• 1
  • 2
2022-06-07, 19:50
Medlem
Marodants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det kan du tro… Hoppas att de som läser ditt inlägg inser att du har fel. Men du får gärna vidareutveckla ditt felaktiga påstående om du nu fortsatt hävdar att du har rätt.

Jobbar med kreditupplysningar, kan garantera att jag har rätt 🙂
Citera
2022-06-07, 20:05
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Är det du eller din mor som vill se henne i ett radhus?

Det är din mor som ska ta hand om dig, inte tvärtom.

Ja du! Du får väl se när din egna föräldrar börjar bli gamla. Då läggs ofta ett väldigt stort ansvar på barnen. Det kan gälla att betala räkningar, handla, följa med på läkarbesök och att skaffa ett bättre anpassat boende.
Citera
2022-06-07, 20:10
Medlem
Marodants avatar
En kreditupplysning för lånelöfte kan jämföras med kreditupplysning som tas när man blir kund i en bank eller ansöker om ett jobb (vissa arbetsplatser tar kreditupplysningar vid jobbansökan). Alla dessa är exempel på kreditupplysningar som inte tynger din kreditvärdighet. Många har lånelöften hos väldigt många banker, det hade inte varit så smart annars.

Om det nu hypotetiskt sett skulle vara så att lånelöfteskreditupplysningar drabbar ens kreditvärdighet, och man inte vill göra en upplysning pga detta, vad ska man då med kreditvärdigheten till? Finns väl inget viktigare man kan använda en kreditupplysning till än bolån...
Citera
2022-06-07, 20:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marodant
Jobbar med kreditupplysningar, kan garantera att jag har rätt 🙂

Det är möjligt att du jobbar med kreditupplysningar men bara idioter skulle påstå att du har rätt i att antal kreditupplysningar kvittar för de som ska låna ut pengarna. Är du idiot på riktigt? Vill inte vara otrevlig men det du säger är inte sanning.
Citera
2022-06-07, 20:22
Medlem
Duerfs avatar
Det är väldigt sällsynt och barnet behöver ha väldigt stark ekonomi för att banken skall fundera på att gå med på det.
Citera
2022-06-07, 20:22
Medlem
Marodants avatar
Citat:
Det är möjligt att du jobbar med kreditupplysningar men bara idioter skulle påstå att du har rätt i att antal kreditupplysningar kvittar för de som ska låna ut pengarna. Är du idiot på riktigt? Vill inte vara otrevlig men det du säger är inte sanning.

Kan förtydliga, jag jobbar med att kolla igenom kreditupplysningar och ta beslut på bolån. Det jag säger stämmer.
Citera
2022-06-07, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ameermosa
Hittar en massa artiklar om föräldrar som står som medlåntagare. Jag undrar om det motsatta. Kan man som son stå som medlåntagare till förälderns bolån? Om det inte accepteras finns det då lösningar kring det? T.ex. att föräldern står som medlåntagare till sonens bolån men att det är föräldern som står som ensam ägare och inte sonen?!?! Uppskattar verkligen vettiga svar! Morsan har jobbat väldigt hårt genom egen firma senaste 10 åren men bara fått skrattretande lånelöften under 400 tkr trots kontantinsats på 500 tkr. Vill se henne i ett trevligt radhus runt 2 mkr i värde.
Kan du köpa huset och hon hyr? Annars är ju det bästa att fråga runt på bankerna. Det saknas för mycket information för att du skall få bra svar här.
Citera
2022-06-07, 22:49
Medlem
Det bör inte vara något problem, vet att en av mina föräldrar med syskon gjorde precis det för sin mamma för att hon skulle ha möjlighet att köpa en bostadsrätt som pensionär.
Citera
2022-06-07, 22:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Hittar en massa artiklar om föräldrar som står som medlåntagare. Jag undrar om det motsatta. Kan man som son stå som medlåntagare till förälderns bolån? Om det inte accepteras finns det då lösningar kring det? T.ex. att föräldern står som medlåntagare till sonens bolån men att det är föräldern som står som ensam ägare och inte sonen?!?! Uppskattar verkligen vettiga svar! Morsan har jobbat väldigt hårt genom egen firma senaste 10 åren men bara fått skrattretande lånelöften under 400 tkr trots kontantinsats på 500 tkr. Vill se henne i ett trevligt radhus runt 2 mkr i värde.

Självfallet kan du det.

Farsan blev pålurad ett "seniorlån" med eff ränta 8,5 %.... kunde inte få ett "vanligt lån" (trots 7 millar netto i två bostäder) pga "för låg inkomst" - hade väl ok lön men nada privat pensionavtal så hans pension blev rätt låg. Nåväl, skällde ut bankjudarna (borde eg bytt) och vi gick därifrån med en halv mille med mig som medlåntagare och för att han skulle kunna leva drägligt på ålderns höst, till 1,75 % - vilket var jävligt bra 2009.
Citera
2022-06-08, 23:45
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Marodant
Kan förtydliga, jag jobbar med att kolla igenom kreditupplysningar och ta beslut på bolån. Det jag säger stämmer.
Marodant är helt rätt ute. Banken struntar fullständigt i om det är 4-5 upplysningar från olika banker i samband med bostadsköp. Är det däremot 10 frågor från olika kreditinstitut som pysslar med snabblån kommer det däremot att ringa en del varningsklockor. Samma med "blanka frågor".
Citera
2022-06-08, 23:53
Medlem
Citat:
Ja det går i teorin hos alla banker. Dock inte alla banker som skulle gå med på ett sådant upplägg i praktiken.

Tanken med att en förälder står med som medlåntagare är att det är en tillfällig lösning innan barnet fått upp sin lön och kan stå själv på lånet. Det ska alltså redan från början finnas en exit plan för föräldern inom en rimlig tid.

Tvärt om blir dock problem, då man kan anta att lönen har peakat för en pensionerad förälder, och högst sannolikt inte kommer stiga. Därmed finns det ingen smidig exit för barnet, annat än att föräldern tvingas sälja, och den sitsen vill inte banken gärna bidra till att sätta någon i. Finns givetvis undantag, endast din eller din mammas bank kan svara på det.
Citera
2022-06-09, 00:05
Medlem
Citat:
Visst kan du bli medlåntagare. Men då äger din mamma hela bostaden men du tar riskerna med att inte hon betalar.

Ett alternativ är att du köper bostaden tillsammans med din mamma. Att ni äger 50 % var eller hur många procent ni nu går in med. Du kan då lägga egen handpenning och sedan så kan du belåna din andel i bostaden om du så önskar. Du behöver ju inte bo på adressen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in