Citat:
Ursprungligen postat av
gripen031
Fick ett mindre hårdvarufel på min 8 månader gamla laptop, lämnade in på garanti (musplattans mekaniska klick hade slutat fungera). Jag anser att ett sådant fel inte borde varit några problem att fixa?
Butiken skickar iväg datorn för lagning och 4 veckor senare får jag ett mail där butiken informerar mig om att datorn inte gått att laga och dom valt ihop med tillverkaren att kassera datorn helt. Misstänker att dom supit bort datorn eller något annat skett på vägen möjligtvis.
Nu erbjuder dom mig ett presentkort på den summan jag köpte datorn för.
Är minst sagt lätt irriterad över situationen eftersom att jag köpte datorn som ett spontan klipp under en kampanj... jag kommer inte komma i närheten av samma prestanda för pengarna om jag ska betala fullpris för en liknande dator nu. Samt att det fanns en hel del filer på datorn som jag inte hade backat upp innan jag lämnade in den (I tro att jag någon gång skulle få tillbaks den)
Finns det något jag som privatperson kan kräva nu utöver de presentkort dom erbjudit mig? I värsta fall skulle jag vilja ha pengarna tillbaks och så går jag till en annan butik i ren demonstration.
Till att börja med, det är rackarns vådligt att skicka datorn på reparation utan att försäkra sig om att man har säkerhetskopia på alla filer man vill ha kvar. Av skadan blir man ibland vis, mellan sällan rik... Men det vet du ju, åtminstone nu.
När det gäller att häva köpet (det är vad affären gjort) är detta den åtgärd som står till buds när en reparation är orimligt dyr och då ett utbyte inte är möjligt. Det finns därvid inget som hindrar butiken att erbjuda en likvärdig (eller bättre) produkt, om nu modellen varit utgående och inte längre finns att beställa. Men hävning är inte det första alternativet utan det som gäller om reparation eller utbyte inte är rimligt/möjligt. Att ersätta dig med en motsvarande (förmodligen litet bättre) produkt skall vara en smal sak för en datorbutik.
Givetvis skall du aldrig acceptera ett presentkort. En hävning innebär att köpet går tillbaka, prestationen återgår. Reda pengar skall det vara (om än kanske insatta på ditt betalkort, i förekommande fall). Börja med att kräva detta, så skall du se att det som av magi dyker upp ett bättre bytesalternativ. Det blir nämnligen billigare än att ge dig pengarna tillbaka.