• 1
  • 2
2022-06-09, 15:18
Medlem
kasperwolfgangs avatar
ska man bry sig? känner inget av det, men om jag drar tungan över framtänderna ner i underläppen så känner jag av "kratern" om än pytteliten ...

ska jag kontakta tandläkare och berätta...kan det liksom bli en grogrund för hål eller nåt ??
Citera
2022-06-09, 15:27
Medlem
Emellies avatar
Antagligen är det inga problem om flisan är mycket liten, men jag skulle nog ändå gå och få det kollat bara för att vara safe.
Citera
2022-06-09, 15:46
Medlem
StudiumValors avatar
Svårt att bedöma utan undersökning.
jag hade gått till tandläkare.
problemet är ju att det kan bli tandröta och gå ner i tanden och då kan det bli dyrt.
Citera
2022-06-09, 15:49
Medlem
Inga bekymmer om det är långt ut på en framtand, eftersom det är så långt till pulpan där ändå. Är det så litet att det inte är något kosmetiskt problem, så nöter det till sig så det känns ok efter ett tag dessutom.
Citera
2022-06-09, 15:56
Medlem
AngieDs avatar
kontakta akuttandläkare, googla på tider så det inte spricka som blir värre. Ta det säkra framför det osäkra
Citera
2022-06-09, 16:04
Medlem
Lånar tråden lite, är det mycket svårare att dra ut en tand som är lite sprucken än inte? Hört det kan gå sönder under tiden dem drar av tanden, hur gör dem då?
Citera
2022-06-09, 16:06
Medlem
Klart du ska gå och kolla tanden, tänder är viktigt om du nu inte är en luffare som inte bryr sig om hur du ser ut. Hela rena och vita.
Citera
2022-06-09, 16:11
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emellie
Antagligen är det inga problem om flisan är mycket liten, men jag skulle nog ändå gå och få det kollat bara för att vara safe.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Svårt att bedöma utan undersökning.
jag hade gått till tandläkare.
problemet är ju att det kan bli tandröta och gå ner i tanden och då kan det bli dyrt.

Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Inga bekymmer om det är långt ut på en framtand, eftersom det är så långt till pulpan där ändå. Är det så litet att det inte är något kosmetiskt problem, så nöter det till sig så det känns ok efter ett tag dessutom.

Det här va precis min tanke ...

Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
kontakta akuttandläkare, googla på tider så det inte spricka som blir värre. Ta det säkra framför det osäkra

men även det här tänkte jag på...

Citat:
Ursprungligen postat av jubilation
Lånar tråden lite, är det mycket svårare att dra ut en tand som är lite sprucken än inte? Hört det kan gå sönder under tiden dem drar av tanden, hur gör dem då?

jag har dragit ut en resterna av en söndersprucken kindtand...inga problem om man inte är rädd för tandläkare. för tandläkarna är det rutin, men jag var inte beredd på att tandläkarrummet skule va täckt i såna där gröna operationstygstycken ... men som sagt, inget problem alls, gick lika fort som ett vanligt tandläkarbesök, några nålstick i tandköttet sen börjar de rota, och dra ut resterna bara....känns inte

Citat:
Ursprungligen postat av Kapten91UJ
Klart du ska gå och kolla tanden, tänder är viktigt om du nu inte är en luffare som inte bryr sig om hur du ser ut. Hela rena och vita.

Tack för alla svar, kontaktar tandis imorrm
Citera
2022-06-09, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang

jag har dragit ut en resterna av en söndersprucken kindtand...inga problem om man inte är rädd för tandläkare. för tandläkarna är det rutin, men jag var inte beredd på att tandläkarrummet skule va täckt i såna där gröna operationstygstycken ... men som sagt, inget problem alls, gick lika fort som ett vanligt tandläkarbesök, några nålstick i tandköttet sen börjar de rota, och dra ut resterna bara....känns inte

Så är det egentligen som ett helt vanligt tandläkarbesök processen, bedövning etc, det tar inte så lång tid att dem tar ut resterna i tanden? Eller är det/kräver det sövning eller andra komplicerade saker?

Tack.
Citera
2022-06-09, 18:27
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jubilation
Så är det egentligen som ett helt vanligt tandläkarbesök processen, bedövning etc, det tar inte så lång tid att dem tar ut resterna i tanden? Eller är det/kräver det sövning eller andra komplicerade saker?

Tack.

nej absolut inget utöver det vanliga mer än att det är mer operationslikt...det är ett ingrepp lite mer bara, men du får lokalbedövning så inget känns, det bara märks att de rycker ut saker ut, det liksom knakar i skallbenet kan man säga, för där satt ju min kindtand förankrad, i överkäken. men som sagt, NOLL smärta....och det går på en 15-20 min
Citera
2022-06-09, 19:23
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kasperwolfgang
ska man bry sig? känner inget av det, men om jag drar tungan över framtänderna ner i underläppen så känner jag av "kratern" om än pytteliten ...

ska jag kontakta tandläkare och berätta...kan det liksom bli en grogrund för hål eller nåt ??

Du kan ha otur att tanden tappar fler flisor med tiden och till slut spricker den och du får ont. Jag tycker du ska kolla med en tandläkare
Citera
2022-06-09, 19:28
Medlem
kasperwolfgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FloppyAsHell
Du kan ha otur att tanden tappar fler flisor med tiden och till slut spricker den och du får ont. Jag tycker du ska kolla med en tandläkare

Yesss, kommer kontakta imorrn
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in