2022-05-30, 21:34
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Yes, där har du orsaken.

Med det sagt så är det så att en del annan malware kan ofta gömma sig i kopior som folk laddar ner och försöker cracka.
Så har du inte tagit ner det från en legitim sida så bör du i alla fall köra igenom en sökning med Malwarebytes.

Det var Sony Vegas Pro 13 från TPB, men nu har jag scannat med Malwarebytes och allt är cleant!

Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Där har du nog svaret.
Du pysslade med W2000 också, där kanske något kom med.

Jag förmodar att det var Defender som varnade utan att du körde en skan, och dessutom i samband med nämnda potentiella riskageranden? I så fall, så bekräftas det att det var något med det. Troligen ofarligt.

Kör igenom tidigare länkade guide så ordnar det sig!

Jag tänkte på det också. Jag laddade ju dessutom ned en felaktig version av W2000 (server-operativsystemet) + en annan nedladdning som jag fan fortfarande inte vet vad det var. Men om man går in på internet archive och söker "windows 2000" så kommer en helvetes massa bilder upp och hela sidan ser bara plottrig och shady ut. Hur vet jag vilken version av Windows 2000 som är legit och inte någon remote access tool eller BTC-miner från Kreml?

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Man kör helst inte sådana program på en dator man bryr sig om, ha en sidodator där du testar skräp.

Detta är faktiskt ett väldigt bra tips. Jag har en bärbar dator som jag i princip bara använder för att koppla till tv:n och kolla Netflix, den skulle ju kunna få agera testkanin om jag vill ladda ned crackade mjukvaror eller dylikt.

Summa summarum: Tack vare Malwarebytes är min dator frisk igen och tack vare er är jag nu lite klokare
Citera
2022-05-30, 22:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Det var Sony Vegas Pro 13 från TPB, men nu har jag scannat med Malwarebytes och allt är cleant!

Jag tänkte på det också. Jag laddade ju dessutom ned en felaktig version av W2000 (server-operativsystemet) + en annan nedladdning som jag fan fortfarande inte vet vad det var. Men om man går in på internet archive och söker "windows 2000" så kommer en helvetes massa bilder upp och hela sidan ser bara plottrig och shady ut. Hur vet jag vilken version av Windows 2000 som är legit och inte någon remote access tool eller BTC-miner från Kreml?

Detta är faktiskt ett väldigt bra tips. Jag har en bärbar dator som jag i princip bara använder för att koppla till tv:n och kolla Netflix, den skulle ju kunna få agera testkanin om jag vill ladda ned crackade mjukvaror eller dylikt.

Summa summarum: Tack vare Malwarebytes är min dator frisk igen och tack vare er är jag nu lite klokare

Bäst praktik är att alltid köra 2, åtminstone, olika skannrar för att få 2 oberoende av varandra resultat.
Kör Kaspersky också!
Citera
2022-05-30, 22:41
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Bäst praktik är att alltid köra 2, åtminstone, olika skannrar för att få 2 oberoende av varandra resultat.
Kör Kaspersky också!

Bra idé! Jag laddar ned Kaspersky atm, och laddar ner torrents på min offer-laptop istället så att jag kan försäkra mig om att det är säkert
Citera
2022-05-30, 23:31
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Bra idé! Jag laddar ned Kaspersky atm, och laddar ner torrents på min offer-laptop istället så att jag kan försäkra mig om att det är säkert

Ska du flytta saker till den "riktiga" så behöver du ändå skanna av dessa innan. Att ladda ner på den gör bara att du kan SE om det är malware inblandat i en riskfri miljö.

Gör en säkerhetskopiering i någon form på offer-laptopen så att du alltid kan "gå tillbaka" till innan du började med riskagerandet. På så sätt hålls den i bra skick ändå. Håll den enkel och spara aldrig något du inte vill förlora på den.

En återställningspunkt kan t.ex duga. Enligt nedan ↓ ↓ ↓
Senast redigerad av 1FF 2022-05-30 kl. 23:34.
Citera
2022-05-30, 23:32
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Gör en säkerhetskopiering i någon form på offer-laptopen så att du alltid kan "gå tillbaka" till innan du började med riskagerandet. På så sätt hålls den i bra skick ändå. Håll den enkel och spara aldrig något du inte vill förlora på den.

En återställningspunkt kan t.ex duga. Enligt nedan ↓ ↓ ↓

Tack, detta ska definitivt testas!
Citera
2022-05-30, 23:35
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack, detta ska definitivt testas!

Läs mitt inlägg igen, gjorde en edit.
Citera
2022-05-31, 00:41
Medlem
Symptms avatar
kör

Kaspersky
kvrt.exe

och sedan kör du

rKill
rkill.exe

sedan kör du full scan med Malwarebytes
Citera
2022-05-31, 01:51
Medlem
Så gott som med alla crackade program får man ett malware på köpet, mining clienter är populärt för tillfället. Använd en VM eller extra dator för att ladda ner crackade program och kör windows defender på din main pc. Behövs inga kaspersky osv, windows defender är det bästa virus skyddet. Det som jag spenderat inom malware development är windows defender enda virus skyddet jag inte sluppit förbi.
Citera
2022-05-31, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Så gott som med alla crackade program får man ett malware på köpet
Det där är ju fake news. Håll dig till verifierade uppladdare så slipper du detta.
Citera
2022-05-31, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daesh
Det där är ju fake news. Håll dig till verifierade uppladdare så slipper du detta.
Verifierade? Vilken sida laddar du ner då från? Rekommenderar oavsett att inte ladda ner från "verifierade" då dom som sysslar med att cracka eller hosta websidor som piratebay inte är så mycket att lita på. Du kan ju gå och kolla på någon live botnet map och fråga dig hur i helvete botnets sprider sig så snabbt.

EDIT speciellt inte om du måste godkänna någon regel eller liknande för att på programmet att köra.
Citera
2022-05-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .kalashnikov
Verifierade? Vilken sida laddar du ner då från? Rekommenderar oavsett att inte ladda ner från "verifierade" då dom som sysslar med att cracka eller hosta websidor som piratebay inte är så mycket att lita på. Du kan ju gå och kolla på någon live botnet map och fråga dig hur i helvete botnets sprider sig så snabbt.

EDIT speciellt inte om du måste godkänna någon regel eller liknande för att på programmet att köra.
Verifierade nedladdare på TPB kan man mycket väl lita på. De har stängt av nya registreringar på TPB ett bra tag nu, och det är något fruktansvärt bra. Då sållas alla retardos bort och det är säkra uppladdare kvar.
Citera
2022-06-17, 17:53
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> IT-säkerhet
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem