Vilka ev "lyx" -frukostklassifierade internationella rätter anser ni att mycket värt att prova och kanske fastna för ibland eller helt
Beskriv gärna recepten eller serveringen och vilka varor som behövs för att pussla ihop det oavsett om det är hel eller halvfabrikat
Tänkte att man kan ju sakta men säkert prova lite andra anrätter på morronen eller förberett dagen innan, men det ska enligt landet räknas som frukostmat
Lyxig vet jag inte om man kan kalla den men tipsar ändå om en "Full English" (aka Fry Up). Det är gott, proteinrikt och man står sig i många timmar på den frukosten. Finns även varianter som "Full Scottish", "Full Welsh" o.s.v.
Vilka ev "lyx" -frukostklassifierade internationella rätter anser ni att mycket värt att prova och kanske fastna för ibland eller helt
Beskriv gärna recepten eller serveringen och vilka varor som behövs för att pussla ihop det oavsett om det är hel eller halvfabrikat
Tänkte att man kan ju sakta men säkert prova lite andra anrätter på morronen eller förberett dagen innan, men det ska enligt landet räknas som frukostmat
Jag gillade Menemen när jag var i Turkiet, tar cirka 15 minuter, brukar göra det själv ibland, finns olika varianter jag gillar att ha med lök och fetaost istället för smält ost.
2 medium tomatoes, peeled and diced (alternatively, use tomato puree)
2 tablespoons butter
2 green peppers, thinly sliced (a finely chopped large bell pepper would do great as well)
2 eggs
6 slices of sucuk, sliced into stripes (60 gr, sucuk is a dry, spicy and fermented Turkish meat. Alternatively, you can use chorizo)
2 slices of pastırma, finely sliced (20 gr, pastırma is a very spicy, air-dried cured beef. Bacon, prosciutto works good as well.)
5 tablespoons grated kaşar cheese (70-75 gr, any kind of fresh melting cheese that works like mozzarella, young cheddar or gouda)
½ teaspoon red pepper flakes
• Heat a small frying pan on low heat and add the butter.
• Add in the green peppers when the butter is barely browned.
• Fry the peppers for about two minutes.
• Stir in the tomatoes and simmer for 7-8 minutes with the lid on until tomatoes are soft.
• Then, mash the tomatoes with a masher.
• Add in the sucuk, pastırma and a tablespoon of grated kaşar cheese.
• Give it a stir and add salt to your taste, unless you are using a salty cured meat.
• Mix in the eggs. Place the rest of the kaşar cheese on top.
• Sprinkle the red pepper flakes and cook for another minute until the cheese melts.
• Dip in your crispy bread and enjoy it with a glass of Turkish tea!
I Danmark äter många Pizza till frukost.
Pizzeriorna där öppnar 4-5 på Morgonen. Stänger efter Lunch
Engelskfrukost finns överallt i turistområden i flesta länder.
Bacon, Korv, bönor i tomatsås, Äggröra , även på Finlandsbåtar och Hoteller
Kan tipsa om Räkmacka med Cappucino som jag brukar ta på Finlandsbåtar eller någon helg ibland på någon kafeteria till en halv-sen frukost vid 10-11 tiden.
Matiga Baguetter med olika rörör, är lite USA tror jag. Men perfekt med
Breakfast Yorkie kan göras med olika fyllningar/toppings.
Recept får du googla.