2022-06-05, 00:20
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Fy satan så jobbigt.
Man har just betalat i kassan och så klämmer personen ut sig " ha en bra kväll" eller liknande.

Brukar skita i att svara nåt då jag inte orkar bry mig.
Jag är där för att handla, inte stå och kallprata med nån i kassan.
Sen är jag inte så heller, att man hälsar på allt och alla och så.
Men samdigit vill jag inte verka sur och otrevlig.

Jag kunde abolut bara dra fram" desamma" en jag skiter ju fullständigt i dom i kassan och att vara fejk är inte min grej.

Har märkt att vissa är värre än andra, tjejer och yngre böbiga killar är dom värsta, äldre kärringar är oftast bra.

Jag ska nu börja ha på mig hörlurar/airpods när jag handlar så jag slipper höra skiten och dom kommer förmodligen inte säga nåt åt mig när jag betalat.

Upplever ni detta som ett problem och hur har ni löst det?

Jag hälsar på allt och alla när jag är ute och går tycker det är kul. Speciellt folk som inte fattar vad fan det är med en okänd som hälsar. Jag skiter ju i om de hälsar tillbaka eller inte tycker bara det är roligt att sprida glädje. I affären började en gubbe snacka med mig och tillslut frågade han om vi känner varandra bara för att jag snackade med honom som jag snackar med en god vän liksom. Han var fett förvirrad fast det var han som började snacka med mig haha sjukt ändå att det är så ovanligt med folk som är trevliga och sociala i vardagen!

Antagligen för många som bara är trevliga när de vill något tyvärr..

Antagligen så märker de väl på dig att du är en jävla surputt som behöver ha en bra dag. och nej du ska inte vara fejk ifall de är genuina med att de vill att du ska ha en bra dag så behöver de ju inte att du svarar. Människor som är trevliga medans de förväntar sig en viss reaktion gör det av mer själviska anledningar tänker jag.
Senast redigerad av ANewWayToSayHooray 2022-06-05 kl. 00:24.
Citera
2022-06-05, 00:40
Medlem
Chinatowns avatar
Vi lever i världens kanske mest osociala land där folk knappt hälsar på vänner/bekanta på stan. Med det i åtanke är personal som önskar trevlig helg/kväll verkligen ett problem?

Jag kan någonstans förstå om man haft "tjafs" med en anställd och den på ironiskt/bitskt sätt hälsar "trevlig helg" när man fattar att den helst vill säga "kom aldrig tillbaka din dryga jävel, tack på förhand!".

Kan kanske förstå om en anställd säger exakt samma fras till alla besökare eller kunder också. Då lär det låta bra forcerat efter ett tag. Detta händer aldrig mig. Tycker alltid det är trevligt när en anställd anstränger sig. Speciellt nu när yngre i kassan mest bara glor ner i mobilen så fort de kan.

Tycker diverse personal jag träffar varierar kraftigt i denna fråga. Då många i vårt land är ensamma kan en genuin fras faktiskt betyda något för någon. Tänker då främst på äldre människor som sitter ensamma hela dagarna eller t.ex. retade skolelever med få vänner som uppskattar det lilla.

Arbetar själv delvis i yrke där man ska vara tillgänglig och bemöta kunder. Jag har lärt mig att många, likt TS, inte bryr sig. Andra gör det. En del hälsar gladeligen och vissa har svårt för det av okänd anledning. Nu går jag mycket på känn. Hälsar jag något trevligt gör jag det mot folk jag vet uppskattar det eller som jag tror gör det.

Alla som bara tittar rakt fram som att inget annat än de själva existerar eller in i mobilen får ingen trevlig helg/kväll från mig.
Citera
2022-06-05, 00:41
Medlem
MakeIslamillegals avatar
Testat att svara med "Detsamma"? Det brukar fungera.

