2026-06-28, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Tycker du att ett litet barn på 7 år ska lära sig vara annorlunda och hela tiden försöka vara "normal" för att inte blir söndermobbat?

Du jag tror få av de som är mobbade är de för att de är genuint sjuka. Och jag har svårt att se hur en diagnos ska göra saken bättre.
Citera
2026-06-28, 01:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Du jag tror få av de som är mobbade är de för att de är genuint sjuka. Och jag har svårt att se hur en diagnos ska göra saken bättre.

OK så de blir mobbade för att de är helt vanliga människor. 90 % av mobbning beror på att den som mobbas har ett funktionshinder. Det är väl bara att kolla vem som mobbas.

En mobbare kan lukta sig till en NPF-unge på flera kilometers håll. Medan du lallar om att alla är så normala och lika varandra.

En diagnos ger hjälp på flera plan. Men den kan naturligtvis ställa till det också om mobbarna får reda på den, då lär det ju övergå till dödlig misshandel.
Citera
2026-06-28, 02:02
Avstängd
Citat:
OK så de blir mobbade för att de är helt vanliga människor. 90 % av mobbning beror på att den som mobbas har ett funktionshinder. Det är väl bara att kolla vem som mobbas.

En mobbare kan lukta sig till en NPF-unge på flera kilometers håll. Medan du lallar om att alla är så normala och lika varandra.

En diagnos ger hjälp på flera plan. Men den kan naturligtvis ställa till det också om mobbarna får reda på den, då lär det ju övergå till dödlig misshandel.
Fast det finns mobbare med diagnoser också vilket är skälet till att de hamnar i specialklasser.

Problemet med barn som mobbas är att vi inte lär barn att stå upp förmdem själva utan klandrar dem som försvarar sig. Mobbare hittar alltid offer och ibland är det bara slumpen som avgör om någon blev mobbaren istället för offret. Tänk efter på hur de elakaste barnen i skolorna såg ut när man var liten.

Generellt är det väldigt mjuka, känsliga barn som mobbas. Sedan kommer de som försöker försvara sig men misslyckas.

Fanns mängder av ungar med olika personlighetsdrag som drog åt olika håll som inte mobbades i skolan även om de inte var de tuffaste.

Förövare lerar alltid efter offer som de kan ge sig på utan konsekvenser och där ligger sanningen mer i vilka som utsätts och varför.
Citera
2026-06-28, 08:47
Medlem
Citat:

Nä de mobbade har i allmänhet inte funktionshinder och ibland så är det mobbaren som tycks ha något fel i huvudet.
Citera
2026-06-28, 14:14
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Nä de mobbade har i allmänhet inte funktionshinder och ibland så är det mobbaren som tycks ha något fel i huvudet.

Svårt med en människa som måste begå false conversion.
Citera
2026-07-05, 18:05
Medlem
lucifersatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Bra fråga, det är så att kunskapen om kvinnor med autism är väldigt dåligt och utredning för autism är utformad efter män och därför var det vanligt förr att man inte upptäckte kvinnor med autism. Många kvinnor får först sin diagnos i väldigt sen ålder så var det även för mig. Kvinnor använder i högre utsträckning som energi på att smälta in och gömma sin autism. Det heter masking något jag dock aldrig lärt mig då jag inte vet vilken mask jag ska ta på. Så det är faktiskt ganska stor skillnad på män och kvinnor med autism generellt.

Trött på det där med att kvinnor med autism skulle vara nått speciellt. Är exakt samma sak för män. Beror mer på vilka svårigheter man har, inte vilket kön man har. Jag känner igen mig gällande ''kvinnlig autism'' fast jag är en man.
Citera
2026-07-05, 18:33
Medlem
Rebali179s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autistfeminist
Som rubriken låter.

Måste ju passa på att fråga bara lite lätt hur det känns att vara Kvinna & ha Autism?
Med tanke på att det är olika från Person till Person (Fast jag som Kille tänker väl inte riktigt på samma sätt som du gör kanske)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in