2022-06-02, 13:38
Medlem
Nån som kan reglerna kring arbete och stöd samtidigt?
Har äntligen efter lång tid utan jobb fått in en fot, men bara på timme. Jag får alltså korta pass, 3-5 timmar när det behövs. Men rätt ofta ändå… är det verkligen så att jag typ jobbar gratis/praktiserar om min lön är under min ersättning??? Att det skulle endast löna sig för mig ekonomiskt om jag bara jobbar ex 8-9 timmars pass??
Känner mig så jävla motarbetad just nu 🤬
Citera
2022-06-02, 14:32
Medlem
yz44s avatar
Ersättningen minskas med den summa du tjänat den dagen, så de dagar du inte arbetar har du full ersättning.
Citera
2022-06-02, 16:22
Medlem
Ja det fattar jag. Men om jag inte får hel arbetsdag utan bara halvdagar så är det ingen skillnad i plånkan 🤷🏻‍♀️
Känner mig inte jättemotiverad att hoppa in då…
Citera
2022-06-02, 16:23
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poacher
Har äntligen efter lång tid utan jobb fått in en fot, men bara på timme. Jag får alltså korta pass, 3-5 timmar när det behövs. Men rätt ofta ändå… är det verkligen så att jag typ jobbar gratis/praktiserar om min lön är under min ersättning??? Att det skulle endast löna sig för mig ekonomiskt om jag bara jobbar ex 8-9 timmars pass??
När du fyller i din aktivitetsrapport så fyller du i vilka dagar och hur många timmar du jobbat. Dessa timmar räknas bort från din aktivitetsersättning.
Citera
2022-06-02, 18:49
Medlem
jontebojs avatar
Citat:
Nej du jobbar inte gratis. Säg att du tjänar 500kr en dag. Då dras 500kr av från ditt bidrag så att du får 500kr mindre i bidrag, förstår du?

Tjänar du mer än vad ditt bidrag är den månaden så blir du utan bidrag.
Citera
2022-06-02, 19:11
Medlem
killawifes avatar
Det ger inget att jobba så lite om du inte tjänar typ dubbel lön eller nåt. Det kan ju värt om du tror att du kan få heltid senare om du jobbar kvar men annars är det som att du jobbar gratis.
Citera
2022-06-03, 18:12
Medlem
Citat:

Det är klart att det är segt att gå ur den varma sängen och utföra något antagligen rätt dassigt jobb utan effekt på på finanserna. Jag hade dock tänkt att det finns ett egenvärde i att komma hemifrån, träffa lite folk, få arbetsträning, få referenser, kanske möjligheten att växla upp jobbet, och till och med kanske slita sig ifrån samhällets hjälpande (men kvävande) hand. Hur tänker du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in