2022-06-09, 00:58
Medlem
Jobbar du på kontor kan väl du ha sandaler på dig inomhus
Citera
2022-06-09, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jobbar du på kontor kan väl du ha sandaler på dig inomhus
Där var du före mig. Säger också sandaler om det går bra. De är luftiga och foten, ev strumpan, andas bättre samt att värmen kan försvinna.

Jag har även problem med fotsvett och då speciellt om jag tvingas gå i skor hela dagen inomhus. Luktar väl inte direkt men foten blir blöt och sen torr med sprickor.

Har ett annat problem som har med saken att göra. Tål inte syntetiska material mot kroppen. Huden blir varm och det gör inte saken bättre. Strumpor innehåller alltid dessa material.
Citera
2022-06-09, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Där var du före mig. Säger också sandaler om det går bra. De är luftiga och foten, ev strumpan, andas bättre samt att värmen kan försvinna.

Jag har även problem med fotsvett och då speciellt om jag tvingas gå i skor hela dagen inomhus. Luktar väl inte direkt men foten blir blöt och sen torr med sprickor.

Har ett annat problem som har med saken att göra. Tål inte syntetiska material mot kroppen. Huden blir varm och det gör inte saken bättre. Strumpor innehåller alltid dessa material.

Använd bara ett par skor två dagar i rad, låt de vila, och tvätta fötterna varje dag ordentligt mellan tår som tidigare sagts. Fungerar inte det så prova andra nämnda metoder.
Citera
2022-06-09, 17:00
Medlem
Spruta lite klorhexedin i dojjorna. Hjälper noll mot fotsvetten men håller åtminstone skorna luktfria i ca 2 veckor.

Finns att köpa på apoteket.
Citera
2022-06-10, 00:54
Medlem
Hegamons avatar
Det finns bakteriedödande inläggssulor. Jag använder sådana, de luktar kanel om de, fast det är nog det bakteriedödande ämnet som luktar.
Citera
2022-06-10, 04:52
Medlem
Spraya skor och fötter med handsprit.
Citera
2022-06-10, 05:00
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Du behöver byta ut alla skor. Det är bakterier i skorna som stinker. Dessa bakterier går inte att få bort.

Sedan vara noga med nya skor, att bara använda dom med dagligen nytvättade fötter och strumpor. Var aldrig barfota i skor.

Fötterna svettas även ofta mer om man använder deodorant i armhålan. Svetten därifrån söker sig då gärna till häcken eller fötterna istället, för värmen ska bort tycker kroppen.

Jag ärvde ett par jobbarskor och de stank as. Det har aldrig hänt tidigare, men dessa var superäckliga och man fick byta strumpor varje dag.

Förmodligen blev de "infekterade" av en tidigare användare.
Citera
2022-06-10, 06:40
Medlem
Köp
CCS Uppfräschande Fotdeo
.

Funkar kanon mot lukten men inte så bra mot svetten.
Citera
2022-06-10, 07:37
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Köp Ytdesinfektion (https://www.officedepot.se/produkter/stad-hygien-2157/rengoringsmedel-2442/desinfektion-6337/ytdesinfektion-dax-75-1-liter-8558396) och sedan en vanlig vattensprayflaska och fyll den med ytdesinfektion.

Spraya insidan av skorna när du kommer hem och låt dem torka ordentligt (på balkongen exampelvis) för att döda alla bakterier som orsakar lukten. Se förstås också till att dina fötter och strumpor som du sätter i skorna alltid är rena.

Det här kommer lösa dina problem.
Citera
2022-06-10, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SkrumpPung1987
Hej

Jag har ett stort problem med fotsvett. Jag kan typ inte ha skor på mig utan att fötterna börjar svettas efter en stund, då dom blir varma av skorna.

När jag kommer hem från jobbet och tar av mig skorna så luktar fötterna as. Spelar ingen roll vilka skor jag har på mig. Nu har jag t. ex. ett par Converse i tyg.

Att gå barfota är ju inget bra alternativ.

Finns det något bra sätt att lösa detta? Fler här med samma problem?

Känns pinsamt och jobbigt i sociala sammanhang.
Googla sko-deo, köp. För mig försvann hela problemet efter kort tids användning. Deon dödar bakterierna både i skorna och på dina fötter, så efter ett tag behöver du inte deon.
Citera
2022-06-10, 07:44
Medlem
BOMB-CPs avatar
Köp ett par nya skor och därefter så tar du för vana att sköta din hygien som en normal människa.
Du kommer svettas lika mycket men du kommer inte lukta fan!
Citera
2022-06-10, 07:59
Moderator
Maviels avatar
Kan det vara så att du har fotsvamp? Det luktar ganska skarpt.

Inga syntet material. Bomull eller bambu strumpor. Det finns inlägg att lägga i skor (tunna, man tejpar i dem).

Finns fotpuder mot svamp som är kanon. Ta bara lite under foten.

Fotbad med ättika kan hjälpa mot fotsvampen.

Botox som andra nämnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in