• 1
  • 2
2022-05-30, 15:00
Medlem
thxgivins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Ja, står USB som bootbar så borde det fungera. Och nästan 7 GB för Windows 2000 låter väldigt konstigt, den ska vara på en tiondel av den storlek.

Okej jag ska testa det. Visst brukar det vara DEL eller F12 för att komma in i BIOS? Det är en Dell om det spelar någon roll.

Ja det känns lite shady. Jag avbryter nedladdningen och tar en annan, men jag hämtade denna från internet archive vilket ni sa att jag skulle göra.

Nu laddade jag ned en ny, och det tog ungefär så lång tid som det tar att ladda ned en .iso-fil men jag ser nu att den heter SC_WINDOWS_2000_PRO_SERVER_ADVSERVER.rar vilket låter som att det är Windows Server och inte den vanliga upplagan liksom. Sidan är så jävla plottrig så man ser ju inte vad det är man laddar ned, det är inte någon som skulle kunna länka till nedladdning för den korrekta versionen plz?
Citera
2022-05-30, 15:20
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thxgivin
Om jag gör det, kan jag se om det går att boota med ett USB istället för en CD-skiva?

Förresten så laddar jag ner W2000 iso:n atm men det går så sjukt långsamt, den är på 6.6GB är detta normalt?
Den får inte plats på en CD.

Du ska hitta något på ca 300 till 400 Mbyte, och den delas flitigt bland folk som delar filer...
Citera
2022-05-30, 22:31
Medlem
thxgivins avatar
Jag var tvungen att förflytta datorn och efter att ha kopplat in allting så var det ingen bild på skärmen. Ca 5min senare pep den några gånger så jag blev lack och drog ur sladden.

Inne på internet archive, vilken nedladdning ska man egentligen välja? Det ser ju liksom ut såhär: https://gyazo.com/069dc9f11c1c08dc99964ecc098a9389
Citera
2022-06-07, 23:09
Medlem
trelleborgmannens avatar
Jobbat mycket med windows 98 och framåt.
Gör så här är mitt tips.
1. Hitta en iso fil av windows 2000
2. Bränn till cd skiva.
Svårare än så är det inte. I installationen kommer du till att kunna välja att formatera din disk med NTFS eller FAT. Så du behöver inte göra mer än att bränna en skiva sen löser allt sig under installationens gång.
Citera
2022-06-07, 23:11
Medlem
trelleborgmannens avatar
Citat:
Jag var tvungen att förflytta datorn och efter att ha kopplat in allting så var det ingen bild på skärmen. Ca 5min senare pep den några gånger så jag blev lack och drog ur sladden.

Inne på internet archive, vilken nedladdning ska man egentligen välja? Det ser ju liksom ut såhär: https://gyazo.com/069dc9f11c1c08dc99964ecc098a9389

https://archive.org/details/Win2000ProSP4SVE

Denna har jag kört på alla mina burkar. Har en cd med denna.
Har alltid funkat bra. Fördel den är på svenska med
Citera
2022-06-07, 23:11
Medlem
avcs avatar
Bränn skivan, sätt BIOS att boota från CD, sätt i CD, starta.

Du får ungefär följande meddelande:
"Tryck ned valfri tangent för att starta med CD/DVD-skivan..."
Citera
2022-06-07, 23:12
Medlem
avcs avatar
Bränn skivan, sätt BIOS att boota från CD, sätt i CD, starta.

Du får ungefär följande meddelande:
"Tryck ned valfri tangent för att starta med CD/DVD-skivan..."

Se till att göra CD:n bootbar om det behövs, vet inte om det blir automatiskt i Win2k
Citera
2022-06-07, 23:12
Medlem
trelleborgmannens avatar
Citat:
Okej jag ska testa det. Visst brukar det vara DEL eller F12 för att komma in i BIOS? Det är en Dell om det spelar någon roll.

Ja det känns lite shady. Jag avbryter nedladdningen och tar en annan, men jag hämtade denna från internet archive vilket ni sa att jag skulle göra.

Nu laddade jag ned en ny, och det tog ungefär så lång tid som det tar att ladda ned en .iso-fil men jag ser nu att den heter SC_WINDOWS_2000_PRO_SERVER_ADVSERVER.rar vilket låter som att det är Windows Server och inte den vanliga upplagan liksom. Sidan är så jävla plottrig så man ser ju inte vad det är man laddar ned, det är inte någon som skulle kunna länka till nedladdning för den korrekta versionen plz?

På min Dell optiplex GX110 som är från ungefär samma årtal som din då den levererades med 2000 den me. Där är de f12. Det är BIOS revision A09 på min.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in