Sandviken - Polisen avlyssnade 15-åring – hade 3,5 kilo amfetamin

https://www.gd.se/2022-09-28/polisen-avlyssnade-15-aring--hade-35-kilo-amfetamin
Citat:
När en misstänkt ung man hoppade in i en bil i Sandviken och åkte till Borlänge följde spanarna efter.
På vägen tillbaka stoppades bilen. I den låg 3,5 kilo amfetamin.

När 15-åringen och hans 19-årige kompis hoppade av elsparkcyklarna och satte sig i en bil i Sandviken följdes de av polisen. Det var den 7 juni i år.

Beställaren misstänks vara en 29-åring med tidigare koppling till Bandidos. Under flera veckor innan den 7 juni hade polisen spanat mot honom och haft en hemlig fjärrstyrd kamera riktad mot mannens ytterdörr.
Någon som vet mer om det här?
Citera
2022-09-29, 16:06
Medlem
Vi måste ta bort straffrabatten då det bara är unga som åker dit på detta nu förtiden.
Citera
2022-09-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bekannelse
Vi måste ta bort straffrabatten då det bara är unga som åker dit på detta nu förtiden.
Ja och borde även höja straffet på dom som skickar minderåriga på deras skit göra.
Citera
2022-10-02, 06:48
Avslutad
Mer info någon?
Citera
2022-10-14, 04:12
Avslutad
Noll information?? Jag har mina misstankar som borde stämmas till 100%
Citera
2022-10-14, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bootinbull
Noll information?? Jag har mina misstankar som borde stämmas till 100%

Då är det ju du som sitter på informationen? Dela gärna med dig istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in