Jävla nolla.
Citera
2022-06-05, 01:06
Medlem
Tycker att "ha det bra" har tillkommit de sista åren. Det är inte något som kassapersonal på ICA brukade säga innan typ 2018. Det känns väldigt påtvingat såklart och det är det också eftersom det ingår i deras jobb. Svenskar hälsar normalt knappt på sina grannar i trappuppgången som de har sett under 10 års tid.
Citera
2022-06-05, 01:12
Medlem
hennevilljagknullas avatar
kom på en annan liknelse.
När man just kommit in på tex en sportaffär eller klädaffär och bara hunnit kolla i 10 sekunder så kommer personalen fram och frågar om om kan hjälpa med nåt.
FÖR HELVETTE NEJ!.
Vill jag ha hjälp frågar jag väl
Citera
2022-06-05, 09:01
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
kom på en annan liknelse.
När man just kommit in på tex en sportaffär eller klädaffär och bara hunnit kolla i 10 sekunder så kommer personalen fram och frågar om om kan hjälpa med nåt.
FÖR HELVETTE NEJ!.
Vill jag ha hjälp frågar jag väl

jo sånt kan vara lite påträngande ibland kanske, men dock vet ju alla att jobba i affärer är det provision och sälja som gäller, gör man inte det lär man få samtal med chefen att man inte är tillräckligt på eller nåt men visst dom ska respektera ett nej såklart. var darför jag hatade handla i elgiganten det var alltid när man visste vad man skulle ha nån datormus eller tangentbord likt förbannad hade man nån anställd som siktade på en direkt haha.. netonenet är bra dom har inga påstridiga säljare hade önskat fler butiker hade sånt lager-system.
Citera
2022-06-05, 09:05
Medlem
Castles avatar
Brukar bara svara "tack". Ser inte problemet.
Citera
2022-06-05, 10:43
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Fy satan så jobbigt.
Man har just betalat i kassan och så klämmer personen ut sig " ha en bra kväll" eller liknande.

Jag kunde abolut bara dra fram" desamma" en jag skiter ju fullständigt i dom i kassan och att vara fejk är inte min grej.

Har märkt att vissa är värre än andra, tjejer och yngre böbiga killar är dom värsta, äldre kärringar är oftast bra.

Jag ska nu börja ha på mig hörlurar/airpods när jag handlar så jag slipper höra skiten och dom kommer förmodligen inte säga nåt åt mig när jag betalat.

Inget problem alls, anser det inte vara så jävla ansträngande att svara tillbaka med ett "tack detsamma".
Citera
2022-06-05, 10:44
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
jo sånt kan vara lite påträngande ibland kanske, men dock vet ju alla att jobba i affärer är det provision och sälja som gäller, gör man inte det lär man få samtal med chefen att man inte är tillräckligt på eller nåt men visst dom ska respektera ett nej såklart. var darför jag hatade handla i elgiganten det var alltid när man visste vad man skulle ha nån datormus eller tangentbord likt förbannad hade man nån anställd som siktade på en direkt haha.. netonenet är bra dom har inga påstridiga säljare hade önskat fler butiker hade sånt lager-system.

De på felgiganten är ju klåpare, ska man gå in där, och i många fall även i zoo-butiker, måste man själv VETA vad man ska ha.
Men ja, det är drygt när folk kommer o flåsar en i nacken så fort man äntrat butiken.
Citera
2022-06-05, 10:46
Medlem
Mjälls avatar
Du måste säga det själv först, då blir du typ batman
Citera
2022-06-05, 13:42
Medlem
Citat:
Fy satan så jobbigt.

Nej, det är absolut inget problem, tvärtom. Att hälsa, att önska andra en bra dag, att säga tax, att säga var då god, det tillhör grundläggande social kompetens. Sånt som dina föräldrar borde ha lärt dig. Tyvärr förbisåg de vikten av social kompetens.
Citera
2022-06-05, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Nej, det är absolut inget problem, tvärtom. Att hälsa, att önska andra en bra dag, att säga tax, att säga var då god, det tillhör grundläggande social kompetens. Sånt som dina föräldrar borde ha lärt dig. Tyvärr förbisåg de vikten av social kompetens.

Filmat på Felgiganten förra veckan:

https://www.youtube.com/watch?v=dSINO6MKtco
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in