Flashback bygger pepparkakshus!
2022-06-10, 11:46
Medlem
Vad ska de in i folks hus att göra?

Jävla diktatur!
Citera
2022-06-10, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery

Jävla diktatur!
Riksdagen röstade sent på torsdagseftermiddagen ja till regeringens förslag om åtgärder för att stärka kvalitet och kontroll i folkbokföringen. Det innebär bland annat att Skatteverket får utökade möjlighet att göra kontrollbesök hemma hos folk.
Länken i trådstarten.

Känner du att det drabbar dig? Jag ser gärna att man får mer kontroll på vilka som bor var och liknande. Det kan helt klart minska bidragsfusk.
Citera
2022-06-10, 12:04
Medlem
Gladaluvans avatar
Citat:

Jävla diktatur!
Om du inte har 5 utlänningar skrivna på din adress så behöver du inte vara orolig. Eller är det därför du tar illa upp?
Citera
2022-06-10, 12:09
Medlem
Bra, Özz Nujen med familj behöver ett hembesök. Blir problem för Skatteverket att hitta familjen. De bor på ett ställe, men är mantalsskrivna på andra ställen.
Citera
2022-06-10, 12:12
Medlem
Vireks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Riksdagen röstade sent på torsdagseftermiddagen ja till regeringens förslag om åtgärder för att stärka kvalitet och kontroll i folkbokföringen. Det innebär bland annat att Skatteverket får utökade möjlighet att göra kontrollbesök hemma hos folk.
Länken i trådstarten.

Känner du att det drabbar dig? Jag ser gärna att man får mer kontroll på vilka som bor var och liknande. Det kan helt klart minska bidragsfusk.

Problemet är ju att de bara kommer gå efter vanliga svenskar som kanske bokfört sig i en sommarstuga för inga konsekvenser för inspektörerna sker då. Går de efter en somaliefamilj med 20 pers vet de att det blir hot och skrik
Citera
2022-06-10, 12:14
Medlem
Citat:

Jävla diktatur!

Ja du tänk själv.. skenskrivningar som pågått i åratal. Från förra veckan finns ett reportage på SVT Dalarna om Borlänge där de har hittat omfattande fusk så som utlandsvistelse (flyttat tillbaka till hemlandet) men mantalsskriven i sverige, par som "flyttat isär" skrivna på olika adresser men lever ihop och personer med två eller flera identiteter registrerade i myndiheternas register allt detta för att suga ut så mycket bidrag som möjligt.

Vi kan bara gissa vilka som är den stora gruppen fuskare, så tillhör du den här gruppen (MENA) förtänar även du ett besök.
Citera
2022-06-10, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Länken i trådstarten.

Jag känner att det kan ändamålsglidas i detta, precis som i all annan integritetskränkande skit de håller på med.
Citera
2022-06-10, 12:18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Problemet är ju att de bara kommer gå efter vanliga svenskar som kanske bokfört sig i en sommarstuga för inga konsekvenser för inspektörerna sker då. Går de efter en somaliefamilj med 20 pers vet de att det blir hot och skrik

Just. Det går inte att lugga en flintskallig.

Det som stör mig mest med denna lag är att den inte begränsas till de som faktiskt utnyttjar systemet utan gäller alla, också de som inte uppbär några bidrag eller fuskar på något annat sätt. Enligt folkbokföringslagen blir "felaktig" vistelse i sig ett brott. Ett sluttande plan, verkligen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Kan tänka mig att SKV kan få assistans av polis som vid arbete mot organiserad brottslighet.
Citera
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Spola bandet bakåt i 30 år så existerade inte många av dom problem vi har i samhället idag, nya berktyg måste till.

Inskränkningen blir kännbar för skötsamma medborgare OM kontrollen utnyttjas för att sätta åt politiskt obekväma personer.

Det här kommer att drabba oskyldiga mer än kriminella.
Det kommer att störa vanligt folk och göra deras liv jobbigare.
Det är sällan myndigheter gör något som bara försvårar för kriminella.
Citera
2022-06-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gladaluvan
Om du inte har 5 utlänningar skrivna på din adress så behöver du inte vara orolig. Eller är det därför du tar illa upp?
Det har jag inte, vad jag vet.

Nej, det är inte därför.
Citera
2022-06-10, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Enligt folkbokföringslagen blir "felaktig" vistelse i sig ett brott.
Det kommer inte längre att vara ett brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in