2022-06-04, 11:38
Avslutad
Om himlen faller ner låter som en vanlig textrad i en låt t ex. Så vad skulle hända om himlen föll ner på oss? Skulle det göra ont? Vilka större konsekvenser skulle det få om himlen lade sig platt på marken? Jag vet tyvärr inte vad himlen fyller för funktion, men jag antar att den är väldigt viktig. Kanske fungerar den som en hinna på något sätt?
Citera
2022-06-04, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Om himlen faller ner låter som en vanlig textrad i en låt t ex. Så vad skulle hända om himlen föll ner på oss? Skulle det göra ont? Vilka större konsekvenser skulle det få om himlen lade sig platt på marken? Jag vet tyvärr inte vad himlen fyller för funktion, men jag antar att den är väldigt viktig. Kanske fungerar den som en hinna på något sätt?
Himlen är inget konstigt. Nära jorden finns fler molekyler per volym än vad som finns en bit upp beroende på jordens dragningskraft.

Men kanske att atmosfären skulle försvinna (trilla rakt ner). Då skulle vi snart koka sönder eller frysa ihjäl. Eller dö av strålning.
Citera
2022-06-04, 11:59
Medlem
nerdnerds avatar
Ovanför varje m² horisontell markyta finns det 10 tusen kilo luft. (Är liksom därför lyfttrycket är vikten av 10 ton per m², dvs 10⁵ Pascal.)

Om allt detta på något oförklarligt sätt skulle falla ner (momentan nedkylning till den absoluta nollpunkten?) skulle typ allt gå sönder och/eller dö.
Citera
2022-06-04, 12:01
Medlem
Kongruensbojds avatar
Det förklaras i filmen Chicken Little från 2005.
Citera
2022-06-04, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ovanför varje m² horisontell markyta finns det 10 tusen kilo luft. (Är liksom därför lyfttrycket är vikten av 10 ton per m², dvs 10⁵ Pascal.)
Om vi skall vara lite mindre extrema och tänka oss att bara vattnet frös ut allt på en gång och föll ned så finns det i genomsnitt ~3 cm lager i atmosfären. Beroende på hastighet och om det faller som is eller vatten så kan man bli allt från överraskad till mosad. Är du i tropikerna där det finns långt mer vatten blir det lite värre.
Citera
2022-06-04, 13:42
Medlem
Vad kan vikten av alla gaser i atmosfären vara?
Om man lyckas undvika att bli krossad av detta så kommer man ändå ha svårt att överleva då det dels troligen är väldigt väldigt kallt och sedan finns det inget som skyddar dig från rymdens strålning. Sedan tillkommer även del lilla obetydliga faktorn att utan syre att andas så blir det ganska jobbigt rätt snart.
Lungor o sådant lär väl kollapsa utan atmosfär på jorden?
Kvar finns någon enstaka politiker i sin hemliga bunker.
Men allt levande lär dö inom några minuter.

Kan man ens vara ute om temperaturen är läge än -200 grader C?

Nu antar jag att himlen trillar ner med hjälp av kylan.
Kan man få himlen att trilla ner genom att öka trycket i atmosfären eller på annat sätt få den att lägga sig mot marken?
Citera
2022-06-04, 13:46
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Samma sak som om man cyklar fortare än ljuset.
Det kommer att svartna för ögonen.
Citera
2022-06-04, 14:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Vad kan vikten av alla gaser i atmosfären vara?
Jag svarade ju på just det i mitt inlägg: 10 ton per m².
Citera
2022-06-04, 14:39
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Om vi skall vara lite mindre extrema och tänka oss att bara vattnet frös ut allt på en gång och föll ned så finns det i genomsnitt ~3 cm lager i atmosfären. Beroende på hastighet och om det faller som is eller vatten så kan man bli allt från överraskad till mosad. Är du i tropikerna där det finns långt mer vatten blir det lite värre.
Inte mer? Blir inte mycket till global syndaflod av det.

Det regnar ju rätt mycket mer ibland på vissa ställen, men då har det nog samlats upp i områden runt omkring där det inte regnar just då.
Citera
2022-06-04, 14:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Systembolaget skulle hålla stängt
Citera
2022-06-04, 15:24
Medlem
KlappMungons avatar
Infrastrukturminister Thomas Eneroth skulle få stå till svars i KU.
Citera
2022-06-04, 15:27
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Vetenskap & humaniora Fysik, matematik och teknologi.
Jag kan göra lite beräkningar. Men ska vi anta rund eller platt mark under himlen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in