2022-05-30, 23:15
Medlem
Skulle med sj och det blev lite stressigt så jag var på gång med att köpa biljett medans jag klev på , och sen var det mycket långsam täckning så den han åka innan jag köpt, och då försvann stationen där jag klev på direkten så nåt kontrollanten kom fram sa dom att jag skulle gå av i nästa station , då sa jag att jag gärna ville köpa biljett och tågvärden sa okej🙂 så jag köpte från nästa station och det var okej.

Sen frågade värden om biljettnummer vilket var ovanligt för mig

Var bara för att kolla så att tiderna var rät , sa dom , jag betalade med kort och behövde inte godkänna med bank id av nån anledning även fast Swedbank kortet är kopplat till mitt namn , var inte inloggade i appen och använde ett annat namn i biljetten,

Sen så har jag en svag bild av att jag såg mitt riktiga namn endå fast det kan ha varit inbillning eftersom låtsas namnet var liknande

Jag hade inte för någon avsikt att planka och köpte biljett, är det möjligt att namn syns utan bank id, och är det möjligt att det blir en polisanmälan endå?

Frågades inte om straffavgift, eller något sånt.

Får jag kanske en faktura?

Dom sa ju att det var okej.
Senast redigerad av Hej61617 2022-05-30 kl. 23:25.
Citera
2022-05-30, 23:17
Medlem
Om det nu är möjligt att namnet faktiskt kom upp endå utan bank id är det bara för kortet eller var det något annat isåfall? Om inte så kan jag väl säga att mitt kort är bprta
Citera
2022-05-30, 23:29
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hej61617
Jag hade inte för någon avsikt att planka och köpte biljett, är det möjligt att namn syns utan bank id, och är det möjligt att det blir en polisanmälan endå?

Frågades inte om straffavgift, eller något sånt.

Får jag kanske en faktura?

Dom sa ju att det var okej.
Du svarade precis på din fråga.

Nej, det var okej så du kommer inte bli överraskad med en faktura.

Skulle du ha fått böter så skulle kontrollanten frågat om din legitimation, alternativt ditt personnummer om du inte hade någon legitimation på dig.

Hur tänker du annars att dom ska skicka hem en faktura till någon? Ska dom gå igenom deras system och försöka hitta dig utav alla människor som har försökt betala för en biljett under dagen?
Senast redigerad av Fricky 2022-05-30 kl. 23:32.
Citera
2022-05-30, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Du svarade precis på din fråga.

Nej, det var okej så du kommer inte bli överraskad med en faktura.

Skulle du ha fått böter så skulle kontrollanten frågat om din legitimation, alternativt ditt personnummer om du inte hade någon legitimation på dig.

Hur tänker du annars att dom ska skicka hem en faktura till någon? Ska dom gå igenom deras system och försöka hitta dig utav alla människor som har försökt betala för en biljett under dagen?
Jo men dom frågade mig om biljettnummer sen när jag betalat för biljetten från nästa station med kort. Och visade mig sedan i sysmtemet och sa att det var grönt

Funderad på detta oxå
Citera
2022-05-30, 23:37
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Jo men dom frågade mig om biljettnummer sen när jag betalat för biljetten från nästa station med kort. Och visade mig sedan i sysmtemet och sa att det var grönt

Funderad på detta oxå
Nej, du kommer inte få böter.
Citera
2022-05-30, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Nej, du kommer inte få böter.
Okej🙂 vad bra

Tänker också på att om jag inte såg i syne så visades mitt riktiga namn i deras system när dom sa att det var grönt

Är det inte möjligt att dom fick personnummer genom kortbetalningen på nåt sätt o jag får faktura då?
Citera
2022-05-30, 23:58
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Okej🙂 vad bra

Tänker också på att om jag inte såg i syne så visades mitt riktiga namn i deras system när dom sa att det var grönt

Är det inte möjligt att dom fick personnummer genom kortbetalningen på nåt sätt o jag får faktura då?
Men snälla, du skulle ha fått veta på plats om du fick en böter.

Det måste vara energikrävande att göra en stor sak av allt.

Hela världen går inte under om man får en böter i kollektivtrafiken. Lyckligtvis fick du ingen.

Se det som en kostnadsfri läxa, nu kommer du förhoppningsvis alltid betala långt i förväg.
Citera
2022-05-31, 11:18
Medlem
Megaforces avatar
Åker du SJ med ett tåg som har ombordköp så har du juridiskt sett hela tiden till nästan station på dig att köpa biljett. Det är inte samma som lokaltrafik där biljetten måste vara aktiv innan påstigning.

Nu är det dock inte så många tåglinjer kvar där man fortfarande kan köpa biljetter ombord. Det är mest sådana där det finns gamla avtal med kommuner/landsting som säger att det skall finnas ombordköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in