2022-06-12, 11:41
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Haha, det du skriver där och svettas, så har jag en kompis som gillar starkt, men det spelar ingen roll hur hur lite start det är, så forsar svetten fram i hans panna, sen saknas dom andra för han och flåsar och röd, men gud alltså.

Det bästa hålla sig under flämta-styrka, för ovanför är som du säger inte speciellt njutbart.

Kommer ihåg när av var på en Thairestaurang gbg, där köpte jag kycklingsoppa och en till, och denna börja klaga svårt på hur start det var.
Och jag satt åt samma soppa och samma chili, men då hade dom jävlarna varit lömska och blandat i en svag sort med en stark, sen den chocken som kom när jag träffa på den starka var svår.
Jag fick helt enkelt sluta äta en stund och samla mig, då gick det igen efter man ställt om sig.

Samma som den där jävla jalapeñon, sitter man där äter 1-2 st som bara är lätt starka, sen får man en riktigt stark jalapeño som inte alls passade in först, då sitter jag och flämtar nästan och detta till trots att jag klarar styrkan.
Vet när jag odlar jalapeño och hur samma planta kan ha så extremt olika styrkor ibland, inte stött på det på samma sätt på annan chili.

Skivad eller helst hackad färsk chili i olja på burk funkar ganska bra att reglera styrkan i efterhand. Fiska bara upp med gaffel eller sked eller annat så oljan får rinna av i en the- sil eller annat finmaskigt, hacka upp det igen finare och blanda i rätten. Gillar thaistyle chili varianter de använder i köket, är väl mest birds eye sen upp till habanero typ upp till 600.000 scoville

jalapeno ligger väl nånstans på 10.000 + scoville men den är ju unikt smakrik och aromatisk andra sidan. Det är iaf inte starkt för mig men äter man upp en hel burk så kanske ;-)

Åt 2 st habanero en gång ifrån butiken på raken. Rakt upp och ner genom att ta bort kvisten bara och tugga i sig den nästan runda chilifrukten. Det var lite kämpigt men jah inte så man dog på nåt sätt

Precis det ska inte va kämpigt så men det ska heller inte vara för mesigt jämt
Senast redigerad av Sladdaren 2022-06-12 kl. 11:50.
Citera
2022-06-12, 11:49
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Skivad eller helst hackad färsk chili i olja på burk funkar ganska bra att reglera styrkan i efterhand. Fiska bara upp med gaffel eller sked eller annat så oljan får rinna av i en the- sil eller annat finmaskigt, hacka upp det igen finare och blanda i rätten. Gillar thaistyle chili varianter de använder i köket, är väl mest birds eye sen upp till habanero typ upp till 600.000 scoville

jalapeno ligger väl nånstans på 10.000 + scoville men den är ju unikt smakrik och aromatisk andra sidan. Det är iaf inte starkt för mig men äter man upp en hel burk så kanske ;-)
Jag tänkte där på färska jalapeñons och att de är så labila i styrkan, det är just omställningen jag inte gillar att äta ett gäng svaga och sen en stark jalapeño.
Och som du säger ur burken så är de mer jämna.
Men haft en del otur där med annat och just svaga också, men mestadels överkokta som Santamarias och dom, så hittade en Sevan JApaneo som var enormt bra, sen har dom en burk på WIlly´+s som också är bra och krispiga och fin styrka på också.

Dom där bird eye använder jag själv en del och någon mer chili som ser ut vara nått annat, den ser ut som spansk peppar men kanske är en tredjedel så stor.
Gillar den styrkan, men begränsat då såklart, för jag kan inte äta som thaistarkt med någon njutning.
Bird eye är väl runt 100k
Citera
2022-06-12, 11:59
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag tänkte där på färska jalapeñons och att de är så labila i styrkan, det är just omställningen jag inte gillar att äta ett gäng svaga och sen en stark jalapeño.
Och som du säger ur burken så är de mer jämna.
Men haft en del otur där med annat och just svaga också, men mestadels överkokta som Santamarias och dom, så hittade en Sevan JApaneo som var enormt bra, sen har dom en burk på WIlly´+s som också är bra och krispiga och fin styrka på också.

