2022-06-04, 12:57
Medlem
schtaans avatar
Jag bor i en BRF där vi har, sedan massor av år, en lägenhet som hyrs ut till en boende. Läget var så för flera år sedan att det fanns lediga lägenheter, så han fick hyra den istället för att den skulle stå tom och kosta pengar. Han hyr den förvisso med någon typ av förhöjd månadskostnad mot den som vi andra betalar. Så idag då när priserna för en lägenhet i vårt populära område med lätthet har passerat 1 miljon och bostadsmarknaden i min stad är lätt galen, vad finns det för möjlighet att ta in dom pengarna?? Målet är väl inte att måsta vräka personen som bor där. Går det? Och att sen sälja lägenheten på vanliga marknaden. Erbjuda personen att köpa loss boendet? Dom pengarna kan absolut komma till nytta i vår BRF
Citera
2022-06-04, 13:13
Medlem
nej besitnigsskydd
Citera
2022-06-04, 13:35
Medlem
OtherBarrys avatar
Undersök vad marknadshyran för en likvärdig hyresrätt ligger på och höj till den nivån och hoppas på att hyresgästen inte vill betala.
Citera
2022-06-04, 14:25
Medlem
Har ni erbjudit honom att köpa loss lägenheten till ett förmånligt pris? Det går inte att vräka personer med förstahandskontrakt hur som helst.
Citera
2022-06-04, 14:32
Medlem
VemBudars avatar
Hördudu, ni ska ta fram ett bra pris (15-25% rabatt mot nuvarande marknadspris) och fråga personen om den vill köpa. Vill den inte det så får ni vackert ta och sätta den hyreshöjning som hgf förhandlar fram i området med andra fastighetsägare.

Var inte en sån girigbuk nu, finns regler att följa och vanligt hyfs att konsultera!
Citera
2022-06-04, 14:58
Medlem
Förbered en presentation där personen i fråga kan köpa befintlig lägenhet för 80% av marknadspriset.
Citera
2022-06-04, 15:23
Medlem
Vad exakt är marknadsvärdet på lägenheten? Vad är hyran idag och vad är övriga avgifter?
Vi har också hyreslägenheter i vår BRF men har inga planer på att sälja dessa. Detta pga att de genererar mer i intäkter än vad vi får om vi hade sålt dem. Dessutom höjer vi hyran varje år.

Slutligen så, åtminstone hittills så har ju värdet på bostäder ökat så varför skall vi sälja nu? Bättre att sälja om 10 år när de troligen är värda mer än idag.
Citera
2022-06-04, 16:19
Medlem
Månsans avatar
Vi har haft en exakt kopia av detta läge i den brf där jag bor. De dumma åsnorna i styrelsen hade inte upprättat ett vettigt kontrakt varvid hyresgästen naturligtvis fick besittningsrätt till lägenheten. Dumskallarna/styrelsen skulle naturligtvis upprättat kontrakt som endast löpte på högst 9 månader eftersom 9 månader är gränsen för besittningsrätt om hyreskontraktet bara löper på utan tidsbegränsning.

Det var alltså kört att säga upp hyresgästen. Då höjde man hyran till den nivå andra hyreslägenheter i närheten kostade. Det blev en ordentlig höjning, hyresgästen blev rejält chockad. Hon skaffade då ett juridiskt ombud och kontaktade hyresnämnden. Hyresnämnden ansåg att chockhyran var OK.

I det läget lät föreningen göra en seriös värdering av lägenheten utförd av auktoriserad värderingsfirma. Hyresgästen erbjöds att köpa lägenheter kraftigt rabatterad, till cirka 75% av värderingssumman. Sen prutade hon ner priset ytterligare, föreningen godkände då man förstås inte hade möjlighet att sälja lägenheten till nån annan. Det slutliga priset blev cirka 70% av marknadspriset.

Föreningen förlorade ungefär 500.000 kr på grund av den odugliga styrelsen.
Citera
2022-06-04, 16:35
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Hördudu, ni ska ta fram ett bra pris (15-25% rabatt mot nuvarande marknadspris) och fråga personen om den vill köpa. Vill den inte det så får ni vackert ta och sätta den hyreshöjning som hgf förhandlar fram i området med andra fastighetsägare.

Var inte en sån girigbuk nu, finns regler att följa och vanligt hyfs att konsultera!

Låter som en bra idé, ska försöka byta min hyresrätt till en motsvarande i Br-förening, sen vara riktigt obekväm, klaga, be få saker renoverade, skicka HGF på dom, ungefär som jag gjorde med en slumvärd tidigare i livet och var på dom jämt och ringde upp och satte chefer på plats och fick hyresreducering med halva hyran då och då och massa förmåner, sen kräva få köpa ut den med 25% rabatt (35-40% rabatt i mitt fall om jag känner mig själv) och sälja direkt med 5-600k vinst, sen tar jag en ny hyresrätt med alla köer jag står i med 14 år kötid. Får lägenhet i Sumpan, innerstan, Solna och Enskede nu.
Svenskar har överlag väldigt svårt hantera folk som är intelligenta, insatta och som argumenterar kraftfullt och smått aggressivt. Konflikträdda.

Arbetarklassen står ofta med mössan i hand, nedtryckta, dåligt självförtroende och okunniga. Jag kör samma taktiker och metoder som övre medelklass jämt gör som oftare får sin vilja igenom med kommunen och företag. Dom gnäller på tamejfan allting som inte passar dom eller om någon bryter mot minsta regel.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-04 kl. 16:49.
Citera
2022-06-04, 16:45
Avstängd
Till TS - låt hyresgästen byta lägenheten om den inte vill köpa.

Den som byter till sig lägenheten måste köpa till ett pris som båda parter anses vettigt - win win

Men en sån här bostad som blir BR i efterhand o t ex efter renovering - har dya BRen rätt att gå
in på samma avgiftsnivå?

Hur funkar denna fråga när BRF sålt råvindar som helt byggs om till bostäder av exploatörer?
Citera
2022-06-04, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
I det läget lät föreningen göra en seriös värdering av lägenheten utförd av auktoriserad värderingsfirma. Hyresgästen erbjöds att köpa lägenheter kraftigt rabatterad, till cirka 75% av värderingssumman. Sen prutade hon ner priset ytterligare, föreningen godkände då man förstås inte hade möjlighet att sälja lägenheten till nån annan. Det slutliga priset blev cirka 70% av marknadspriset.

Föreningen förlorade ungefär 500.000 kr på grund av den odugliga styrelsen.

Om planen var att sälja från början... ja då var det ju konstigt att hyra ut tills vidare och utan bortförhandlad besittningsrätt (rivningskontrakt). Annars hade det ju varit ett alternativ att fortsätta hyra ut?
Citera
2022-06-04, 21:41
Medlem
Okej, så en lägenhet som ska vara brf:s ägare till tjänst som en uthyrningslägenhet för de boende ( till exempel släkt/vänner) är uthyrd i första hand till nån som inte har råd med BR? Är det korrekt uppfattat?

Om så. Bara säg upp "hyresgästen".
Är det någon som. Klagar eftersom det är en släktingng, ta ut rättfärdig dygnghyra och ingen månadshyra.

Alla ska ja rätt att hyra den lägenheten till samma kostnad. Och den kostnaden ska gynna nrf:n
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in