Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Han kompletterade sitt läkarintyg med en lapp när de tjafsade. Han har sedan skrivit ett helt nytt läkarintyg, vilket inte gillades eftersom han inte tillräckligt noga beskrev "vilka symtom" som gjorde att jag saknade arbetsförmåga. Han skrev mest om att jag fick vård för alkoholmissbruk med referenser till vilket skick jag varit i när jag tidigare fått vård på sjukhus.
Jag pratade med FK igen och fick bekräftat att de vill ha beskrivning av själva symtomen som alkoholism innebär och har bett honom om detta men han verkar ha tröttnat på att behöva omformulera sig och säger att jag bör ta det till rätten. Jag har dock bett honom att skriva ett sista intyg enligt deras önskemål så vi får ett slut på det hela, och FK är förhållandevis tillmötesgående i det att de är tydliga med vad de vill ha. Handläggaren lät lite orolig när jag nämnde rättsliga åtgärder. Hoppas lösa detta innan årsskiftet. Då har det tagit ett år.
Problemet här är alltså att läkaren inte varit tillräckligt noga i beskrivningen av varför du saknar arbetsförmåga.
Visst är handläggarna ofta alldeles för anala med reglerna anser jag men samtidigt är det viktigt att de är helt konsekventa och att det inte finns utrymme för godtycklighet.
Att symptomen skall beskrivas samt varför dessa ger arbetsnedsättning och till vilken grad står angivet i läkarintyget.
Känns som att du fått kombinationen av slarvig/lat läkare och strikt/anal handläggare på FK.
Problemet kommer sig från att FK har gått från att vara en myndighet som skall hjälpa människor till att ha blivit en myndighet enbart för att göra det så svårt som möjligt att fuska/kunna få ersättning felaktigt. Det har gjort är att det blivit jäkligt svårt och krångligt att få ersättningar man är berättigad till.
Precis som med AF så har det gått från att ha varit en service myndighet för att hjälpa medborgare till att ha blivit en kontroll och fusk-jagar myndighet.
Det är priset vi medborgare får betala för hetsen på att jaga folk på bidrag/a-kassa/sjukpenning.
Denna hets har gjort att AF och FK numera är extremt ineffektiva och det ger även följdproblem för t.ex. sjukvården som får lägga massa extra resurser på pappersarbete.
Du har haft oturen att drabbas av detta.
Hoppas det löser sig, det är alldeles åt helvete att folk som dig skall hamna i kläm på det här sättet.