Dom där bird eye använder jag själv en del och någon mer chili som ser ut vara nått annat, den ser ut som spansk peppar men kanske är en tredjedel så stor.
Gillar den styrkan, men begränsat då såklart, för jag kan inte äta som thaistarkt med någon njutning.
Bird eye är väl runt 100k

Ja exakt. Det är stor skillnad i styrkan konsistensen och smaken ang jalapeno på burk . Tack för tipsen ang andra bättre märken. Jag har även jalapeno krydda

Citat:
Som torkad och rökt kallas jalapeño för chipotle. Styrkan kan variera från het till mycket het allt beroende på säsong, jordmån och mognadsgrad. Det finns dessutom mer än ett dussin varianter av jalapeño: Jalapa, Jalapeño M, Jalapeño Purple, Jaloro, Jarocho, Jumbo Jal, San Andres, Tam Mild Jalapeno-1 med flera.

Ja precis ang birds eye kring 100 k scoville

Citat:
Fågelögat chiliväxt är en perenn med små, avsmalnande frukter, ofta 2-3, vid en nod. Frukterna av de flesta sorter är röda, vissa är gula, lila eller svarta.
Senast redigerad av Sladdaren 2022-06-12 kl. 12:02.
Citera
2022-06-12, 12:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja exakt. Det är stor skillnad i styrkan konsistensen och smaken ang jalapeno på burk . Tack för tipsen ang andra bättre märken. Jag har även jalapeno krydda

Ja precis ang birds eye kring 100 k scoville
Den där Sevan fanns på Coops "Netto"-butiker, men den hyllplatsen har gapat tomt länge nu tills ens stora förtret pga de är så goda.
Den på Willy´s den har funnits hela tiden, och den är rätt billig också.
Citera
2022-06-12, 12:11
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Den där Sevan fanns på Coops "Netto"-butiker, men den hyllplatsen har gapat tomt länge nu tills ens stora förtret pga de är så goda.
Den på Willy´s den har funnits hela tiden, och den är rätt billig också.

Jo jag nog missat den (mest pga av tillgängligheten för jag bor 6-7 mil ifrån willys) men sen kompletterar jag oftast med en hotsaus denna

Green Habanero Sauce , El Yucateco, 120ml

Sevans piri piri hot sause eller bara hot saus är jag inte nöjd med iaf .. De ligger mest och skräpar
Citera
2022-06-12, 12:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Jo jag nog missat den (mest pga av tillgängligheten för jag bor 6-7 mil ifrån willys) men sen kompletterar jag oftast med en hotsaus denna

Green Habanero Sauce , El Yucateco, 120ml

Sevans piri piri hot sause eller bara hot saus är jag inte nöjd med iaf .. De ligger mest och skräpar
Om du besöker någon gång, sås tår den vid tacos grejerna och de övriga jalapenos.

Jag hittade ett pulver på 100k, den använder jag flitigt stundtals.
En röd plåtburk med någon stansad text som är svårt att utläsa vad det står.
Men vet tyvärr inte vad den heter, då detta sitter på ett smalt orange förslutningstejp med namn och kontaktinformation.
Ska ge detta om jag är i den affären igen, så den gillar jag skarpt.

Inte testat den där sevans såser, köpt liknade förr och man blir sällan riktigt glad på dessa, så gett upp dessa sedan länge.
Den jag mest kör i så fall är Tabasco Habanero när det kommer till hot sauce nu, och sen backar upp med 100k pulvret om jag vill ha starkare, och sen såklart färsk chili används.
Citera
2022-06-12, 13:26
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckombergalandet
Håller med, det är gott som fan!!
Många utlänningar tycker ju att det är konstigt att vi tex har lingonsylt till såsen och potatisen precis som vissa härinne tycker att stark mat är skumt. Fast imorgon bblir det att laga till något så exotiskt som köttfärssås
Citera
2022-06-12, 13:44
Medlem
Jag tillhör kategorin människor som äter stark-stark mat, kryddar i princip all mat med 1miljon+ scoville-starka såser eller extrakt.

Vad gillar jag med det?

För mig så känns det som om något saknas om maten inte är kryddig, den framstår som platt.
Ibland tar jag i lite extra, kanske använder en extra stark sås eller lägger på någon färsk hemodlad carolina reaper eller Scorpion direkt på maten. Det blir då som en resa i sig när kroppen hanterar chilin, man får ökad puls, svettningar - inte helt olikt det man upplevt när man intagit centralstimulerande droger.

Jag har inga problem att känna de andra smakerna, som vissa menar försvinner när man kryddar på ordentligt.

Över tid så ökar toleransen -precis som med droger- och man får öka andelen chili eller byta upp sig till en starkare variant.

Tar man däremot ett brake på ett par månader så blir man helt nollställd och kan börja om med jalapenos eller Ica-chili.
Citera
2022-06-12, 18:47
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Om du besöker någon gång, sås tår den vid tacos grejerna och de övriga jalapenos.

