Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-06-02, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treantprotector
Och där kom den. Trådens första troll.

Men för att spinna vidare på ditt påstående? Hade Olof Palme gjort sig ovän med ryssen under tiden han levde?

Trådens försr troll måste väl vara TS eller han tror på allvar att Putin sänkte Estonia?
Citera
2022-06-02, 18:53
Medlem
Varför skule Sverige och England mörka om det var så att Ryssarna sänkte fartyget? Finns ingen logik i det. Hade det varit ryssarna så hade det skrikits högt om det.

Det troligaste är att något utav smuggelvarorna detonerade inifrån, inte från en yttre attack. Och det är därför det tystas om hela händelsen.

Det är våran regering med CIA-agenten Bildt i spetsen som ligger bakom det hela.
Citera
2022-06-02, 19:15
Medlem
Nej, de säkert ett amerikansk ubåt. Det är okej då att skiten sjönk! Vi älskar väl amerika!
Citera
2022-06-02, 19:34
Medlem
Tokstolle. Putin jobbade 1994 åt borgmästaren i St Petersburg och extraknäckte som taxichaufför.

https://www.bbc.com/news/world-europe-59629670
Citera
2022-06-02, 19:48
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Varför skule Sverige och England mörka om det var så att Ryssarna sänkte fartyget? Finns ingen logik i det. Hade det varit ryssarna så hade det skrikits högt om det.

Det troligaste är att något utav smuggelvarorna detonerade inifrån, inte från en yttre attack. Och det är därför det tystas om hela händelsen.

Det är våran regering med CIA-agenten Bildt i spetsen som ligger bakom det hela.
Du är delvis på rätt spår.

Sverige ville tysta ner katastrofen eftersom vi ju var skyldiga till att ha retat upp ryssen och till sist fått båten sänkt. Oavsett hur skuldfrågan senare skulle komma att definieras i en juridisk process hade vårt handlande trots allt medverkat till 852 människors död. Det är ingenting man pratar sig ur med den nationella hedern i behåll.

Ytterligare ett problem för den svenska regeringen låg på rent politisk nivå - det var var självaste Carl Bildt som med stort engagemang och enträget arbete fick denna båtlinje till stånd. Förbindelsen Estonia - Sverige låg honom varmt om hjärtat. Så varmt, faktiskt - att Sverige hjälpte rederiet att komma igång snabbt genom att ta lite genvägar vad gäller tillstånd, sjövärdighet och organisation. Estland hade inte ännu något eget sjöfartsverk så svenska myndigheter gick in som granskare och tillståndsgivare.

Varför var det så bråttom?
Citera
2022-06-02, 20:36
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Kärnfrågan är alltså - hur galen, kränkt och förbannad kan Putin ha varit redan då?

Hej,
Rysstroll här. Trevligt att träffas.

Intressant ämne eftersom jag gillar konspirationsteorier i allmänhet. Tycker att det är positivt att även normies och NATO-aficionados kan släppa loss ibland och tillåta sig att fundera lite i dom banorna. Om så än bara i de fall när deras rabiata Putin-hat driver dom till det.

Svaret på frågan är JA. Självklart sänkte Putin/Ryssland Estonia. Aldrig tvivlat på det en sekund.
Citera
2022-06-02, 20:46
Medlem
Citat:
Du är delvis på rätt spår.

Sverige ville tysta ner katastrofen eftersom vi ju var skyldiga till att ha retat upp ryssen och till sist fått båten sänkt. Oavsett hur skuldfrågan senare skulle komma att definieras i en juridisk process hade vårt handlande trots allt medverkat till 852 människors död. Det är ingenting man pratar sig ur med den nationella hedern i behåll.

Ytterligare ett problem för den svenska regeringen låg på rent politisk nivå - det var var självaste Carl Bildt som med stort engagemang och enträget arbete fick denna båtlinje till stånd. Förbindelsen Estonia - Sverige låg honom varmt om hjärtat. Så varmt, faktiskt - att Sverige hjälpte rederiet att komma igång snabbt genom att ta lite genvägar vad gäller tillstånd, sjövärdighet och organisation. Estland hade inte ännu något eget sjöfartsverk så svenska myndigheter gick in som granskare och tillståndsgivare.

Varför var det så bråttom?

Det hade jag ingen aning om, men har vi i Sverige haft en mer korrupt politiker än Bildt?

Det var bråttom med att få igång smuggel-linjen är min gissning.

