2022-06-01, 22:31
Medlem
Jag har vid ett par tillfällen sökt jobb på statlig arbetsplats och då också försökt läsa på om vad man får för pensionsavsättning om man skulle få jobbet.

Vad jag har kunnat läsa mig till så är det en rejäl skillnad i hur stor pensionsavsättning man får beroende på om man är födda före eller efter 1987.

För de som är födda 1987 eller tidigare gäller.
Citat:
Varje år sätter din arbetsgivare av motsvarande 4,5 procent av din lön.

För de som är födda efter 1987 gäller.
Citat:
Arbetsgivaren sätter in motsvarande 6 procent på din månadslön varje månad upp till 44 375 kronor (2022). Har du en lön över detta belopp sätter arbetsgivaren av ytterligare 31,5 procent på delarna över.

Källa:
https://www.pensionsmyndigheten.se/forsta-din-pension/tjanstepension/statligt-anstalld

För de födda tidigare än 1987 finns det en brasklapp om att man kan få förmånsbestämd ålderspension som ett tillägg om man jobbat 30år inom staten, men det känns ju knappast som något som väger upp den stora skillnaden. Är man född före 1987 så har man ju knappt ens kvar 30 år i arbetslivet om man skulle byta till statlig arbetsgivare nu.

Hur är det möjligt att det ser ut så här? Missar jag något, eller är det gigantisk skillnad i hur pensionsavsättning man får beroende på om man är född före eller efter 1987? Hur har detta gått igenom facket, eller vem det nu är man kan tänka sig skulle protestera mot detta?
Om man räknar på en lön på 60k så får alltså den som är född före 1987, 2700kr, medans den som är född senare får 7700kr. Mer än dubbelt så mycket och desto högre lön man har desto större blir skillnaden.

Det ligger mig extra varmt om hjärtat då jag är född före 1987 och har i princip lagt ner tanken på att söka jobb på en statlig arbetsplats med så usla pensionsavtal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in