2022-06-02, 12:11
Medlem
Hej allihopa!

Nu är det som så här att jag håller på att tappa min besinning.

Utanför mitt föräldrahem som jag äger sedan mina föräldrar gått bort tältar det en jävla massa fiskare! Huset ligger precis vid en sjö och de har tillstånd att fiska i sjön men får de verkligen tälta precis utanför min dörr och rakt på min mark? Sitter och siktar på dem med pappas gamla gevär till och från under kvällarna men vet inte riktigt om det går under nödvärnsrätt att skjuta dem? Jag har redan sagt åt dem att om de inte lämnar min tomt kommer det innebära konsekvenser men de refererar till allemansrätten och verkar totalt obrydda.

Hur hade ni gjort? Vad kan man göra åt saken? Ringa polis? Går det under lagen om nödvärn om man skjuter dem i ben och armar till exempel och sedan säger till polisen att man agerat i självförsvar? Är det olagligt att skjuta raketer mot deras tält?

Behöver råd här Flashback. Vägrar begå brott i den här situationen då jag har nog med problem med min pojkvän för tillfället, behöver inte problem med lagen också!

Bonusfråga: Varför är fiskare så vidriga människor?
Citera
2022-06-02, 12:23
Medlem
yz44s avatar
De får inte befinna sig på område som kan anses tillhöra tomten kring huset.

Hur långt är det till sjön?
Citera
2022-06-02, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Urna
Hej allihopa!

Nu är det som så här att jag håller på att tappa min besinning.

Utanför mitt föräldrahem som jag äger sedan mina föräldrar gått bort tältar det en jävla massa fiskare! Huset ligger precis vid en sjö och de har tillstånd att fiska i sjön men får de verkligen tälta precis utanför min dörr och rakt på min mark? Sitter och siktar på dem med pappas gamla gevär till och från under kvällarna men vet inte riktigt om det går under nödvärnsrätt att skjuta dem? Jag har redan sagt åt dem att om de inte lämnar min tomt kommer det innebära konsekvenser men de refererar till allemansrätten och verkar totalt obrydda.

Hur hade ni gjort? Vad kan man göra åt saken? Ringa polis? Går det under lagen om nödvärn om man skjuter dem i ben och armar till exempel och sedan säger till polisen att man agerat i självförsvar? Är det olagligt att skjuta raketer mot deras tält?

Behöver råd här Flashback. Vägrar begå brott i den här situationen då jag har nog med problem med min pojkvän för tillfället, behöver inte problem med lagen också!

Bonusfråga: Varför är fiskare så vidriga människor?
Nej, det får de inte. Enligt allemansrätten:
Citat:
Camping

Slå upp ett tält något eller några dygn är tillåtet på mark som inte används för jordbruk och som ligger avlägset från boningshus. Ju närmare bebodda hus du vill tälta och ju större risken är att du kan störa någon, desto större anledning är det att be markägaren om lov. Hur länge du kan tälta beror på omständigheterna. Alldeles utanför en tomt är det högst olämpligt att tälta ens en natt utan lov. För husvagn gäller delvis andra regler.

Citera
2022-06-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Att tälta med ett par, tre tält under något enstaka dygn ingår i allemansrätten. Detta känns som ett rejält övertramp och du kan skjuta av dom en efter en i nödvärn.

Så det är i min laga rätt att skjuta dem? Vad händer om någon av dem dör?
Citera
2022-06-02, 12:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBackAgain
Att tälta med ett par, tre tält under något enstaka dygn ingår i allemansrätten. Detta känns som ett rejält övertramp och du kan skjuta av dom en efter en i nödvärn.
Sätter någon upp ett tält i skogen så gäller den men inte på någons tomt så det beror på hur nära huset dom smäller upp tälten. Man har definitivt inte rätt att skjuta någon för att dom tältar för nära. Skjuter man så bör det räknas som mord alternativt mordförsök.
Citat:
Livstids fängelse för mord antar jag. Du har inte rätt att skjuta mot någon som tältar några meter för nära dit hem.
Senast redigerad av Jonas1968 2022-06-02 kl. 12:30.
Citera
2022-06-02, 12:35
Avstängd
Men dom får inte bajsa på din mark - det vår bara rådjur harar älgar vargar.

O de får inte heller kasta skräp - vakta dom 24/7
Citera
2022-06-02, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men dom får inte bajsa på din mark - det vår bara rådjur harar älgar vargar.

O de får inte heller kasta skräp - vakta dom 24/7

Yes jag har även kallat på förstärkning av några vänner som skall komma hit under helgen! Det kommer bli krig emot dessa jävla parasiter framöver. Komma och tälta på andras gräsmattor! VILKA I HELVETE TROR DE ATT DE ÄR!!!!!!

Skall man ringa polis om man ser dem skräpa ner eller vilken instans bör man vända sig till?
Citera
2022-06-02, 12:43
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Nu är inte Sverige tyvärr en delstat i USA (än) som har "stand your ground"-lagar. I sådana delstater kan det möjligen vara tillåtet att skjuta "trespassers". Men inte i Sverige.

Så du får inte ta fram Åsa-Nesse-bössan och ha allmän jaktsäsong på fiskare.

