Citat:
Ursprungligen postat av
tedbundy
Benämningen golare är något som i första hand gäller folk inom den kriminella världen, privatpersoner anger och anmäler varandra vilket är en golning i sig.
Dom har inte kanske valt en livstil där man som deltagare känner till konsekvenserna om dyl och är helt införstådda
om dessa koder, dom är väl medvetna om det dom gör i sin tro om straffrabatt eller lindring och tycker helt sonika att deras ansvar är mindre eller hur fan dom tänker.
Grannen som anmäler grannen slutar oftast så och i andra kretsar så ökar antalet fiender avsevärt efter deras felsteg, nu består inte hotet bara av den som misskrediterats utan i princip av alla och alla oavsett gäng/gruppering så dom blir ett lovligt byte.Folk som totalt sket i personen gör inte längre det när/om tillfälle uppstår och det skitsamma om personen tillhör/tillhört en motståndarsida, då enas folk kan jag lova.
Kan berätta när en Mr duktig som trodde han skulle få guldstjärna eller hur fan han tänkte golade ner en när jag satt på kåken. Det var razzia på gymmet och dom hittade steroider i en handdukshållare. Han meddelar plitarna vems det är.
Han begär självisolering och förflyttad senare så klart. Det fröken inte tänkt på var att fängelserådet skickat ut till alla anstalter i Sverige med info och namn. Han kom efter ett tag till Skenäs utanför Norrköping. Han var där 30min innan han låg 2v på intensiven för alla visste vem han är.
Folk med svagt psyke, golar ner vänner vid rån med hopp om stora strafflindringen. Som ett ex ett stort rån så gör 2st detta och istället för 4.5år får dom 4år och bor typ i en etta i Katrineholm resten av livet med skyddad identitet och kan aldrig besöka orten dom kommer ifrån eller träffa släkt. En kanske gjorde det endå och denna kanske inte lever heller efter första besöket.
Poliser är bra på läsa av svaghet och överdriva saker. Tjejer kan bli tagna för ringa narkotikabrott på stan. Du som är så ung och liten hur tror du att du klarar av att sitta på kåken? Eller berätta om vem du köpt av och allt du vet så hjälper vi dig och du riskerar inte fängelse. Lite standard överdrift.
Dina vänner har redan berättat allt får vissa höra, ok säg bara bra då vet ni allt redan och jag kan fortsätta hålla käft då jag är oskyldig. Polisförhör är ett socialt ge och ta. Ingen kommentar på allt kan sluta med hämndlysten galen psykopat på andra sidan bordet, som kan säga : berätta allt nu om inte kommer vi sprida ut att du är polisinformatör.
Man kan säga helt ointressanta saker men man säger något om jobbet, gymmet m.m och man klargör rätt omgående att jag kommer endast prata om mig själv men inte om andra för det får ni ta med dom och det för min egna säkerhet.
För minimera risken att säga fel saker som dom är förbannat duktiga på att leda förhör till om man är amatör och inte är så van. Berätta vad som hände den kvällen, jag föredrar att ni ställer frågor istället och saker blir enklare och tid finns att tänka till vid varje svar och bara prata om sig själv i stället för en berättelse som blir helt fel och följdfrågor och konstateranden haglar och aj vad jobbigt det blev och kompisagerande att vi vet ju att du inte är sådan och du mår mycket bättre efteråt. Poliser och plitar är vänner pga en orsak, när dom är nöjda så skiter dom totalt i personen.
Hur många infiltratörer gråter inte ut efteråt, fick inte det beskyddet bla bla som dom lovade, dom struntade totalt i mig. Förstå att dom föraktar den personen lika mycket som kriminella gör och sparkar ut dom i skiten och garvar när dom är nöjda.
Största golarna finner du inom Kriminalvården, ser till att drama skapas och njuter fullt ut. Man meddelar avdelningen att en ny kommer för rattfylla men är dömd för grova kvinnofridsbrott tidigare och står på läktaren och njuter av showen.
Jag var en av 4st misstänkta vid en grov misshandel, 2st var rätt orutinerade då alla berättat att vi var nyktra och ingen var berusad så momentet att saker kan ha skett som man inte minns försvinner.
Helt nykter? Kanske 1öl. Kan det varit 2,3,4st njaaaa någon till kanske. Rent av möjligt att du druckit 6-7öl och varit ganska berusad och inte har en klar bild av det som hänt. Där satt 2st helt plötsligt som börjar erkänna fler och fler öl och en berusning till och med för att dom var rätt duktiga på förhör. Man får stå på sig stenhårt och inte vika en m.m för dom äter upp en annars.
Smålangare får höra att vi kan sätta dit dig rejält, men berätta lite om andra som säljer och om kunder så får du sälja vidare så länge det inte sker till barn.
Lite goleri alla dess former.
Detta är vardag i Sverige..
Nej privatpersoner kan inte gola. Gola är något kriminella som begår brott
tillsammans gör mot varandra. Skälet att termen finns handlar om att de är så lågmoraliska att det ska skapa en försäkring om inbördes regler. Civila har givetvis
samhällskontraktet istället. Privatpersoner är inte tillsammans med varandra mot systemet och lever ett liv där fängelsestraff alltid är ett hot om någon snackar. Som privatperson kan du anmäla hur mycket du vill. Det är
samhället som är skyldig den privata personen att gå in med lag och straff och pröva dess konflikter i rätten som belöning för att den inte tar saker i egna händer.