Bildt vet säkert vad som hände Estonia, undrar om han någonsin kommer berätta sanningen.
Citera
2022-06-02, 22:05
Medlem
M_A_Rs avatar
Det kan mycket väl vara så att ryssjävlarna sänkte Estonia. De är som vi alla vet riktiga odjur. Men om just Putin var inblandad i den operationen är väl lite mer tveksamt.
Citera
2022-06-02, 22:33
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Det kan mycket väl vara så att ryssjävlarna sänkte Estonia. De är som vi alla vet riktiga odjur. Men om just Putin var inblandad i den operationen är väl lite mer tveksamt.
Mitt användande av Putin var förhastat och borde ha ersatts med namnen på den dåvarande ryska ledartrojkan. Vilka det nu var. Låt oss enas om att kränkta och förbannade ryssar då och kränkta och förbannade ryssar nu sannolikt är samma sorts varelser. Putin spelade skickligt och fick Europa upphängt på sin pipeline. Sedan tog han fram kniven. Ryssarna var smarta och djärva nog stoppa utsmugglingen av rysk vapenteknologi genom att sänka Estonia, tryggt medvetna om att den medskyldiga omvärlden inte skulle komma att protestera.
Senast redigerad av Mr.Sweden 2022-06-02 kl. 22:57.
Citera
2022-06-03, 00:00
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Tack för länken. I filmen berättar Tullens folk om insmuggling på Estonia av ryskt/sovjetiskt militärmaterial/elektronik. Ordern om ok för detta gick från ÖB till Tullens GD och sedan till tullarna på plats. Mottagare var företaget Ericsson systems. En av tullarna oroar sig för att han ska ha medverkat till olyckan, varvid hans överordnade säger äsch den har ju inte sprängts ”det finns inga hål i båten” (tid 21:40).

Nu finns det hål i båten. Och frågorna är fler än någonsin. Vad skulle Ericsson med elektroniken till? Hur kunde ÖB beordra tullen att blunda och komma undan med det? Och - återigen - hur förbannade var ryssarna på denna smuggling som inte upphörde trots att de sagt till på skarpen?

Utesluter inte militärt materiel på Estonia när fartyget sjönk
https://sverigesradio.se/artikel/utesluter-inte-militart-materiel-pa-estonia-nar-fartyget-sjonk
Citat:
Efter att Uppdrag Granskning 2004 avslöjat att militär utrustning hade fraktats ombord på Estonia vid två datum under september månad innan hon förliste så gav regeringen i uppdrag till dåvarande hovrättspresident Johan Hirschfeldt att utreda saken.

]– Det kan finnas information som jag inte fick del av. Det kan också vara så att information av olika slag fanns i det material jag tog del av, och att jag har gjort en samlad bedömning av det som jag kunde göra inom ramen för ett sådant här utredningsuppdrag, säger Johan Hirschfeldt.

Man är under total radiotystnad i 16 år, inte en enda intervju. En dokumentär på tv tar sedan upp ett hål och smuggling av militärt materiel på Estonia och då helt plötsligt ställer man upp på rätt aktade söndagsintervjun i P1 och meddelar detta ovan.

Borde säga en hel del och rätt intressant intervju man borde lyssna på i Estoniafrågan.
Senast redigerad av sebno1 2022-06-03 kl. 00:02.
Citera
2022-06-03, 01:41
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
I diskussionerna om fartyget Estonia och orsaken till haveriet där hon sjönk så ventilerades ett stort antal teorier, den ena mer fantastisk än den andra. I själva verket har ingen än idag levererat en förklaring som fullt ut går att acceptera. Teorin om det bortslitna bogvisiret har svagheter och är delvis tillbakavisad. Myndigheternas panikartade övertäckning av vraket väckte många frågor. Som blev ännu fler när det visade sig att övertäckningen bara gjorts delvis, och precis så att de täckte ett par rejäla hål i skrovet som sedan dokumentärfilmaren Henrik Evertsson filmade och avslöjade.

Hålen i skrovet hade utfläkta kanter och hade alltså orsakats inifrån, av en explosion, inte utifrån, som av ett virvlande bogvisir. Allt är obegripligt, i fredstid. Varför skulle någon spränga ett civilt fartyg, en färja?

Ögonvittnen har berättat om diskreta militära lastbilar som fördes ombord strax före avgång i Tallin. Personal ombord har sedan vidimerat att Estonia regelbundet användes för att smuggla ut sovjetiskt militärmateral till väst, teknik stulet från nedlagda sovjetiska förläggningar, något som gjorde Vladimir Putin fullständigt vansinnig. Han krävde av Sverige, England och USA att trafiken måste upphöra, vilket inte skedde. Förrän fartyget gick under till havs.

