• 2
  • 3
2022-05-30, 22:46
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Problemet är systemiskt, därför måste alla börja ta ansvar

Jag håller med. Men det ansvar man tar måste vara lagligt. Det är INTE OK att sätta sig till motvärn till staten eller rättshaverista eller hålla på med massa fult bara för att man ogillar det staten gör.

Sedan kan man göra det man kan inom lagens ramar. Men så fort man går utanför lagens ramar så blir man ju kriminell, precis som de andra kriminella. Vad skiljer en då mot de som bränner bilar, skjuter poliser och bombar med granater?

Därför jag menar att det ansvar man tar måste vara lagligt. Om lagen inte medger att man tar sitt sociala ansvar, ja då skiter man i det. Det är som nödvärn, om man måste gå över våldsnivån som är tillåten, så skiter man i det och kapitulerar och flyr istället för att vara kriminell.
Citera
2022-05-31, 04:37
Medlem
Citat:
Jag har en kompis som skaffat barn nyligen han som pratar skit om kollegan bakom dennes rygg för vad han själv gör, tycker bara saker i smyg. Han har sagt att de ska försöka få in ungen på en privatskola med så den slipper "blattar". Han bryr sig bara om sitt egna välmående och sociala relationer för han är en rövslickare utan ryggrad och det är den prioriteringen i stort sett alla har, de står varken upp för sig själva, någon annan eller sina barn. Jag försökte få honom att ta socialt ansvar i flera år men han ser det som en rättighet att bete sig som han gör, han tycker det är hans rätt att vara en ynkrygg som inte förtjänar att bli kritiserad för vad han gör. Han gick helt under jorden.

Ang. socialt självmord så finns det det de som har har respekt för mig ändå, sen finns det de som inte vill ha med mig att göra mer för jag inte tycker vad som helst är okej mer för det är allas ansvar att engagera sig nu när det verkligen börjar gå helt åt helvete. De tycker "du kan väl göra det om du vill då" som om man bara gör saker för att man vill det eller för att det är roligt, jag gör inte det jag gör för att det är roligt alls.

Men, jag kan inte känna genuin respekt för människor som fortsätter så här. Går inte se folk vänner mer som skiter i att andra blir mördade utanför ens egna hus tom. sålänge de sjäva "har det gött" och allt vad de tom. i princip SKRYTER om när de blir konfronterade. Sedan gnälls det när de tillslut blir mobbade för vad de gör.
Ja jag har samma inställning. Det går inte ens ett dygn i det här landet så har det varit en eller ett par skjutningar eller någon bomb knivskärnigar mm någon stans, och man hör aldrig någon reaktion från folk runtomkring sig är det att dom inte vet eller är det att dom inte bryr sig ? Undrar vilket som är värst. Kommer inte ihåg hur många gånger jag har vaknat av alla dessa jävla bomber det är ganska tröttsamt. Vaknat av atomateld utan för porten. Men det är kanske så att folk måste få se och råka utföra något innan dom vaknar.
Citera
2022-05-31, 05:06
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Ja jag har samma inställning. Det går inte ens ett dygn i det här landet så har det varit en eller ett par skjutningar eller någon bomb knivskärnigar mm någon stans, och man hör aldrig någon reaktion från folk runtomkring sig är det att dom inte vet eller är det att dom inte bryr sig ? Undrar vilket som är värst. Kommer inte ihåg hur många gånger jag har vaknat av alla dessa jävla bomber det är ganska tröttsamt. Vaknat av atomateld utan för porten. Men det är kanske så att folk måste få se och råka utföra något innan dom vaknar.
De bryr sig bara om sig själva faktiskt. De säger att de bryr sig men det är bara för att du ska dra ur deras åsyn och sluta störa typ. Deras rättskänsla är mycket lägre än deras behov av maximal bekvämlighet. Om man bryr sig så bevisar man det genom handling och accepterar inte vad som helst.

Tack för att du finns och hjälper mig att hjälpa oss och fortsätt visa att detta beteendet inte får vara okej mer
Citera
2022-05-31, 05:20
Medlem
Citat:
De bryr sig bara om sig själva faktiskt. De säger att de bryr sig men det är bara för att du ska dra ur deras åsyn och sluta störa typ. Deras rättskänsla är mycket lägre än deras behov av maximal bekvämlighet. Om man bryr sig så bevisar man det genom handling och accepterar inte vad som helst.

