2022-06-09, 21:41
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Hur är köket?
Jag tror att med åldern får man fler och fler köksapparater.
Det är ju dock lätt att välja bort massa köksapparater om det är ont om plats, man kommer jävligt långt med en kniv och några kokkärl!
Citera
2022-06-09, 21:42
Medlem
yz44s avatar
En ide är att dela av rummet med bokhyllor eller liknande för att få ett avskilt sovrum.
Citera
2022-06-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Innerstadslägenhet.
Liten kokvrå med skitspis, liten hall, badrum ok med badkar samt vardagsrum 20 m2.
Ingen diskmaskin eller balkong.

Hur är livskvalitén på 27 m2? Kan man bo drägligt i en sån liten lägenhet eller bor man som en råtta? Spelar det roll vilken ålder man är i?

Diskutera.

Ja slemhog, du kan som ensamstående leva i den. Vanligt folk dock med familjer behöver 27kvm förvaringsutrymme.
Citera
2022-06-09, 21:53
Medlem
Ja, det går jättebra att bo på den ytan.
Citera
2022-06-09, 21:57
Medlem
beardbraids avatar
Jag är 43 och bor som en medveten downshift på 20m². Det funkar alldeles utmärkt. Dock så jobbar jag ute, och tränar mycket ute, så om man jobbar på distans eller kontor kanske det inte är optimalt att sitta inne på liten yta hela dagarna.

Och där kommer det största problemet, tre klädbyten per dag så tar det ungefär 3 dagar innan man bor i ett tvättberg. Organisera smart och ha så lite prylar som möjligt.
Men det gör egentligen inte så mycket, för 20m² städar man från "knarkarkvart" till "visnings-skick" på ett par timmar.
Om det finns förråd så är det ju bra att bara ha de kläder man använder i lägenheten.
Citera
2022-06-09, 21:59
Medlem
TacoKryddmixs avatar
Herregud, min första lägenhet var 14 kvm på en innergård med egen ingång. Det enda problemet var kylen som bara hade frysfack med plats för kanske tre gorbys om den var avfrostad. Annars var det inte ens lite jobbigt
Citera
2022-06-09, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Innerstadslägenhet.
Liten kokvrå med skitspis, liten hall, badrum ok med badkar samt vardagsrum 20 m2.
Ingen diskmaskin eller balkong.

Hur är livskvalitén på 27 m2? Kan man bo drägligt i en sån liten lägenhet eller bor man som en råtta? Spelar det roll vilken ålder man är i?

Diskutera.

Det känns som man ska springa in i sig själv om man vänder sig om.
Citera
2022-06-09, 22:11
Medlem
KillenArCPs avatar
Har bott i tre lägenheter under 30 kvadrat. Det gick superbra förutom den som var störst. Den låg på bottenvåningen och då fungerar inte en liten lägenhet.

Ska man ha något privatliv måste man ha igendraget för fönsterna och då blir det jävligt instängt.
Citera
2022-06-09, 22:30
Medlem
Det funkar, dock så tröttnar man ganska snabbt, är du hemma en hel dag så blir man ganska less på det. Viktigt att ha en liten balkong iaf så kan man "andas" lite
Citera
2022-06-09, 23:08
Medlem
Från att ha bott 17 kvm och flyttat till 35 så måste jag säga 27kvm går hur bra som helst. Beror på vad du har för krav.

Man tar hellre en mindre lägenhet i staden/närförort än större längre utanför stan.
Citera
2022-06-09, 23:30
Medlem
Timoteuss avatar
Ja, men jag tycker som neuron drone: det beror på hur det är planerat, på ljusinsläppet och på övriga förvaringsutrymmen.

Har sett utmärkta lgh på 27 kvm, med stort garderobsutrymme och riktigt badrum. Har sett dubbelt så stora lägenheter där typ inget får plats på ett vettigt sätt. Det är också stor skillnad på en funkisetta och en avstyckad del av en sekelskifteslägenhet på 27 kvm, där man har kök i en smatt, stockholmsdusch på en minimal toalett, konstiga vinklar och en takhöjd som får hela lägenheten att kännas som en korridor.

Köket: det man kan bli less på i en kokvrå är att inte ha ugn och att inte ha riktig frys, utan bara ett frysfack.

Sedan får man ju möblera smart. Sätter man in en jättesäng, ja, då kommer det att kännas som om man bor i en sängkammare. Bäddar man inte ordentligt känns hela rummet stökigt. Skaffar man en jättesoffa, barrikaderar man hela rummet och man kommer troligen att sitta väldigt mycket still, mer än man tycker är riktigt behagligt.

Man kan inte möblera så konventionellt utan behöver tänka efter vad man verkligen vill göra i sitt hem. Helst köpa möbler från typ 30-50-tal, de är mindre och smäckrare och gjorda för att passa i små funkis lägenheter.
Citera
2022-06-09, 23:32
Medlem
Haajibs avatar
Jobba på höjden. Du har massor med utrymme som inte används till något
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in