2022-06-10, 01:05
Medlem
När man byter fil eller ska in på motorvägen från en accelerationsfil så borde man titta sig över axeln utöver att titta vänster spegel. Jag har märkt att om man kör framåt och tittar över axeln för länge så styr man snett även om man tror man kör rakt och riskerar att krocka. Hur kan man undvika att köra farligt när man tittar bakåt?
Citera
2022-06-10, 01:08
Medlem
Hegamons avatar
Du har ställt till ditt muskelminne. Du bör programmera muskelminnet, genom att vara medveten om hur du spänner/håller armen alla tillfällen du tittar över axeln, för att undvika vrida på ratten.
Citera
2022-06-10, 01:23
Medlem
" tittar över axeln för länge "
Helt korrekt observation. För länge är nyckelordet. Du behöver bara nån halv sekund, inte mer. Träningssak. En halv sekund är allt du behöver, om ens det. Du lär dej.
Citera
2022-06-10, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Har du körkort?
Varför är det en relevant fråga? Nä jag har inte körkort men jag kör bil ändå.
Citera
2022-06-10, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Du har ställt till ditt muskelminne. Du bör programmera muskelminnet, genom att vara medveten om hur du spänner/håller armen alla tillfällen du tittar över axeln, för att undvika vrida på ratten.

Är detta ett seriöst svar? Muskelminnet ska hålla ratten rak?
Citera
2022-06-10, 01:36
Medlem
BOMB-CPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag gör ju det genom att ställa frågor om bilkörning på Flashbacks forum.

Det fungerar inte så, du ska öva på att köra bil tillsammans med en körskolelärare som har dubbelkommando och utbildning för att utbilda elever i att köra bil.
Citera
2022-06-10, 01:37
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Är detta ett seriöst svar? Muskelminnet ska hålla ratten rak?

Ja, det är seriöst. Det finns många situationer där muskelminnet inte ska manipuleras, för då blir de fel i oväntade situationer. Du visar själv på att du inte kan titta över axeln i en omkörnings situation, filbytessituation, då har du felhanterat muskelminnet.

Det är inget jag hittar på, utan kommer från en körskollärare. Du ska tänka på vad du lagrar i ditt muskelminne. Exempelvis är det lätt att lära sig alltid svänga undan vänster på körbanan, för små gropar i vägen, det kan drabba dig negativt då du instinktivt måste styra undan från en fara. Då riskerar du svänga åt vänster, när det hade varit säkrare att svänga åt höger. Betydligt bättre att alltid svänga höger på vägbanan, för att undvika små håligheter i vägbanan.
Citera
2022-06-10, 01:40
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
När man byter fil eller ska in på motorvägen från en accelerationsfil så borde man titta sig över axeln utöver att titta vänster spegel. Jag har märkt att om man kör framåt och tittar över axeln för länge så styr man snett även om man tror man kör rakt och riskerar att krocka. Hur kan man undvika att köra farligt när man tittar bakåt?

Du ska bara titta "bakåt" mycket snabbt för att kolla att ingen bil ligger där, som kan missas om man kollar speglarna....Jag kommer inte på ORDET för det just nu bara, men det är nåt med dödmansläge, blindspot, osv osv...det kan iallafall finnas objekt alldeles nära dig som du inte kan se i NÅN av speglarna...verkar va det du frågar efter
Citera
2022-06-10, 01:40
Medlem
Jag ska utveckla mitt förra svar lite:
Du har (eller BORDE HA) redan koll på din omgivning via synen framåt, och genom att ha kollat alla (!) speglarna. Vänstra spegeln kollar man en extra gång.
Precis innan påfart ska du egentligen bara bekräfta att du inte har nåt farligt i döda vinkeln, och det bör du klara på en halv sekund. Du ska alltså inte göra nån noggrann inspektionsrunda med huvet bakåt, bara verifiera att du kan köra ut.
Citera
2022-06-10, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Det fungerar inte så, du ska öva på att köra bil tillsammans med en körskolelärare som har dubbelkommando och utbildning för att utbilda elever i att köra bil.

Ok men kan gå i trafikskola är en annan diskussion. Även någon som kör bil i en trafikskola skulle ha nytta av att läsa de relevanta svaren som jag förhoppningsvis får på denna fråga.
Citera
2022-06-10, 01:57
Medlem
kasperwolfgangs avatar
döda vinkeln kom jag på nu att det heter .... läs på om det innan du ger dig ut i trafiken..

kör du på mig så slår jag ihjäl dig
Citera
2022-06-10, 02:44
Medlem
Citat:
Varför är det en relevant fråga? Nä jag har inte körkort men jag kör bil ändå.

Om du på riktigt kör utan körkort är det enda rätta svaret från någon på forumet givetvis att du helt enkelt inte kör mer bil, det är så du undviker att "köra farligt" då du ju faktiskt inte får köra bil över huvud taget i dagsläget.

Om du sedan behöver fler råd i ämnet under din körkortsutbildning, när du övningskör med behörig privatperson eller tom efter att du tagit ditt körkort så får du återkomma.

Promenera och cykla lugnt så länge!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in