2022-06-01, 14:20
Medlem
Om en anhållen person begär en privat försvarsadvokat. Är det ett absolut krav att klienten eller någon som denne känner i utsidan (t.ex anhöriga eller bekanta) betalar regelbundet privata advokatens kostnader, eller kan en privat advokat säga (vid en situation, då en misstänkt är anhållen), att, vid en fällande dom, så skickar advokaten en faktura till den misstänkte eller någon som denne känner, så betalar man in advokatkostnaden?

Är det att advokaten begär att få betalt efter varje avslutad moment (t.ex vid polisförhör, resa fram och tillbaka från polishuset, tingsrätten, häktet), o så? Alltså, ringer advokaten den misstänkte efter polisförhöret och säger "förhöret och resan tur och retur kostade 230 kr och jag vill ha betalt inom en viss tid", eller liknande?

Antar att det är lättare att betala själv om man är på fri fot.

För att en privat försvarsadvokat ska godkänna uppdraget, är det att den misstänkte ska betala in en startavgift som inleder den privata försvarsadvokatens process?
Senast redigerad av 2022januari 2022-06-01 kl. 14:27.
Citera
2022-06-01, 14:52
Medlem
Du som är misstänkt för brott har alltid rätt att biträdas av en advokat som du själv utser, en s.k. privat försvarare, men om advokaten inte är förordnad som offentlig förvarare är det du själv som betalar kostnaden.

Det är bara att säga att du vill ha advokat x sen får du se om denne är tillgänglig och villig att ta fallet, i de flesta fall står staten för kostnaden.
Jag tror att du har missuppfattat innebörden av "privat försvarare".
Citera
2022-06-01, 15:03
Medlem
Belters avatar
Va? Betalar staten advokatkostnader? Det har jag aldrig varit med om.
Citera
2022-06-01, 17:21
Medlem
StonedMonkeys avatar
Man får en faktura på hela kostnaden när allt är över
Citera
2022-06-01, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belter

Ja, är du åtalad i brottsmål har du rätt till advokat.

I vmindre allvarliga fall står staten inte för kostnaden och i vissa fall anser staten att du kan betala kostnaden själv. (Du har en viss inkomst/förmögenhet)

Trodde du våra kära förortsgrabbar betalade för sitt eget försvar?
Citera
2022-06-01, 19:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belter
Citat:
Ursprungligen postat av bouncingwiththat44
Ja, är du åtalad i brottsmål har du rätt till advokat.

I vmindre allvarliga fall står staten inte för kostnaden och i vissa fall anser staten att du kan betala kostnaden själv. (Du har en viss inkomst/förmögenhet)

Trodde du våra kära förortsgrabbar betalade för sitt eget försvar?
Staten betalar alltid advokatkostnader för offentlig försvarare om man "vinner," baserat på inkomst om man "förlorar."

Man har alltid rätt till advokat, däremot har man inte alltid rätt till offentlig försvarare. D.v.s. har man inte rätt till offentlig försvarare så måste man fixa en privat försvarare. Arvode och hur det ska betalas etc får man då avtala med advokaten. Om man "vinner" med en privat försvarare så står staten för advokatkostnaderna, och man får tillbaka eventuella pengar man betalat.

(Så länge advokatens arvode är skäligt, förstås.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in