2022-06-03, 08:47
Medlem
Om en släkting lånar ut pengar till mig för att jag ska kunna köpa mig en lite bättre bil. Kan jag då lämna bilen som säkerhet i skuldebrevet, och finns det fortfarande chans att kronofogden utmäter den trots det? Jag vill ju inte riskera att stå med ett till lån men ingen bil. Problemet är att släktingen inte kan följa med och köpa den eftersom hen är sjuk men betalar från sitt konto.
Citera
2022-06-03, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stora-Lisa
Om en släkting lånar ut pengar till mig för att jag ska kunna köpa mig en lite bättre bil. Kan jag då lämna bilen som säkerhet i skuldebrevet, och finns det fortfarande chans att kronofogden utmäter den trots det? Jag vill ju inte riskera att stå med ett till lån men ingen bil. Problemet är att släktingen inte kan följa med och köpa den eftersom hen är sjuk men betalar från sitt konto.

Japp dom kan absolut ta bilen eftersom du anses som huvudsaklig brukare. Betala din skulder jävla loser istället fär att köpa bättre bil. Varje pengar betalar av är ett steg på vägen istället fär att göra som du och lägga dig tits up
Citera
2022-06-03, 10:29
Medlem
Jag betalar så mycket jag kan men skulden växer mer trots inbetalningar på över 20k i månaden och så gjort i 8år, så jag försöker inte smita från dom utan tvärtom. Jag har blivit rekommenderad skuldsanering men vill att dom flesta ska åtminstone få tillbaka sina pengar även om det är ränta jag betalar. Men blir jag utan bil blir det jävligt svårt att jobba på det viset jag gör. Absolut kan man köpa en billig bil men eftersom jag har har det och kostnaderna på den är dyrare än att betala av en nyare.
Citera
2022-06-03, 12:28
Medlem
Citat:
Jag betalar så mycket jag kan men skulden växer mer trots inbetalningar på över 20k i månaden och så gjort i 8år, så jag försöker inte smita från dom utan tvärtom.
Men då är det väl ingen bra idé att köpa en ny bil.

Måste du ens ha en bil?
Citera
2022-06-03, 12:49
Medlem
Hur har du råd med bil på avbetalning om du inte kan betala dina nuvarande skulder? Ska bilen inte vara utmätbar får den vara leasad.
Citera
2022-06-03, 13:49
Medlem
Citat:
Jag betalar så mycket jag kan men skulden växer mer trots inbetalningar på över 20k i månaden och så gjort i 8år, så jag försöker inte smita från dom utan tvärtom. Jag har blivit rekommenderad skuldsanering men vill att dom flesta ska åtminstone få tillbaka sina pengar även om det är ränta jag betalar. Men blir jag utan bil blir det jävligt svårt att jobba på det viset jag gör. Absolut kan man köpa en billig bil men eftersom jag har har det och kostnaderna på den är dyrare än att betala av en nyare.

Dom får ju inte tillbaka sina pengar om du inte ens kan betala räntan på nuvarande skulder. Se till att ordna skuldsanering så att du någonsin får ordning på ditt liv. Vill du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in