2026-09-04, 16:15
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Nej, det är inte en specialregel vid ärenden gällande sexualbrott. Samma regler gällande bevisvärdering oavsett brottstyp.

Menar du att vittnena enbart återberättar BOs berättelse? Vittnesmålen saknar helt egna iaktaganden?

Måste hon ha en agenda? Det är hennes uppfattning av de domar hon tittat på. Uppfattningar är subjektiva. Vad vet vi om selektionen? Har hon gjort en vetenskaplig studie? Hur många domar har hon gått igenom?

Jag har ju frågat dig om det fetade massor av gånger. Tror du inte att det finns fällande domar när fallet är att det endast är 2 personer som varit inblandade i händelsen och inga andra funnits på plats?

Du säger ju att rättens egna subjektiva uppfattningar är fakta. Du säger ju att en målsägandes berättelse som återberättas av dennes kompisar som fått berättelsen berättad för sig är fakta.

Om Louise har gjort en granskning så kan du försäkra dig om att hon har gått igenom många domar.

BRÅ har väl gått igenom alla domar mellan ett antal år för att komma fram till sin rapport.
Citera
2026-09-04, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Det är bra att du i det här fallet inser att domar avkunnas utifrån ytterst subjektiva bedömningar och det är väldigt talande för din syn/agenda att du bara inser eller vill se det i de fall domen blir positiv för killen och negativ för tjejen.

Får jag fråga varför du tycker det är helt irrelevant att den 13 åriga tjejen haft sexuella kontakter med 24 olika personer tidigare?

Det är naturligtvis inte bra om det är så. Vad är din mening med att ställa den frågan? Har du fått intrycket av att jag tycker det verkar som att domare och nämndemän fäller korrekta domar hela tiden? Är det jag som hela tiden skrivit att det av advokater beskrivs som ett lotteri hur ett mål ska bedömas i rätten?

Problemet i detta fall är att nämndemännen valt att bortse från objektiv fakta. Flickan är 13 år. De valde att istället gå sina egna ytterst subjektiva "bedömning" av den 13 åriga flickans ålder.

Hur vet du att hon haft det? Det är enbart något som en 16 årig kompis till MGM påstår att han hört. På tal om att du inte gillar hörsägen.

Dock kvarstår frågan. Vad spelar ett brottsoffers eventuella sexliv för roll? Med andra ord ytterst irellevant.
Citera
2026-09-04, 16:17
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nåja, du vägrar uppenbart att stå för dina påstenden. Dock är det uppenbart för alla och en var vad du påstår.

Läkarintyg är väl alltid relevanta. Exempelvis i Visbyfallet bevisar de att GM ljugit om minst 2 saker.

Har du sett en dom eller FUP där inget alls finns att läsa i läkarutlåtandet? Eller är det du som tolkar den subjektivt?

Jag har läst läkarutlåtanden och det står något i alla förstås men inget som bevisar att det som påstås ha hänt är en våldtäkt.
Om de kan konstatera att personerna har haft sex är det ett bevis för våldtäkt?
Citera
2026-09-04, 16:19
Medlem
Citat:
Absolut men det är inte första gången jag läser en sådan här typ av berättelse. Verkligen inte detaljrik, verkligen inte lång, verkligen inte konsekvent då det finns många saker de svarat på att de inte minns och det lustiga är att det nästan uteslutande rör detaljer som skulle kunna tala till killens fördel medans detaljer som talar till tjejens fördel de minns de oftast tydligt.

Att även GM minns detaljer som talar till BOs fördel säger väl en hel del?

Vad är det du anser vara osammanhängande eller motsägelsefullt?
Citera
Avstängd
Citat:
Haha det var spännande att se :-)
Ja när man ska leka vit heterosexuell medelåldersman då jävlar glömmer man ibland att man är feminist
Citera
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Problemet i detta fall är att nämndemännen valt att bortse från objektiv fakta. Flickan är 13 år. De valde att istället gå sina egna ytterst subjektiva "bedömning" av den 13 åriga flickans ålder.

Hur vet du att hon haft det? Det är enbart något som en 16 årig kompis till MGM påstår att han hört. På tal om att du inte gillar hörsägen.

Dock kvarstår frågan. Vad spelar ett brottsoffers eventuella sexliv för roll? Med andra ord ytterst irellevant.