Tack för att du finns och hjälper mig att hjälpa oss och fortsätt visa att detta beteendet inte får vara okej mer
Tack själv 😇👍
Citera
2022-05-31, 05:23
Medlem
Svårt att förändra världen. Det man KAN göra är i alla fall att RÖSTA när det är val och då verkligen ta sig en funderare på vad man tycker. Tycker man ingenting så kan man strunta i röstningen.
Citera
2022-06-02, 15:38
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Svårt att förändra världen. Det man KAN göra är i alla fall att RÖSTA när det är val och då verkligen ta sig en funderare på vad man tycker. Tycker man ingenting så kan man strunta i röstningen.
Man förändrar inte allmänhetens inställning genom att vara tyst, passiv och själv lägga en lapp på en låda var fjärde år.
Citera
2022-06-02, 15:41
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag håller med. Men det ansvar man tar måste vara lagligt. Det är INTE OK att sätta sig till motvärn till staten eller rättshaverista eller hålla på med massa fult bara för att man ogillar det staten gör.

Sedan kan man göra det man kan inom lagens ramar. Men så fort man går utanför lagens ramar så blir man ju kriminell, precis som de andra kriminella. Vad skiljer en då mot de som bränner bilar, skjuter poliser och bombar med granater?

Därför jag menar att det ansvar man tar måste vara lagligt. Om lagen inte medger att man tar sitt sociala ansvar, ja då skiter man i det. Det är som nödvärn, om man måste gå över våldsnivån som är tillåten, så skiter man i det och kapitulerar och flyr istället för att vara kriminell.
I Sovjet klassade man dissidenter som mentalsjuka och låste in dem på mentalsjukhus eller skickade dem till arbetsläger.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Soviet_dissidents

Om makthavarna lagstiftar bort alla våra friheter då liksom idag kommer subverterade hjon att avråda från motstånd också ”det är ju olagligt”. Jag bryr mig inte om makten klassar mig som kriminell.

Mina ord är mitt vapen jag bränner inga bilar.

Senast redigerad av Autismpower 2022-06-02 kl. 15:43.
Citera
2022-06-02, 15:43
Medlem
Jag tror inte man kommer så jäkla långt med att hålla på och anklaga o skälla på folk på gräsrotsnivå. Inte fan lyssnar jag på nån jäkla mupp som försöker förklara för mig hur fel jag är o har.

Att visa på bättre alternativ leder längre tror jag.
Citera
2022-06-02, 16:25
Medlem
Autismpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Jag tror inte man kommer så jäkla långt med att hålla på och anklaga o skälla på folk på gräsrotsnivå. Inte fan lyssnar jag på nån jäkla mupp som försöker förklara för mig hur fel jag är o har.

Att visa på bättre alternativ leder längre tror jag.
Folk känner inga incitament att bry sig om de inte behöver heller. De flesta tar det på ett bra sätt när jag informerar, de som inte bryr sig blir arga eller ljuger, då visar jag att det inte är okej. Åter igen så är det allmänheten som måste börja ta ansvar man kan inte lägga det på aktoritetsfigurer eller övrigt önsketänkande. Saken är den att anledningen att folk förstör för oliktänkande så att de anpassar sig är för att det funkar varför skulle det inte funka omvänt då om fler och fler börjar ställa krav. Allmänheten är lika skyldiga som makthavarna, varför separera dessa två?

Så du menar att du inte tror på information om du inte gillar personen som säger det, jag tänker inte så även om jag ogillar någon, hade känt mig korkad då. Finns folk jag tycker är motbjudande som jag ändå vet har rätt om saker.

Folk vill bli behandlade som barn.

Förövrigt har jag försökt i 10 år nu, det har aldrig funkat att vara försiktig och diplomatisk för mig heller ens när jag försökt med samma personer i åratal.

Varför är inte du proaktiv då? Tycker du det är okej att folk hjälper korruption att växa bara för de är bekväma? Jag tycker det är viktigt att försöka få folk att förstå att vi alla bär ansvar i att det tillåts ske och bli värre. Det är faktiskt det som sker.
Senast redigerad av Autismpower 2022-06-02 kl. 16:38.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in