2022-06-05, 23:04
Medlem
TheSamePersons avatar
Det var för ca en vecka sen som i byn Mit Tomama i staden Dahakliya i Egypten som en kvinna dödade sina tre barn och sen försökte hon ta sitt liv och nu vårdas hon på sjukhuset för sina skador. På begravningen gav pappan till barnen ett känslosamt tal där han uttryckte sorg över förlusten men också påminde om vikten av tålamod, förlåtelse och förståelse i såna här situationer.

Källa: jag och flera arabiska medier.

Frågeställning: vad kan vi lära oss av muslimer vid såna här situationer?
Senast redigerad av TheSamePerson 2022-06-05 kl. 23:22.
2022-06-05, 23:13
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Det var för ca en vecka sen som i byn Duhakliya i Egypten som en kvinna dödade sina tre barn och sen försökte hon ta sitt liv och nu vårdas hon på sjukhuset för sina skador. På begravningen gav pappan till barnen ett känslosamt tal där han uttryckte sorg över förlusten men också påminde om vikten av tålamod, förlåtelse och förståelse i såna här situationer.

Källa: flera arabiska medier.

Nu har du inte länkat någon källa eller ens försökt förklara varför vi skulle ha något att lära av muslimer. Vi vet ju inte ens bakgrunden till händelsen.
2022-06-05, 23:14
Medlem
Bidens avatar
Jag googlade på "Flera arabiska medier" men hittade ingenting.
2022-06-05, 23:17
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Nu har du inte länkat någon källa eller ens försökt förklara varför vi skulle ha något att lära av muslimer. Vi vet ju inte ens bakgrunden till händelsen.
Nej alltså jag menar hennes mans reaktion; många andra hade ju inte förlåtit mamman eller hade kanske blivit galna över att förlora 3 barn samtidigt på det tragiska sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Biden

Jag lovar dig att det har hänt men här är en länk

https://www.google.com/amp/s/gulfnews.com/amp/world/mena/egypt-mother-slits-throat-of-her-3-kids-tries-to-commit-suicide-1.88283164
2022-06-05, 23:18
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:

Jag hittar inte en byn när jag googlar på den.
2022-06-05, 23:18
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Här är en artikel om händelsen.

https://www.gulftoday.ae/news/2022/06/01/depressed-mother-kills-her-3-children-attempts-suicide-in-egypt

Lite mer i den här artikeln.
Citat:
Investigations indicated that the woman was going through a bad psychological state as a result of family disputes with her husband, which led her to slaughter her three children, Ahmed (10 years), Anas (5 years) and Sumaya (3 months) with a sharp knife, then attempt suicide.
https://www.archynewsy.com/do-you-remember-the-egyptian-mother-who-slaughtered-her-3-children-you-will-not-believe-what-their-f ather-did-with-his-murderous-wife-and-shocked-everyone-exciting-details/
Senast redigerad av Chantre 2022-06-05 kl. 23:22.
2022-06-05, 23:19
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Nej alltså jag menar hennes mans reaktion; många andra hade ju inte förlåtit mamman eller hade kanske blivit galna över att förlora 3 barn samtidigt på det tragiska sättet.

Var mannen muslim?
2022-06-05, 23:23
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Var mannen muslim?

Ja självklart annars hade han kanske inte haft sånt tålamod och förlåtelse
2022-06-05, 23:58
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ja självklart annars hade han kanske inte haft sånt tålamod och förlåtelse

Tänkte inte på det..
2022-06-06, 05:46
Medlem
Citat:
Det var för ca en vecka sen som i byn Mit Tomama i staden Dahakliya i Egypten som en kvinna dödade sina tre barn och sen försökte hon ta sitt liv och nu vårdas hon på sjukhuset för sina skador. På begravningen gav pappan till barnen ett känslosamt tal där han uttryckte sorg över förlusten men också påminde om vikten av tålamod, förlåtelse och förståelse i såna här situationer.

Att barnomsorg är viktig för barns överlevnad. Att psykisk ohälsa drabbar den som är utan arbete och valmöjligheter i livet.
Att det är viktigt att uppmärksamma och söka hjälp för psykisk ohälsa.
2022-06-06, 06:16
Medlem
Jahbrahs avatar
Om vi ska diskutera muslimer lär ju tråden inte ligga i aktuella brott.

En enskild händelse som denna kan ju knappast få att dra några slutsatser av dock. Pappan kanske var glad att vara fri. Kanske har han 3 andra fruar och 12 andra barn? Skum trådstart.
2022-06-06, 06:19
Medlem
twoeggss avatar
Citat:

För mig som inte är så insatt, vad har islam med detta att göra?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in