2022-06-11, 23:47
Medlem
Jag kollar på en film och i en specifik scen så vill jag verkligen bara höra musiken, men det är två röster som har dialog i filmen. Det här är ingen artist som har skapat utan förmodligen bara en melodi från de som gjorde filmen. Jag vill liksom ”extrahera” ut musiken för scenen och ta bort rösterna som förstör. Finns det sånna program? Går det att lösa?

Tack!
Citera
2022-06-11, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Jag kollar på en film och i en specifik scen så vill jag verkligen bara höra musiken, men det är två röster som har dialog i filmen. Det här är ingen artist som har skapat utan förmodligen bara en melodi från de som gjorde filmen. Jag vill liksom ”extrahera” ut musiken för scenen och ta bort rösterna som förstör. Finns det sånna program? Går det att lösa?

Tack!

Är väl betydligt enklare att du söker på filmen, och dess soundtrack och letar upp vad dom använt sig av för musik istället?

Herregud.
Citera
2022-06-11, 23:54
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns något gammalt knep, om musiken är i stereo och monologen i mono, kan man mixa kanalerna i Audacity för att framhäva på något sätt!
Citera
2022-06-11, 23:55
Medlem
Milton.Millss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PundarBaronen
Är väl betydligt enklare att du söker på filmen, och dess soundtrack och letar upp vad dom använt sig av för musik istället?

Herregud.
Håller med, men många filmer kan använda sig av säkert 20 låtar, kan ta ett tag att beta av vilken utav dem man gillade. Har man tur är det den första, har man otur är det den 20:e i ordningen.
Citera
2022-06-12, 00:00
Medlem
Borasare1980s avatar
Är det 5.1 ljud så bör väl rösterna ligga helt och hållet i centerhögtalaren medan musiken spelas i stereo i vänster och höger fronthögtalare? Sänk ljudvolymen till noll på centerhögalaren så borde det funka.
Citera
2022-06-12, 00:45
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Tack!

Nix.

Det finns vissa appar som kan filtrera bort sången från musiken. Men det låter totalt sjukt. Så avancerat är inte tekniken än.

Mitt förslag är att du kollar på eftertexterna och vem som är kompositören, och försöker leta upp filmens soundtrack på Youtube t.ex..

Vill du ändå testa så finns det här (en av många) https://play.google.com/store/apps/details?id=ai.moises&hl=en_US&gl=US Den är rätt bra, men de har på senare tid tagit bort funktionen att ladda upp låtar genom YT -länkar . Så man måste ändå lösa det på andra sätt
Senast redigerad av Opaque 2022-06-12 kl. 00:49.
Citera
2022-06-12, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Är det 5.1 ljud så bör väl rösterna ligga helt och hållet i centerhögtalaren medan musiken spelas i stereo i vänster och höger fronthögtalare? Sänk ljudvolymen till noll på centerhögalaren så borde det funka.
Det förutsätter att dialogen är i mono, vilket det sällan är.
Citera
2022-06-12, 09:07
Medlem
yz44s avatar
Börja med att spara ut filmmusiken i musikformat (finns mängder med program),
sedan googlar du, remove vocals from audio, finns många sidor där du kan ladda upp och ta bort sången.

Hur väl det fungerar vet jag inte men gör ett försök.
Citera
2022-06-12, 14:26
Medlem
Knastratts avatar
Kör ljudspåret i Steinberg Spectral Layers el dyl och extrahera röster. Tada!

Nackdel - sång försvinner också.
Citera
2022-06-12, 18:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Foto, filmproduktion och grafisk design
/Moderator
Citera
2022-06-13, 00:10
Medlem
Moises kanske duger?
Citera
2022-08-06, 15:18
Medlem
TortyrMickes avatar
Citat:

Tack!
Lyssna på musiken i Spotify då?
Om du inte hittar vilken artist det är kan du använda Shazam
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in