Däremot ska inte du behöva tolerera att någon tältar på din villatomt. Absolut inte, för då kan tältarna göra sig skyldiga till hemfridsbrott. Ute på landet (framförallt) måste vi göra skillnad på "tomt" och "fastighet". Dvs. det som "normalt" kan anses som din tomt, där ska du vara fredad. Ingen får exempelvis tälta på din gräsmatta framför huset eller sitta på din altan, utan ditt uttryckliga medgivande.

Ens privatägda mark (fastighet) ute på landet kan uppgå till stora arealer, och på dessa arealer gäller normalt sett den så kallade allemansrätten. (Allemansrätt gäller förmodligen inte vidlyftigt i tätort. Bor du i tätort? -Kolla med kommunens fastighetskontor!) Men aldrig i anslutning till boningshus.

Sedan har du en strand också.
Den kan man i normala fall inte avspärra och hävda ensamrätt till, även om man äger varenda atom på stranden och varenda vattenmolekyl i sjön. Tyvärr är det så, att allemansrätten trumfar där.

DOCK kan du avhysa människor som sätter upp tält på din övriga mark och bor där under längre tid än en enstaka dag.
Citera
2022-06-02, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Nu är inte Sverige tyvärr en delstat i USA (än) som har "stand your ground"-lagar. I sådana delstater kan det möjligen vara tillåtet att skjuta "trespassers". Men inte i Sverige.

Så du får inte ta fram Åsa-Nesse-bössan och ha allmän jaktsäsong på fiskare.

Däremot ska inte du behöva tolerera att någon tältar på din villatomt. Absolut inte, för då kan tältarna göra sig skyldiga till hemfridsbrott. Ute på landet (framförallt) måste vi göra skillnad på "tomt" och "fastighet". Dvs. det som "normalt" kan anses som din tomt, där ska du vara fredad. Ingen får exempelvis tälta på din gräsmatta framför huset eller sitta på din altan, utan ditt uttryckliga medgivande.

Ens privatägda mark (fastighet) ute på landet kan uppgå till stora arealer, och på dessa arealer gäller normalt sett den så kallade allemansrätten. (Allemansrätt gäller förmodligen inte vidlyftigt i tätort. Bor du i tätort? -Kolla med kommunens fastighetskontor!) Men aldrig i anslutning till boningshus.

Sedan har du en strand också.
Den kan man i normala fall inte avspärra och hävda ensamrätt till, även om man äger varenda atom på stranden och varenda vattenmolekyl i sjön. Tyvärr är det så, att allemansrätten trumfar där.

DOCK kan du avhysa människor som sätter upp tält på din övriga mark och bor där under längre tid än en enstaka dag.

Men kan jag ringa 112 över detta? De åker härifrån i några dagar alltsomoftast under veckodagarna man brukar jobba (måndag till fredag) och sedan återkommer de under helgen.

Den nuvarande gruppen har varit här sedan i söndags. Tror de kräken har tagit fiskesemester från sina industrijobb de äckliga ohyfsade arbetarjävlarna. De har fyra små tält uppställda.
Citera
2022-06-02, 13:12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Men kan jag ringa 112 över detta? De åker härifrån i några dagar alltsomoftast under veckodagarna man brukar jobba (måndag till fredag) och sedan återkommer de under helgen.

Den nuvarande gruppen har varit här sedan i söndags. Tror de kräken har tagit fiskesemester från sina industrijobb de äckliga ohyfsade arbetarjävlarna. De har fyra små tält uppställda.

Du får hålla koll på detta själv. Alternativt samarbeta med dina grannar. Grannsamverkan mot brott.
112 (eller 90000 som telefonnumret var på den goda tiden) ringer man bara vid akut kris. Inte vid civilrättsliga mål. Akut kris är ungefär omedelbar fara för liv, hälsa eller egendom.

Polis ingriper inte i civilrättsliga mål. Du kan möjligen kontakta polis om personerna börjar tälta på din tomt, dvs. på gräsmattan du har runt din villa, och i så fall först om personerna vägrar att avlägsna sig på din uppmaning eller liknande scenario. Då hemfridsbrott lyder under strafflagen. Men kommer antagligen att nedprioriteras. (=ingen polis kommer betyder det i klarspråk).
Citera
2022-06-02, 13:23
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Du ringer självklart 114 14 (polisen, ej akut) och förklarar problemet. Så får du åtminstone reda på om de begår en överträdelse.
Citera
2022-06-02, 13:31
Medlem
MaarekSteles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Du får hålla koll på detta själv. Alternativt samarbeta med dina grannar. Grannsamverkan mot brott.
112 (eller 90000 som telefonnumret var på den goda tiden) ringer man bara vid akut kris. Inte vid civilrättsliga mål. Akut kris är ungefär omedelbar fara för liv, hälsa eller egendom.

Polis ingriper inte i civilrättsliga mål. Du kan möjligen kontakta polis om personerna börjar tälta på din tomt, dvs. på gräsmattan du har runt din villa, och i så fall först om personerna vägrar att avlägsna sig på din uppmaning eller liknande scenario. Då hemfridsbrott lyder under strafflagen. Men kommer antagligen att nedprioriteras. (=ingen polis kommer betyder det i klarspråk).

Hur vet du att det är ett civilrättsligt brott?

Tältar de i brott mot allemansrätten på hans tomt eller för nära är det INTE ett civilrättsligt brott, det är ett pågående brott som man kan ringa 112 direkt för. TS bör göra detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in