När framtida historiker en gång ska beskriva vår tid kommer de ställa frågor just om detta, kpplingen mellan en plundrad och kränkt Vladimir Putin och en sänkt färja på väg mot väst. Men vi behöver ju inte vänta på historikerna utan kan börja diskutera redan nu på Flashback. Och då är det en sak att hålla ögonen på - trollen - det här är big bussienes på högsta nivå. Rysstrollen känner vi igen på taffliga formuleringar och påstridigt tonfall, svårare är det med våra ”egna” trollare, de från försvaret och säkerhetstjänsten t ex. Som kommer försöka sabotera tråden genom att ägna sig åt ovidkommande detaljer, ”hur högt upp satt hålet i skrovet” och framförallt - att hänvisa till de tidigare utredningarna - som de själva skrivit.

Kärnfrågan är alltså - hur galen, kränkt och förbannad kan Putin ha varit redan då?

skämtar du? Putin hade ingen makt 1994.
Citera
2022-06-03, 04:00
Medlem
Putin jobbade för borgmästar-administrationen i Sankt Petersburg 1994, som chef av kommittén för utlands-relationer. En idé om att sänka en passagerar-färja, den idén hölls nog inom så stängda dörrar det någonsin var möjligt. Premiärministern 1994 var Viktor Chernomyrdin, och president var Yeltsin. Putin hade nog på sin höjd kunnat ge viss- och liten support till saken. Men jag tror absolut inte någon sån plan ens nådde politisk nivå, och det måste den väl gjort, om den skulle nå Putin. Det var absolut inte Putins plan och förslag, det kan jag aldrig tänka mig. Han avgick från KGB 1991 och var djupt desillusionerad med den organisationen.

Estland har legat i allmänna hatgluggen för Ryssland, ända sen baltstaternas frihetsförklaring 1991. Dom får än idag utstå en hel del lågintensiv stats-terror från Ryssland, som kraftigt påverkar deras ekonomi och inre politik. Dom ansökte om NATO-medlemskap 2004, men det ökade snarare Rysslands involvering i deras interna affärer, snarare än att avskräcka Ryssland. (Lite samma som jag befarar Sverige kommer att få erfara nu när vi vill gå med i NATO).

Om Ryssarna skulle sänkt Estonia, så måste den idén första ha genererats någonstans och serverats uppåt i befälsgraderna. Men troligast serverades det aldrig så högt upp som till politiker-nivå. Skälet är enkelt: Trovärdigast möjliga förnekande.

Politiker är rädda för heta stolen, och skulle insett vilket helvete det riskerade bli om dom sänkte ett civilt fartyg i fredstid på internationellt vatten. Dom skulle troligast aldrig vågat göra det, eftersom det diplomatiska eftermälet skulle bli så fruktansvärt, att deras egna huven och liv skulle stå i stor fara, t.ex. om ryska militären skulle misslyckas med- eller 'sjabbla till' attentatet. Alltså misslyckas med att dölja att det var en militär operation.

Jag tror det finns inte en chans att det formellt godkändes på högsta nivå. Jag tror i så fall det var någon del av den militära befälskedjan som var staten "behjälplig", genom att vilja täppa till läckande ryska försvarshemligheter. Troligen någon mycket nationalistisk gren eller inre ledningskedja inom ryska specialtrupperna osv.

Men jag skulle gissa att detta inte ens redovisades för ryska topp-politiker, som alltså inte kände till det ens i efterhand, ens idag t.o.m. Huvudsaken var nog bara att hindra ryssarnas försvarsteknologi från att öppet läcka ut till världen, för den kostade nog väldigt mycket pengar att utveckla och förändra, för ett land som inte har så mycket pengar för såna förändringar.

Gällande Estonia så hävdade ju JAIC-utredningen att bogporten var uppsvetsad, och bogportens sidoräcken var avsvetsade och lagda uppstaplade på sidan av fartyget på havsbotten. Samt att detta måste skett inom 20 timmar efter nedsjunkningen (tror det var 20), eftersom det var då man själva såg detta med kameran på en dykrobot.

Tyder alltså på att någon aktör, med avancerad kunskap i- och förmåga att arbeta djupt under vatten, hade varit på plats väldigt fort efter förlisningen, och svetsat upp porten och omkringliggande utrustning för att troligast komma in på bildäck. Men det fäste JAIC ingen vikt vid, eftersom deras uppgift var i första hand att besvara varför färjan sjönk, inte att slösa tid och pengar på att följa spekulativa sidospår. Jag kan tänka mig att fyndet registrerades av försvarsmakten och att det gick lite diskussioner, men att det inte bereddes utrymme diskutera saken vidare.
Senast redigerad av Robbinist 2022-06-03 kl. 04:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in