Jag hittade ett pulver på 100k, den använder jag flitigt stundtals.
En röd plåtburk med någon stansad text som är svårt att utläsa vad det står.
Men vet tyvärr inte vad den heter, då detta sitter på ett smalt orange förslutningstejp med namn och kontaktinformation.
Ska ge detta om jag är i den affären igen, så den gillar jag skarpt.

Inte testat den där sevans såser, köpt liknade förr och man blir sällan riktigt glad på dessa, så gett upp dessa sedan länge.
Den jag mest kör i så fall är Tabasco Habanero när det kommer till hot sauce nu, och sen backar upp med 100k pulvret om jag vill ha starkare, och sen såklart färsk chili används.

Ja det är fritt fram att kombinera torrt med våt och färskt chili. Att testa sig fram att mixa med lite vatten el olja i stekpannan på svag värme i stekpannan kan va kul och sen tar man en tesked eller halv och smakar av och blir det chilitrevligt så doserar man upp det och sen häller det i en liten litet kärl till vad man avser sen att tillaga och tillsätta chilimixen. Skriv ner sen och lägg lappen i köket nånstans

Har en badia jalapeno krydda, ganska okej : https://badiaspices.com/product/jala...round-12-2-oz/

Seven hot saus och piri piri smakar helt enkelt som sämre versioner av tabasco så köp inte. Har en oangenäm smak av tomatpuré sen är de ju olja i den huh, tycker olja funkar bara med hackade eller hela chilifrukter såkallad chiliolja men med bitar av chilin. Tabasco är alltid ett bra märke av McIlhenny Company aromatiskt och gott.

Ja du kanske hittar vad den heter, finns många varianter
Citera
2022-06-25, 16:50
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja det är fritt fram att kombinera torrt med våt och färskt chili. Att testa sig fram att mixa med lite vatten el olja i stekpannan på svag värme i stekpannan kan va kul och sen tar man en tesked eller halv och smakar av och blir det chilitrevligt så doserar man upp det och sen häller det i en liten litet kärl till vad man avser sen att tillaga och tillsätta chilimixen. Skriv ner sen och lägg lappen i köket nånstans

Har en badia jalapeno krydda, ganska okej : https://badiaspices.com/product/jala...round-12-2-oz/

Seven hot saus och piri piri smakar helt enkelt som sämre versioner av tabasco så köp inte. Har en oangenäm smak av tomatpuré sen är de ju olja i den huh, tycker olja funkar bara med hackade eller hela chilifrukter såkallad chiliolja men med bitar av chilin. Tabasco är alltid ett bra märke av McIlhenny Company aromatiskt och gott.

Ja du kanske hittar vad den heter, finns många varianter
https://www.bildtagg.se/bild/vun0f08fj1k8yhy0k1vnwrcr
Där har du den jag menar, den är alldeles utmärkt för ge styrka utan direkt smak, fanns en på 200k innan, men den har jag inte sett på åratal.
Och denna duger bra för mig, så saknar den inte längre, och skulle inte köpa den om den kom tror jag.

Ser nu att kryddhuset har slutat med de svagare sorterna också, och har nu endast denna 100k.
Citera
2022-06-27, 11:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
https://www.bildtagg.se/bild/vun0f08fj1k8yhy0k1vnwrcr
Där har du den jag menar, den är alldeles utmärkt för ge styrka utan direkt smak, fanns en på 200k innan, men den har jag inte sett på åratal.
Och denna duger bra för mig, så saknar den inte längre, och skulle inte köpa den om den kom tror jag.

Ser nu att kryddhuset har slutat med de svagare sorterna också, och har nu endast denna 100k.

Tack för bildlänken, intressant att det inte ger smak men bara hetta
Citera
2022-06-27, 13:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack för bildlänken, intressant att det inte ger smak men bara hetta
Kanske en överdrift ingen smak, men väldigt liten då.
Men såklart är man riktigt tålig, så kanske man kan ta så mycket att det smakar en del.

Jag har funnit denna väldigt bra att ge styrka till mat, enda irriterande kan vara locket.
Som ibland sitter för hårt och ibland trillar själva locket med hålen ur på vissa burkar, så man gör alltid samma nu, öppnar på ett sätt och alltid håller fingret på innerlocket med hålen.

Jag gillar denna skarpt dock, och cayennepeppar har jag slutat med tack vare denna.
Återkom gärna med ett referat och när du använt den ett gäng ggr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in