2022-06-12, 04:31
Medlem
supremanics avatar
Sorgligt nog börjar åldern ta ut sin rätt för min fyrbente vän.
Hon ser inte ut att lida nu, men tyvärr är det nog bara en tidsfråga

De flesta går nog till en veterinär för ett ärende som detta, men för mig känns det bara för fegt och vidrigt att knata in i ett sterilt rum där man kan låtsas som att allt var normalt och man själv hade sina händer rena från det livet som tas.

Hur tänker ni andra kring slutskedet hos husdjur? är det tabu att inte gå till veterinär den sista tiden utan sköta det själv? (ev handgripligen)
Citera
2022-06-12, 04:41
Medlem
lemonzhellos avatar
Det är svårare än man tror om man inte har skjutvapen.

Själv har jag avlivat egna hundar och katter, men skulle heller inte - i avsaknad av skjutvapen - tveka att anlita veterinär.
Citera
2022-06-12, 04:47
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
Det är svårare än man tror om man inte har skjutvapen.

Själv har jag avlivat egna hundar och katter, men skulle heller inte - i avsaknad av skjutvapen - tveka att anlita veterinär.

jo, tyvärr har jag inget skjutvapen redo så andra metoder vore nödvändigt
Citera
2022-06-12, 04:53
Medlem
lemonzhellos avatar
I så fall - veterinär. Tveklöst.

Har i bekantskapskretsen flera erfarenheter av egna försök som inte manar till efterföljd, om man säger så. Om man har känslor för djuret alltså.

Det är som sagt svårare än man tror. Jag skulle nästan gå så långt som till att säga betydligt svårare.

Utan att öppna nåt som man kanske inte vill öppna, hur hade du tänkt dig att det skulle gå till?
Citera
2022-06-12, 05:00
Medlem
supremanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemonzhello
I så fall - veterinär. Tveklöst.

Har i bekantskapskretsen flera erfarenheter av egna försök som inte manar till efterföljd, om man säger så. Om man har känslor för djuret alltså.

Det är som sagt svårare än man tror. Jag skulle nästan gå så långt som till att säga betydligt svårare.

Utan att öppna nåt som man kanske inte vill öppna, hur hade du tänkt dig att det skulle gå till?
Har inte direkt tänkt någon plan så ta det inte allt för seriöst, men om läget skulle bli så illa att det blir akut lidande så kanske en mindre slägga mot nacken kanske vara det jag går till. Inte ett val jag är bekväm vid dock.
Citera
2022-06-12, 05:04
Medlem
supremanics avatar
blir nog veterinär ändå då
Citera
2022-06-12, 05:15
Medlem
lemonzhellos avatar
Släggan låter spontant som ett vettigt alternativ, faktiskt. Dock inte riskfritt, lätt hänt att man inte använder nödvändig kraft.

Men som sagt, jag ser det inte som tabu eller fegt att gå till veterinär för att få ett husdjur avlivat.

Äldsta dottern vägrade andra alternativ när hennes katt var på fallrepet.

Min begränsade erfarenhet av besök på veterinärklinik är dock att djuren själva är oroliga, det luktar och låter etc. Det är väl mitt enda argument mot.

Även dotterns sextonåriga, sjuka och egentligen rätt livströtta katt levde lite rövare när det var dags.
Dyrt var det också.
Citera
2022-06-12, 06:06
Medlem
Onanikrems avatar
Utan ett riktigt skjutvapen så tveklöst veterinär! Skulle inte klara slå ihjäl min bäste vän med en slägga.
Roadkill - trafikoffer på vägen visst, men inte en planerad avlivning.

Som ovanstående säger blir de flesta djur oroliga vid veterinärbesök. Att få dö ute i skogen snabbt, fri och älskad är det bästa
Citera
2022-06-12, 06:31
Medlem
fulvodkas avatar
Det finns garanterat veterinärer som kan tänka sig att komma hem till dig och göra det på plats.

Slägga låter helt befängt. Ni måste ju vara efterblivna för att överväga det.
Citera
2022-06-12, 06:41
Medlem
hockexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fulvodka
Slägga låter helt befängt. Ni måste ju vara efterblivna för att överväga det.

Varför? Ett hårt slag mot skallen är det minst smärtsamma och mest humana.
Citera
2022-06-12, 06:47
Medlem
fulvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Varför? Ett hårt slag mot skallen är det minst smärtsamma och mest humana.

Att drämma en slägga i huvudet på en av dina bästa vänner, som dessutom är en liten katt, låter inte klokt. Hellre en i princip smärtfri injektion medans man lugnande håller tassen i sin hand och den somnar in i lugn och ro. Eller?
Citera
2022-06-12, 06:48
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Sorgligt nog börjar åldern ta ut sin rätt för min fyrbente vän.
Hon ser inte ut att lida nu, men tyvärr är det nog bara en tidsfråga

De flesta går nog till en veterinär för ett ärende som detta, men för mig känns det bara för fegt och vidrigt att knata in i ett sterilt rum där man kan låtsas som att allt var normalt och man själv hade sina händer rena från det livet som tas.

Hur tänker ni andra kring slutskedet hos husdjur? är det tabu att inte gå till veterinär den sista tiden utan sköta det själv? (ev handgripligen)
Skillnad mellan landsbygd o stad här. Ute i friheten har man antingen själv en hagelbössa elle en granne som har det. Om behovet uppstår. I människo-byn återstår nog bara en veterinärräkning. Att avliva ett skadat orörligt djur med ett hårt slag mot nacken funkar. Det är dock hart när omöjligt med en katt som kan o orkar röra på sig. På något sätt känner de också på sig att situationen är hotfull. Katter som får gå fria brukar lösa detta själva. En vacker dag så kommer de inte hem mer. Vart de tar vägen, ja säg det. Ingen i min bekantskapskrets har hittat en död katt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in