2022-06-05, 12:23
Medlem
Jag har motsatt problem med frågeställningen "hur övertygar man sig själv att köpa något?". Känner en stor omotivation till att faktiskt köpa saker.
Citera
2022-06-05, 12:25
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forumuser
Automatisk överföring var smart. Kan göra en på ett belopp som jag vet att jag kan spara oavsett, och om det blir mer till sparandet senare kan jag även spara det.

Aah, okej. Tack för infon. Var kommer den ifrån?

Du kan också använda dig av ”spargrisen” som det heter hos Nordea. Varje gång du drar ditt kort och löper något så dras det en summa till ett sparkonto. Man kan antingen välja en specifik summa eller avrunda uppåt till närmaste 100-lapp eller liknande.
Jag själv har 20kr och de pengarna som läggs där går till restaurangbesök och liknande, för dig ska de bli sparande.

Direkt överföring till sparkonto är också bra, direkt när lönen kommer så dras det en summa som sätts på ett sparkonto, gärna till annan bank så det är lite knepigt att flytta över sen.

Hur mycket fasta utgifter har du varje månad, hyra, el, transport, abonnemang och liknande? Kanske kan du skala bort något, typ streaming, musik och liknande måste man inte ha även om det är trevligt.

Det gäller att bestämma sig och sen hålla fast. Lycka till.
Citera
2022-06-05, 12:30
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindsurfaren
Jag har motsatt problem med frågeställningen "hur övertygar man sig själv att köpa något?". Känner en stor omotivation till att faktiskt köpa saker.
Vad ditt Nick säger så kanske du gillar havet.

Jag skulle satsa på en fin båt alternativ aktivitet. Livet handlar ju inte om att bara spendera massa pengar, det ska ju levas också!

Investera pengar i någonting som du verkligen gillar och sen lägger du ner tid på det.

Du kan skaffa en partner att skämma bort också haha!
Citera
2022-06-05, 12:35
Medlem
forumusers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan också använda dig av ”spargrisen” som det heter hos Nordea. Varje gång du drar ditt kort och löper något så dras det en summa till ett sparkonto. Man kan antingen välja en specifik summa eller avrunda uppåt till närmaste 100-lapp eller liknande.
Jag själv har 20kr och de pengarna som läggs där går till restaurangbesök och liknande, för dig ska de bli sparande.

Direkt överföring till sparkonto är också bra, direkt när lönen kommer så dras det en summa som sätts på ett sparkonto, gärna till annan bank så det är lite knepigt att flytta över sen.

Hur mycket fasta utgifter har du varje månad, hyra, el, transport, abonnemang och liknande? Kanske kan du skala bort något, typ streaming, musik och liknande måste man inte ha även om det är trevligt.

Det gäller att bestämma sig och sen hålla fast. Lycka till.

Blir helt plötsligt väldigt "dyrt" att småköpa saker om det varje gång dras 20kr.

Ska kolla närmare på direktöverföring vid löneutbetalning, tack.

Jag ska göra en ny budget med mer ambition, men jag kom fram till för ett tag sedan att jag av min lön på runt 20k har över 10 för att spendera/spara. Men jag räknade högt och ungefärligt och det finns utrymme att minska de fasta kostnaderna drastiskt. Jag ska försöka göra en budget idag. 10k i fasta kostnader låter orimligt för mig. Jag har ju ingen koll, det blir till att lära sig allt det här.
Citera
2022-06-05, 12:38
Medlem
Citat:
Det ska jag absolut testa! Det blir ett helt annat perspektiv på det hela!

Har inget emot att jobba över för extra inkomst. Mitt företag har timmar på obekvämt arbetstid, och av precis den anledningen har jag inte utnyttjat detta men möjligheten att tjäna mer pengar.

Vad är skillnaden på ISK och vanligt sparkonto? Ska ISK endast användas till aktier och fonder eller?

Varför inte guld eller aktier?

Välj ISK t ex Avanza och sätt in 2/3 av månadens överskott på indexfond - världen resten kan du ha som reserv på bankkonto tills du har 50000 då lägger du allt i ISK.
Eventuellt kan du i stället för bankkonto använda en ny företeelse som innebär att man sparar till ett betalkortskonto i guld så när man köper något räknas det om mot dagskursen för guld vilket gör att man skyddar sig mot svensk värdeförsämring av valutan. (G***t). MEN använd detta enbart vid speciella tillfällen.

Vad jag vet så är deras affärsidé att guldet är fysiskt guld som finns att få ut i Schweiz om man önskar så.
Det brukar vara så att guldvärdet går upp om svenska valutan sjunker i värde.

Lycka till.
Senast redigerad av curlingstaten 2022-06-05 kl. 12:51.
Citera
2022-06-05, 12:44
Medlem
Gör en budget och håll den sedan.
Citera
2022-06-05, 12:54
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Nej , jag är inte 7 men jag har en sötad tand och dålig disciplin, vilket gör att ca 50 kr här och ca 50 kr där delas ut nästan dagligen, och det spenderas således 250-350 kr i veckan på sådant. Helt sjukt när jag skriver ut det...