Tycker du det är lika irrelevant vad en åtalad har haft för sig tidigare? Jag vill aldrig igen se en kommentar om en åtalads tidigare omvittnade bravader för de är ju helt irrelevanta i det aktuella fallet.

Eller hur????!!!!!
Citera
2026-09-04, 16:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/horsagen-som-stodbevisning-i-sexualbrottmal-accepteras-inte-i-manga-andra-rattssystem/

https://svjt.se/svjt/2018/327

Finns hur mycket bevis som helst det är som jag säger synd du är lika trög som din feminist kollega hamburgaren och måste ha domar osv uppstoppat i röven för att förstå men prova läs det här vilket du aldrig kommer göra för det inte talar till eran fördel
Det ena är en debatt artikel, det andra en ganska värdelös studie som försöker jämföra två vitt skilda brottstyper - utan hänsyn till att det finns en mycket viktigt skillnad mellan brotten. I ena fallet har brottet skett - i andra är det ett hot om brott som inte hänt.
Citera
2026-09-04, 16:22
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Att även GM minns detaljer som talar till BOs fördel säger väl en hel del?

Vad är det du anser vara osammanhängande eller motsägelsefullt?

Det är väl en väldigt osammanhängande berättelse om man bara kommer ihåg typ hälften av en tidslinje under förloppet? Tycker inte du det?

Kommer ihåg....kommer inte ihåg... kommer ihåg...kommer inte ihåg.... om nu tiden går från vänster till höger. Sammanhängande berättelse?? Not so much i min värld i alla fall.
Citera
2026-09-04, 16:24
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nåja, du vägrar uppenbart att stå för dina påstenden. Dock är det uppenbart för alla och en var vad du påstår.

Läkarintyg är väl alltid relevanta. Exempelvis i Visbyfallet bevisar de att GM ljugit om minst 2 saker.

Har du sett en dom eller FUP där inget alls finns att läsa i läkarutlåtandet? Eller är det du som tolkar den subjektivt?

Jag ber dig återigen visa i vilket inlägg jag skrivit att det finns skador?

Om du inte kan göra det så vet alla som läser detta vem av dig och mig som ljuger.
Citera
2026-09-04, 16:25
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Nej, det är inte en specialregel vid ärenden gällande sexualbrott. Samma regler gällande bevisvärdering oavsett brottstyp.

Menar du att vittnena enbart återberättar BOs berättelse? Vittnesmålen saknar helt egna iaktaganden?

Måste hon ha en agenda? Det är hennes uppfattning av de domar hon tittat på. Uppfattningar är subjektiva. Vad vet vi om selektionen? Har hon gjort en vetenskaplig studie? Hur många domar har hon gått igenom?

Återigen ger du sken av att veta bättre än jurister och journalister som gjort granskningar och som jobbar dagligen med detta i praktiken. Du tror inte lite om dig själv du. Amazing.
Citera
2026-09-04, 16:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpollon
Bara kolla här på forumet finns snart lika många trådar om brudar som dig som falskanmält och blivit påkomna än om riktiga fall med fällda förövare.

mörkertalet är förstås stort här så skulle säga 90-98% av alla anmälda våldtäkter är falska angivelser av de som inte leder till åtal
Ja det är väl våldtäktsmän som dig som startat trådarna - så det säger ju inte så mycket mer än att ni gnäller.

Ja du fantiserar vilt om siffror. Men tidigare forskning visade att mindre än 1.5% av anmälningarna var falska.
Citera
2026-09-04, 16:30
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Alltså man kan ju undra vad det är för fel i ditt huvud?

Vad är det för jävla premisser du ställer? "Har pressat kvinnan under ett par timmar, lekt med knivar och allmänt hotfull!!!!!!!!!!!!!

Jag försökte ju att undvika att få sådana här svar och skrev att inget våld eller hot förekommit.

Varför kommer du alltid med sådana här jävla vilda fantasier?
Fast i det jag skriver finns inget hot och inget våld manifesterat.

Ja, du försöker undvika allt utom att det ska vara koncentrerat till ett ord. Det går inte.
Ett ja innebär inte att det inte är våldtäkt, eftersom det är beroende av hur situationen såg ut i övrigt.

Varför kommer du alltid med tillspetsade skitfrågor - som du gärna driver in absurdum.

Jag noterar också att du inte besvarade frågan. Varför gjorde du inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in