• 1
  • 2
2022-06-22, 13:19
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almedalsnegern
Sjuk fråga... Men det händer faktiskt...

Min penis blir liten och jag tappar känseln helt och hållet, känns som om den blir bedövad och att den försvinner helt och hållet, alltså det känns som om den bara försvinner liksom, en jobbig och obehaglig känsla. Känns inte direkt bekvämt att cykla så. Mår typ dåligt utav det.

Är detta normalt hos er andra cyklare också, finns det nån lösning? Kan sluta runka på ett par dagar innan cykling vara en lösning?

Jag har cyklat mycket förr och jag fick ganska stora problem med avdomnad penis och pung. Nu fixade jag med speciell sadel som är vinklad lite neråt framåt så då funkar det bättre trots allt, men slutade med mitt ihärdiga cyklande på grund av problemen.
Citera
2022-06-22, 13:21
Medlem
Citat:
hittar nu detta

https://www.letsrun.com/forum/flat_r...?thread=838772

https://www.healthline.com/health/numb-penis

https://www.health.harvard.edu/blog/...e-201209145290

Nerve damage accounts for the penile numbness that some male bikers experience. Pressure on the pudendal artery can add to this nerve injury to produce temporary or prolonged erectile dysfunction. A narrow bike seat can reduce blood flow to the penis by as much as 66%, and even a broad seat may reduce flow by 25%.14 sep. 2012

https://pedalchile.com/blog/cycling-ed

Du ska ha en sådan här delad sadel!

Problemet beror på punkttryck just vid cykling, där det faktiska trycket inte är på skinkorna som man annars sitter på, utan punkten vid pungen. Cyklar man långt och länge, så är det inte bra. En delad sadel flyttar själva punkten för den främsta belastningen, så det blir mindre skadligt.
Senast redigerad av Kammadaj 2022-06-22 kl. 13:27.
Citera
2022-06-22, 19:41
Medlem
Många svar men alla är fel.

Svaret är sittställningen inte sadeln. Man ska sitta med ryggen lätt C-format. Då lättar trycket från mellangården och flyttas till sittbenen.
Om man kollar på den som sitter fel har dom rak rygg eller tom svank och det funkar inte då det tiltar bäckenet och skapar felställningen som orsakar domningar. Ryggen ska vara lätt böjd då får man inga problem med domningar.

Protips: Ju mer man tar i med benen desto mindre tryck på sadeln vilket gör att man knappt känner av rumpan.
Citera
2022-06-23, 16:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Otränade som får för sig att cykla runt Vättern drabbas 9 av 10. Förbereder man sig ordentligt härdar man sig på ett helt annat sätt, därför får elitcyklister sällan några större besvär. Det är väl så enkelt att huden i sittpartiet förtjockas en aning, vilket räcker för att minska trycket på nerverna i området. Sedan spelar även sadeln roll, man kan t.ex. testa att rikta den aningen nedåt. Jag har aldrig testat sadlar med öppning, men det borde ju kunna funka.
Senast redigerad av ingetbranick 2022-06-23 kl. 16:49.
Citera
2022-06-23, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du ska ha en sådan här delad sadel!

Problemet beror på punkttryck just vid cykling, där det faktiska trycket inte är på skinkorna som man annars sitter på, utan punkten vid pungen. Cyklar man långt och länge, så är det inte bra. En delad sadel flyttar själva punkten för den främsta belastningen, så det blir mindre skadligt.
ok, men jag har som sagt märkt detta när jag sprungit också, tror jag iaf, kuken blir bara mindre typ
Citera
2022-06-23, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RastaFari22
Varför måste du tänka på kuken när du cyklar? den lär ju knappast ta skada
När du drabbas av olika känslor och smärtor, vad det än må vara så kan du inte sluta tänka på det, eftersom du känner av ett problem, din fråga är myckte dum och konstig.

Om du har ont i magen, ignorerar du det då?
Citera
2022-06-24, 13:06
Medlem
Point taken.

Citat:
När du drabbas av olika känslor och smärtor, vad det än må vara så kan du inte sluta tänka på det, eftersom du känner av ett problem, din fråga är myckte dum och konstig.

Om du har ont i magen, ignorerar du det då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in