2022-05-31, 17:53
Medlem
Som jag har förstått det så finns det "sell side" och "buy side"

Sell side = investment banker med avdelningar som sysslar med market making, dvs traders som säljer och köper finansiella tillgångar och på så sätt erbjuder likviditet (volym till marknaden) så att finansiella tillgångar kan enkelt omvandlas till pengar.

Buy side= institutioner som tex hedge funds och pensionfunds och andra finansiella institutioner går till investment banker när de vill köpa en finansiell tillgång tex aktier. Och traders på investment banker säljer finansiella tillgångar till dessa institutioner, fast de sätter sina egna priser. Detta pga investment banker köper in och håller lager av olika finansiella tillgångar som innebär risk för dem då priset fluktuerar.

När dessa finansiella institutioner har köpt sina finansiella tillgångar så kommer de i sin tur att bli en "sell side" dvs sälja dessa finansiella tillgångar till någon annan.

Oftast är det till en mäklare som man säljer.

Mäklaren har sina klienter som är i detta fall retail traders som vill köpa vissa finansiella tillgångar, så det mäklaren gör är att de tar alla sina klienters ordar och bakar ihop dem och vänder sig till finansiella institutioner och säger hej, ja har här 15000 st hungriga köpare kan du sälja till mig aktie x.
Och finansiella instruktioner kommer sälja aktie x till mäklaren och självklart sätter de sin egen pris.

Nu när mäklaren har fått in de eftertraktade finansiella tillgångarna som deras klienter vill köpa, så kommer de i sin tur sälja till dem och självklart lägger de också sin egen pris.

Nu får retail traders sina finansiella tillgångar, fast de får betala ett högt pris.

Uppskattar om någon kan rätta mig ifall ja har fel?
Senast redigerad av swefinans 2022-05-31 kl. 17:57.
Citera
2022-05-31, 18:24
Medlem
Jag har uppfattat det som att NAV, Net Asset Value beräknas hela tiden. Om en ETF-fond har 20 olika aktier i portföljen så kan man ju kontinuerligt beräkna exakt hur mycket värdet är. Det blir sedan denna kurs som Market Makers ser till att ETF-fondens andelar handlas för.

Hoppas att jag har uppfattat det rätt, i annat fall så ser jag fram emot att lära mig:-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in