2022-06-02, 10:36
Medlem
Förra veckan så köpte jag kosttillskott från en Kinesiologs nätbutik. Fick produkten dagen efter, insåg att jag inte alls ville ha den så skickade tillbaka den samma dag. Nu 1 vecka senare så kontaktar jag kvinnan angående produkten och återbetalning. Hon säger att hon inte fått något och undrar om jag har skickat med spårning, vilket jag inte har (dumt). Men påpekar att jag vid samma tillfälle lämnade tillbaka en annan produkt som jag hade köpt från annan hemsida, och den produkten skickades alltså till en närliggande adress och kom fram utan några som helst problem, varpå jag ber henne leta igen. Hon frågar vart jag skickat den, och då svarar jag att den skickades till adressen som anges på hennes hemsida vilket hon nu säger är fel adress och att hon har ny adress sedan 1 år tillbaka.. Har ännu inte svarat på hennes senaste mejl. Ville höra mig för här först. Nu är det inte sådär jätte mycket pengar heller (600), men känns som att hon vill blåsa mig. Kan jag glömma återbetalningen, eller finns det något jag kan komma med?
Citera
2022-06-02, 10:37
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Först och främst så kanske du bör försöka hitta paketet. Kolla med den transportör du skickat den med.
Citera
2022-06-02, 10:53
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magikarpp
Förra veckan så köpte jag kosttillskott från en Kinesiologs nätbutik. Fick produkten dagen efter, insåg att jag inte alls ville ha den så skickade tillbaka den samma dag. Nu 1 vecka senare så kontaktar jag kvinnan angående produkten och återbetalning. Hon säger att hon inte fått något och undrar om jag har skickat med spårning, vilket jag inte har (dumt). Men påpekar att jag vid samma tillfälle lämnade tillbaka en annan produkt som jag hade köpt från annan hemsida, och den produkten skickades alltså till en närliggande adress och kom fram utan några som helst problem, varpå jag ber henne leta igen. Hon frågar vart jag skickat den, och då svarar jag att den skickades till adressen som anges på hennes hemsida vilket hon nu säger är fel adress och att hon har ny adress sedan 1 år tillbaka.. Har ännu inte svarat på hennes senaste mejl. Ville höra mig för här först. Nu är det inte sådär jätte mycket pengar heller (600), men känns som att hon vill blåsa mig. Kan jag glömma återbetalningen, eller finns det något jag kan komma med?
Om hon har fel adress på sin hemsida så är det ju hennes fel ifall paketet inte kommit fram så då bör hon ju betala ändå. Är ju inte ditt fel att hon inte uppdaterat sin hemsida på över ett år. Det bör du påpeka för henne.
Citera
2022-06-02, 11:46
Medlem
Okej. Nu har jag upprättat en anmälan om saknat brev. Hoppas den dyker upp. Dyker det inte upp så borde det inte vara mer än rimligt att hon ger med sig och betalar tycker man, men är det hennes skyldighet att göra det? Tror inte den här kvinnan kommer betala tillbaka mig ett öre om det inte så står i lagboken att hon måste göra det hehe.. får se vad som händer. Tack för hjälpen
Citera
2022-06-02, 13:08
Medlem
swebarbs avatar
har du inte skickat det med spår nummer så är det ditt eget fel, kanske vänta några dagar kanske det dyker upp ? en handlare har knappast skyldighet ge dig pengar ifall varan inte kommit fram till dom. men utan spår nummer kommer du inte heller få nån hjälp av posten.

många handlare skickar med returlappar eller att man skriver ut själv och klistrar på, så man ska aldrig skicka tillbaka varor utan att man kan spåra dom för då blir det knepigt ifall det inte kommer tillbaka i retur.

men ok har hon inte uppdaterat sin adress på 1 år så har hon också gjort fel visserligen, du kan annars kontakta ARN se vad som gäller i såna fall då.
Senast redigerad av swebarb 2022-06-02 kl. 13:11.
Citera
2022-06-02, 14:46
Medlem
kristofferGs avatar
Vid returer i konsumentsammanhang är det konsumenten som står risken för att varan returneras på rätt sätt, 6 § KköpL.
Citera
2022-06-02, 15:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Vid returer i konsumentsammanhang är det konsumenten som står risken för att varan returneras på rätt sätt, 6 § KköpL.
Fast en förutsättning måste väl ändå vara att den returadress som säljaren anger är korrekt och inte en ett år gammal adress som ligger kvar på säljarens hemsida? Är ju inte rimligt att kräva att köparen skall förstå att det står en adress på säljarens hemsida och att returer skall skickas till en helt annan som säljaren inte anger?
Citera
2022-06-02, 21:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kristofferG
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast en förutsättning måste väl ändå vara att den returadress som säljaren anger är korrekt och inte en ett år gammal adress som ligger kvar på säljarens hemsida? Är ju inte rimligt att kräva att köparen skall förstå att det står en adress på säljarens hemsida och att returer skall skickas till en helt annan som säljaren inte anger?
Kan bara instämma med Jonas. Man kan knappast ge köparen fel adress, och sen vägra ta ansvar för att man inte mottagit varan p.g.a. att den skickats till fel adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in