2022-06-03, 02:26
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Har man svarta pengar på ett konto?

Efter man tvättat dem så kan man väl på ett sätt säga så.
Men är man bara en hedersam medborgare bör det hela inte vara några problem även om man fastnar i förstoringsglaset.
Citera
2022-06-03, 07:50
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Parasit

Om man vill och kan hjälpa varandra inom familjen så är det väl bra?

Jag planerar själv att börja överföra några tusen/månad till mitt barn med familj eftersom jag har möjligheten just nu och det hjälper dem att spara ihop till kontantinsats för hus.

Man har olika ekonomiska förutsättningar under livet och har man då möjlighet att stötta varandra vid behov så ser jag inget fel med det.
Senast redigerad av Cindell 2022-06-03 kl. 08:20.
Citera
2022-06-03, 08:53
Medlem
TheGretaResets avatar
Nu fick ju du bara ut 13,000 kr i månaden för en tid sedan. Skall du verkligen leva på 3000kr?
Citera
2022-06-03, 09:05
Medlem
En tanke jag har är att det ev. kan ställa till problem för din mor om hon tar emot bostadsbidrag (eller övriga bidrag?).
Myndigheterna kan nog få till att hon har en extra inkomst om 10 kkr per månad och anse att bostadsbidraget (eller annat bidrag?) är onödigt.

Jag tror inte det blir samma beslut vid en gåva om 100-120 kkr en gång per år. Såtillvida hon inte uppbär socialbidrag då. Då slipper hon det eftersom hon har pengar och kan få hjälp från familjen.

Mina 2 cent
Citera
2022-06-03, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Måste man betala skatt och skit om man till exempel vill hjälpa sina föräldrar ekonomiskt? Säg att du swishar 10 000 kr i månaden eller 100 000 kr i en överföring. Behöver inte heller vara swish utan kan vara en vanlig banköverföring via internetbank.

Måste jag eller mottagaren betala skatt på dessa pengar eller är det något annat som kan orsaka problem?

Kör på bara, du får passa på nu. Eftersom att sossarna aktivt nu höjer varje liten skatt dom kan samt konstant inför nya skatter så kommer nog gåvoskatten snart komma tillbaka.
Citera
2022-06-03, 10:17
Medlem
Om gåvoskatten återinförs så är den enklaste utvägen att du skaffar avgiftsfria betalkort i ditt eget namn som du lånar ut till din mamma.

I t.ex. självskanningskassan på ICA ser det då bara ut som att det är du som är där och handlar så det fungerar även med ICA-kort.

Om du står för hennes mat- och shoppingkostnader så kanske hon kan använda sin egen inkomst till att betala boendekostnaderna och andra räkningar som måste betalas via bankgiro. Sådana betalningar ser ju misstänkta ut om de alltid betalas i ditt namn.
Senast redigerad av godmannen 2022-06-03 kl. 10:22.
Citera
2022-06-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Nej, Inte än.

Parasit

Absolut inte, det är min son som vill att hans mamma ska få leva . Det är han som prompt ska ge fast jag inte ville. Har varit ensamstående med 4 barn och lagt min själ på att alla ska ha en utbildning och inte hamna på gatorna. Så detta min son gör är för omtanke till sin mor.
Citera
2022-06-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej vi har som tur är ingen gåvoskatt längre. Så länge inte sossarna inför det igen. Men om gåva är det ingen skatt eller annat strul alls. Möjligen kan banken fråga om det blir större summor efter deras skyldighet om penningtvätt men då är det ju bara att göra det gällande att det är gåva inom familjen.

Hmm säg att jag jobbar gratis men sen får jag en gåva av min givmilde arbetsgivare varje månad?
Citera
2022-06-03, 12:55
Medlem
Hej det är lagligt att göra så men den som skickar pengar kan behöva svara på lite frågor
Citera
2022-06-03, 13:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gg1337
Hmm säg att jag jobbar gratis men sen får jag en gåva av min givmilde arbetsgivare varje månad?

Jo men då kommer vi in till gåva eller arbete. Joakim Lamotte måste ju skatta för varenda öre han får in. För det betalning för hans arbete enligt skatteverket. En bara gåva är inte betalning för arbete utan just bara en gåva och (än så länge) fri från skatt.
Citera
2022-06-03, 13:32
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Låter för bra för att vara sant. De kommer förmodligen att misstänka att det är svarta pengar.

Dom kan ju misstänka hur mycket dom vill, så länge man har bevis vart pengarna kommer ifrån så är det inga problemet.
Senast redigerad av glajarn 2022-06-03 kl. 13:51.
Citera
2022-06-03, 14:29
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det är fortfarande gratis att ge bort pengar, men det kommer säkert att ändra sig efter valet.
Ja, det kommer säkerligen beskattas i framtiden, våra värdelösa politiker måste hitta fler sätt att pungslå den nettogivande delen av Sveriges befolkning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in