Jag kommer inte att göra det med kontanter men jag ska applicera det ändå.

Har försökt med 500kr/veckan för jag tänkte att det är en rimlig summa om jag inte äter ute, men det blev att jag gick in på andra pengar iallafall.

31 år gammal, 26 015 i lön, får ut runt 20k. Det är sådär jag inte vill göra, mina sparade pengar vill jag ska förbli sparade. Det är ett mål. Visst känns det som att det kostar pengar att öppna dörren, nu när du uttrycker dig så. Bra bild, haha.

Ska göra det :-)

Bränner pengarna på utemat, godis, billiga kläder men jag köper en del. Sådana saker. Ibland vet jag inte ens var pengarna går på men det försvinner hundralappar. Har dålig koll, minst sagt! Ska kolla på Lyxfällan, för det måste bli bättre.

Även när jag köpt mat för tillagning för tre veckor framåt så försvinner pengarna! Jag går i butiker ofta. Vet inte varför ibland...kanske är beroende av dopaminet från att köpa saker. Oj oj.

Har du några tips på hur jag kan få bättre koll och kartlägga min ekonomi, finns det några verktyg jag kan använda?

Du har för låg lön för att spara några vidare summor. Kombinerat med godisberoende, gillar gå i butiker och kanske hög hyra så är du körd.
Öka lönen till åtminstone 27-30 netto, handla klipperbjudanden i veckans matblad, laga mat från grunden, se över dina räkningar, prisjämför alla inköp, lär dig handla mer sällan och längta efter saker du vill ha och när den säljs ut billigare, så har du lagt grunden sen iaf för att bli en bra sparare och få en god ekonomi.

Sen tror jag att vara ekonomisk och spara är en ganska medfödd egenskap, men alla kan ju bli bättre om man bara vill.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-05 kl. 13:00.
Citera
2022-06-05, 12:56
Medlem
Bonnatorps avatar
Runda upp summan till närmsta tusental när du betalar hyran, lägg gärna på en tusenlapp eller två till om du har råd.
Till slut ligger du före med hyran 1-3 månader.
Du kan i vissa fall göra desamma med el och internet.

En del tycker förstås det är helt onödigt att låna ut pengarna gratis till hyresvärden istället för att investera dem själv, men om man ändå aldrig investerar dem så är det en ganska schysst trygghet att ha.
Citera
2022-06-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Runda upp summan till närmsta tusental när du betalar hyran, lägg gärna på en tusenlapp eller två till om du har råd.
Till slut ligger du före med hyran 1-3 månader.
Du kan i vissa fall göra desamma med el och internet.

En del tycker förstås det är helt onödigt att låna ut pengarna gratis till hyresvärden istället för att investera dem själv, men om man ändå aldrig investerar dem så är det en ganska schysst trygghet att ha.

Eller be chefen att dra 1% mer skatt på lönen, så märker du aldrig pengarna och du får tillbaka det på skatten istället.
Ett väldigt enkelt sätt att lura sig själv, om man är dålig på att hantera pengar.
Citera
2022-06-05, 13:24
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Eller be chefen att dra 1% mer skatt på lönen, så märker du aldrig pengarna och du får tillbaka det på skatten istället.
Ett väldigt enkelt sätt att lura sig själv, om man är dålig på att hantera pengar.
Ja det knepet körde jag också på ett tag, fast jag sade att de skulle dra 30% iställrt för de ordinarie ~25.
Blev runt 16k lagom till sommaren.
Dock har jag inte kommit mig för att säga det än på min senaste anställning, och då jag har skulder hos kronofogden nu är det inte så lajbans om all återbäring ändå försvinner till skulderna.
Citera
2022-06-05, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Ja det knepet körde jag också på ett tag, fast jag sade att de skulle dra 30% iställrt för de ordinarie ~25.
Blev runt 16k lagom till sommaren.
Dock har jag inte kommit mig för att säga det än på min senaste anställning, och då jag har skulder hos kronofogden nu är det inte så lajbans om all återbäring ändå försvinner till skulderna.

Du kan köra existensminimum och sen motivera dina kostnader för Kronis, allt i fråga om linser, sjukvård och sånt ska tas i beaktning. Sen har du en nivå att utgå ifrån.
Då säger du till chefen att du vill ha så mkt övertid du kan få, eftersom Kronis (det är eg din chef som sätter in pengar till Kronis) drar pengar utefter din vanliga lön = Du får mer pengar över varje månad, trots utmätning av lönen...
Citera
2022-06-05, 14:03
Medlem
Stor del av jordens befolkning lever i fattigdom som råttor. Du kanske bara vuxit upp på fel plats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in