2022-05-31, 04:48
Medlem
1. Länder utan Google Maps suger rövkuk: Tyskland, Indien, Kina (kommunisterna på fastlandet, Taiwan har givetvis tillåtit google maps) (och så klart Nordkorea och Cuba), men känns naturligt att kommunistiska diktaturer stänger ute google maps, mer rövkuk att Tyskland och Indien gör det.

2. Jag kan roa mig i timmar med det, asspännande att följa en väg någonstans och se vilken stad det leder in i och hur det ser ut där, praktisk geografi.

3. Slå på satellite i valen, man vill se riktiga flygkartor.
Citera
2022-05-31, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AjdeAna
1. Länder utan Google Maps suger rövkuk: Tyskland, Indien, Kina (kommunisterna på fastlandet, Taiwan har givetvis tillåtit google maps) (och så klart Nordkorea och Cuba), men känns naturligt att kommunistiska diktaturer stänger ute google maps, mer rövkuk att Tyskland och Indien gör det.

2. Jag kan roa mig i timmar med det, asspännande att följa en väg någonstans och se vilken stad det leder in i och hur det ser ut där, praktisk geografi.

Förstår inte. Man kan väl se Nordkorea.
Citera
2022-05-31, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Förstår inte. Man kan väl se Nordkorea.

Nej, Nordkorea finns inte på google maps, t sk från sydkorea.
Citera
2022-05-31, 05:08
Medlem
Citat:
Nej, Nordkorea finns inte på google maps, t sk från sydkorea.
Är det någon speciell vy du menar? Jag kan se "satellit". Tittar på floden Taedong i Pyongyang just nu.

Och stränderna vid Punta Brava på Havanna i Kuba fungerar också bra. Ser vågorna.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-31 kl. 05:19.
Citera
2022-05-31, 05:33
Medlem
Citat:
Är det någon speciell vy du menar? Jag kan se "satellit". Tittar på floden Taedong i Pyongyang just nu.

Och stränderna vid Punta Brava på Havanna i Kuba fungerar också bra. Ser vågorna.

OK, sorry, jag var otydlig! När man zoomar in på ett land som inte är en kommunistdiktatur, Indien eller Tyskland, så kan man droppa en gubbe där och se världen. En liten gul gubbe längst ned till höger när du zoomar in på något område
Citera
2022-05-31, 05:37
Medlem
Citat:
OK, sorry, jag var otydlig! När man zoomar in på ett land som inte är en kommunistdiktatur, Indien eller Tyskland, så kan man droppa en gubbe där och se världen. En liten gul gubbe längst ned till höger när du zoomar in på något område
Ah, det är street-view du menar.

Det finns faktiskt några få sådana punkter i Nordkorea. Lite ont om den i Tyskland, sant. Men ganska många i exempelvis Moskva.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-05-31 kl. 05:40.
Citera
2022-05-31, 05:41
Medlem
Citat:
Ah, det är street-view du menar.

Det finns faktiskt några få sådana punkter i Nordkorea.

Ja, det finns några sådana punkter i Tyskland också. Och i Iran. Någon kan ju filma där hen står. Inte samma sak som att följa småvägar i Frankrike.
Citera
2022-05-31, 05:43
Medlem
Citat:
Ja, det finns några sådana punkter i Tyskland också. Och i Iran. Någon kan ju filma där hen står. Inte samma sak som att följa småvägar i Frankrike.
Verkar som att det är just personliga bilder eller filmer i vissa länder, till skillnad från som i Sverige där Google-bilar åker omkring.
Citera
2022-05-31, 05:58
Medlem
Citat:
Verkar som att det är just personliga bilder eller filmer i vissa länder, till skillnad från som i Sverige där Google-bilar åker omkring.

Nej. I normala länder så kan google-bilar åka omkring och filma. I Cuba, Tyskland, Kina och Iran så kan någon enstaka person ladda upp hur det ser ut där hen står just nu.
Citera
2022-05-31, 06:00
Medlem
Citat:
Nej. I normala länder så kan google-bilar åka omkring och filma. I Cuba, Tyskland, Kina och Iran så kan någon enstaka person ladda upp hur det ser ut där hen står just nu.
Jo, det var precis vad jag skrev :-)
Citera
2022-05-31, 07:57
Medlem
Citat:

Tyskland tillåter Street view men folk har rätt att blurra sina hus.
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Street_View
https://techland.time.com/2011/04/11/alas-there-will-be-no-more-google-street-view-in-germany/

Thanks to the country’s privacy laws, Google gave German residents to option to have their homes blurred out if they wanted. A recent court decision has made street photography legal, so Google has no current reason to pull away.
Still given the difficulties Google has faced in Germany, it’s also possible the company has just decided to give up dealing with the hundreds of thousands of citizens that have decided to have their home, property, or business blurred out.
Citera
2022-05-31, 13:43
Medlem
Ambelains avatar
Jo det är jäkligt trist att Kina inte har Street View som alla andra normala har.

Istället har de dumpat alla foton på tråkigaste turistfällorna. Och även om det oftast är god kvalitet och 360-grader, så vill man ju helt kunna "röra sig" fritt vart man vill liksom.
Istället för att bara stå och uggla på taket av Potala-palatset i Tibet.

Fast Stret View är kanske inte den bästa funktionen på Googla Maps, iaf vad jag tycker.
Jag gillar bättre 3D-funktionen faktiskt.
Jag är så imponerad av det att jag knappt ens kan bärga mig inför vad som komma skall i framtiden.

Jag tycker att man borde göra offentligt även folkets rörelser. Det hade räckt med rörliga prickar för att hålla det någotsånär anonymt.
Men ändå, fan vad häftigt det hade varit att kunna se både IRL-aktuella rörelse liksom gå tillbaka i tiden och se hur folket rörde sig vid en given vald tidpunkt.

Det kan man ju göra, men det kostar pengar att köpa sådan data från de företag som ägnar sig åt sådant.
Det borde vara fritt för alla på Google Maps.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in