Citat:
Mäklaren förefaller vara en idiot, och använder bankernas och mäklarnas gemensamma IT-plattform som en nödvändig krycka i arbetet, men det behöver det förstås inte vara.Ifall säljaren har lån kan säljaren lösa det med sin bank, förstår inte varför jag blir påverkad av att säljaren har lån upp till öronen.
Fast det går ju bevisligen inte eftersom mäklaren inte accepterar att jag för övf och banken inte vill göra det själva.
Egentligen skiter jag i bostadsaffären, är bara orolig över handpenningen.
Fast det går ju bevisligen inte eftersom mäklaren inte accepterar att jag för övf och banken inte vill göra det själva.
Egentligen skiter jag i bostadsaffären, är bara orolig över handpenningen.
Enklast vore väl om mäklaren (eller säljaren) öppnar konto i samma bank som pengarna kommer överföras ifrån (Swedbank, som jag förstod det). Då kommer pengarna finnas tillhanda på kortast möjliga tid för säljaren/mäklaren, som då i sin tur kan göra överföringen till banken för att lösa lånen. Lite knepigt kan det förstås bli, eftersom överföringen inte kan göras direkt till panträttsinnehavaren, vilket då innebär att det finns en risk att lånen inte blir lösta, panten i fastigheten kvarstår samtidigt som köparen betalat fullpris. Men med ett transaktionskonto i mäklarens besittning torde risken bli minimal (och det är inte längre enkom köpare/säljare och tilliten mellan dem det hänger på), och överlåtelse kan ske även om inte banken hunnit bekräfta mottagandet och att panten blivit löst (eftersom övriga parter själva bevittnar erlagd köpeskilling och mäklaren ansvarar för vidarebefordran).
Annars kanske du får undersöka om du kan få ut en postväxel att betala med istället. Jävligt sent ute om det är tillträde på måndag dock, ingen aning om det går att lösa så fort, men släng dig på luren till Swedbank.
[edit] Oroa dig inte över handpenningen, om ni genomför affären med lite fördröjning så kan du knappast lastas för eventuell ekonomisk skada som skulle kunna följa för säljaren, förutsatt att du inte intygat att köpeskillingen skulle erläggas med just banklån osv.
Sen är ju risken ganska liten att den dagens fördröjning det skulle kunna bli, leder till en ekonomisk skada i den storleksordningen. Handpenningen är bara en säkerhet för ekonomiskt skadestånd, den blir inte "förverkad" i sin helhet bara för att skada uppstår, utan endast till täckande av den faktiska skadan.
Senast redigerad av iloveass2 2022-06-10 kl. 10:08.
Senast redigerad av iloveass2 2022-06-10 kl. 10:08.