2022-06-07, 13:21
Medlem
Ska hålla mig kortfattat, är ett nystartat AB, har fått mikrolån av Almi (100 000kr, 6,98% ränta).

Har fått igång en omsättning som ökar varje vecka (är ett e-handels företag, säljer egen produkt under eget varumärke).

Min fråga är när ungefär är jag redo att med god möjlighet kunna få ett banklån hos en gammelbank, är det en fråga om omsättning eller hur länge bolaget varit aktivt? Vill gärna komma bort från jänkar-räntan jag har på mitt lån.

Mvh
Citera
2022-06-07, 13:49
Medlem
Du får vänta i första årsredovisningen och visa att bolaget gör bra med vinst och är kapabelt att kunna göra det också i framtiden.
Citera
2022-06-07, 14:06
Medlem
Jag har sökt lån en gång för mitt AB. Tre årsredovisningar på raken med bekväm vinstmarginal kunde ge mig ett lån motsvarande knappat halva bruttovinsten. Behövde jag ha mer krävde de annan säkerhet (t.ex. mitt hus). Har inte begärt eller behövt lån sedan dess.

Med denna ytterst begränsade erfarenhet tror jag att gammelbanker är rätt ointresserade av det mesta som är nytt och okänt.
Citera
2022-06-07, 15:18
Medlem
whogivesafucks avatar
När räknar du ha amorterat ner Almilånet?
Tror inte du kan räkna med att få lån från en bank under de närmaste åren. Banker vill inte låna ut pengar till små företag
Citera
2022-06-07, 17:49
Medlem
johnthedickholmess avatar
Tja, det beror väl lite grann vad du behöver låna pengar till. Skall företaget köpa en mindre fastighet och hyra ut och du kommer med en fin affärsplan/budget från revisorn och tänker dig att ditt företag plöjer ner hela sin vinst i affären dvs runt 20% så behöver du bara tjäna pengar på pappret. Ta med dig revisorn på bankmötet.

Blancolån till vad som helst vill de ju oftast inte låna ut pengar till. Då får du en kredit i bästa fall. Dvs. du får inte låna pengar till bolaget om det inte tjänar pengar.
Citera
2022-06-07, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDenStore2
Ska hålla mig kortfattat, är ett nystartat AB, har fått mikrolån av Almi (100 000kr, 6,98% ränta).

Har fått igång en omsättning som ökar varje vecka (är ett e-handels företag, säljer egen produkt under eget varumärke).

Min fråga är när ungefär är jag redo att med god möjlighet kunna få ett banklån hos en gammelbank, är det en fråga om omsättning eller hur länge bolaget varit aktivt? Vill gärna komma bort från jänkar-räntan jag har på mitt lån.

Mvh

De flesta företag har krediter från leverantörer, ska du ha rena banklån ska du nog ha drivit företaget många år/köpa fastighet som någon var inne på.. annars får du vända dig till riskkapitalister eller personlig borgen
Citera
2022-06-08, 18:40
Medlem
DekadentThaitorsks avatar
Vad ska du använda lånet till?
Citera
2022-06-09, 15:25
Medlem
MahaNakhons avatar
Citat:

Mvh

Fixa >50 inlägg.
Du kan inte ta emot PM innan du har >50 inlägg (se printscreen)
Citera
2022-06-11, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DekadentThaitorsk
Vad ska du använda lånet till?

Ska utöka produktutbudet, sälja på flera marknader och gärna betala av mitt nuvarande lån med det nya.
Fler produkter och nya marknader kräver större produktordrar, det går förstås att nå dit organiskt men går smidigare och snabbare med ett nytt lån. Produkten jag säljer nu är väldigt populär men säljer den bara i 2 länder atm. Vill skala upp helt enkelt.

Större ordrar ger också lägre kostnad och frakt per produkt.
Citera
2022-06-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
När räknar du ha amorterat ner Almilånet?
Tror inte du kan räkna med att få lån från en bank under de närmaste åren. Banker vill inte låna ut pengar till små företag

Lånet är amorteringsfritt första året. Efter det ska jag amortera ner det så snabbt som möjligt, kommer ta 3-4 månader kanske
Citera
2022-06-20, 08:58
Medlem
whogivesafucks avatar
Citat:
Lånet är amorteringsfritt första året. Efter det ska jag amortera ner det så snabbt som möjligt, kommer ta 3-4 månader kanske

Vad skall du ha nya lånet till? Får inte ihop det riktigt
Citera
2022-06-22, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Vad skall du ha nya lånet till? Får inte ihop det riktigt

Just nu har jag en produkt som jag säljer i 2 länder.

Jag har dock designat flera produkter som jag vill börja sälja i fler länder än vad jag gör i dagsläget.

Inget nytt lån = inte tillräckligt med kapital för att etablera flera produkter på flera marknader samtidigt. Jag måste alltså sälja slut på hela lagret innan jag kan börja producera och sälja en till produkt, och börjar jag sälja i fler länder idag riskerar jag att sälja slut på <1 månad.

Detta handlar i grunden om att leverantörer har MoQ krav.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in