2006-06-26, 14:42
Medlem
Men snart 1 månad kvar till inryck, så börjar jag undra om man ska börja träna?
Typ ut o springa eller nått liknande?

Rycker in som strfPlutonbefäl i Boden, inte direkt någon rambo tjänst.
Och tycker att jag har redan god kondition då jag spelar mycket vattenpolo, (tränar 3-4gg vecka)... Armarna, rygg, axlar, är råstarka.

Är det värt att börja träna löpning? då jag har rätt mycket fullt upp till inrycket.
Eller kommer jag få det svintufft med konditionen i lumpen
Citera
2006-06-26, 14:46
Medlem
Scrambles avatar
På min tid(2001) tyckte kag att lumpen var rätt töntig, inte alls lika hårt som jag hade förväntat mig. Dessutom var det gott om personer som inte sprungit en meter i sitt liv med i vår pluton och de klarade sig utmärkt.

Jag var förare/skytt på stridsfordon 90.

Men du bör fasa för kylan/myggen i boden, det är dessutom en jävla håla.
Citera
2006-06-26, 15:36
Medlem
503s avatar
Det är väl aldrig dåligt att träna öht.

På mil.se finns där 'krav' som man rekomenderas uppnå innan inryck.

Citat:
Du bör minst uppnå dessa mål innan du rycker in:
- Löpning 10 km på 55 minuter.
- Armhävning 12 st på 30 sekunder.
- Sit-ups 25 st på 60 sekunder.
- Ryggresningar 25 st på 60 sekunder.
- Grundläggande orienteringskunskaper.

Inget speciellt med andra ord, men om inte annat så kan du ju använda dessa som riktlinjer för att se hur du själv ligger till.
Citera
2006-06-26, 16:02
Medlem
Okej jag ska nog skita i det.
Ska ta det chill fram till inrycket.

12 armhävningar på 30sekunder, vilket skämt
Citera
2006-06-26, 16:42
Medlem
Gå med packning, med m90 kängor. det brukar vara extremt nyttigt.
Citera
2006-06-26, 17:51
Medlem
du borde springa milen 4 ggr/vecka
Citera
2006-06-26, 18:06
Medlem
poko-pekkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twintip
du borde springa milen 4 ggr/vecka
4ggr/ vecka skulle jag verkligen inte rekommendera...han är väl inte i topptrim i dagsläget vad jag förstår. Då är det bättre att börja på en låg nivå, inte springa så pass långt så ofta. Man behöver väl vara rätt allroundtränad vad jag förstått (har inte gjort lumpen ännu, men i januari så..), han har ej heller en allt för konditionskrävande tjänst så varför satsa allt krut på löpning?
Citera
2006-06-26, 23:46
Medlem
Frangsters avatar
Jag rycker in på samma tjänst på samma regimente, antagligen samma tid (31/7) och jag är otränad som fan. Ska dessutom på en krökresa 3veckor innan inryck så vi får se hur detta slutar. Har jävligt dåligt samvete för detta, då jag ser framemot att göra värnplikt.
Citera
2006-06-28, 03:50
Medlem
Äsch. Har hört att man inte behöver vara särskilt förberedd om man inte ska in och göra någon lite värre utbildning. För oss vanliga dödliga räcker det nog med att följa befälens order: "är man sist så ökar man!". Hur svårt kan det vara?
Citera
2006-06-28, 08:27
Medlem
poko-pekkas avatar
Hursomhelst e det ju inte helt fel med lite grundkondis och seghet när man rycker in, vilken befattning man än hamnar på tror jag att man besparar mycket möda på att ha tränat upp sig innan inryck. Det är ju bättre att komma dit med hyfsad fysik och halvglida igenom utbildningen än att komma dit som en soffpotät och pinas när det är något fysiskt moment.

Som jag redan berättat så rycker jag in i januari 07.
Och På grund av denna tankebana så tänker jag träna lite extra utöver boxningen 3ggr/v. Det kommer väl bli ett löp-pass kring milen och sen två gympass där explosiviteten byggs upp. Genom boxningen har man ju tjänat mycket seghet, kondis och explosivitet redan..en bra grund att bygga på s.a.s.! Men de som e lite soffpotäter ska nog fundera över min tankebana, det är ju bättre att ta bort sin dåliga fysik nu istället för när allvaret börjat..
Citera
2006-06-28, 17:25
Medlem
devlons avatar
Jag var uppe på en informationshelg i Karlsborg för en tid sedan. Jag säger bara börja träna. Det första vi skulle göra var att springa 5 kilometer på under 24. Var väll iofs inga problem men endå. Dagen efter blev det marsh som bara fortsatte och fortsatte. Va väll en 5 pers som fick avbryta och bli hemtade med bil eftersom dom inte pallade.

Hela hälgen snackade befälen desutom om hur vitalt det var att vi började träna direkt vi kom hem och höll en mycket hög uthållighetsnivå enda fram till inryck.

Detta var somsagt på K3 som antagligen ställer högstkrav i Sverige vad gäller de värnpliktiga men jag tror endå att andra ställen kör ganska hårt.
Citera
2006-06-30, 00:47
Medlem
TTls avatar
Jag har börjat träna inför min mönstring, oroar mig som fan inför konditionstestet. Har sprungit 8 km nästan varje dag i snart två veckor, och det går bra. Både intervall/seghet Ska snart börja på gym också tror jag, man är inte i topptrim precis.

Mönstar i Östersund i höst. Jävla knepigt att mönstra så sent när man fyllde 18 i april.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in