2022-05-29, 16:52
Medlem
Ja som frågan lyder. Byter vissa hårdvaru plånböcker till nya adresser varje gång, eller är dom fastlåsta? Verkar vara olika där med vissa..
Om dom gör så inte så smart. Klart adresserna ska vara låsta eller samma.. Och sen ska användaren kunna byta om dom vill. Sånt ska inte ske automatiskt.
Det bästa är att skapa en adress i en mjukvaru plånbok då som man kan låsa upp med en hårdvaru plånbok väl?
Aldrig satt mig in i crypto.. Eller jo 2008 eller något och bitcoin, men den vart på riktigt snodd några år efter haha. Helt sjuk! Aldrig vart så arg som då typ.. Eller jo det har jag. Vart mer arg sen dess.. Människor alltså. hehe

Litade på människor då.. Naiv. Lät nån bo på ett ställe, medans jag va på ett annat.. och sen va ett "usb-minne" borta några månader senare som nån hade snott på en fest. Kul.. kul qul kul. Inte jättekul. Jag har sånt jävla flyyyyt i livet. Men det löser sig senare, jag ska försöka hitta nya vågor! Dom blir större senare. Allt är temporärt i livet. Och rika hade inte funnits om fattiga inte funnits och annat.. Men klart jag trodde dom skulle respektera mina saker om dom fick bo där. Var utanför den människans kontroll iof.
Men iallafall.. Jag har aldrig satt mig in i crypto på ett lyckat sätt, den hade gett lite resultat. Hade haft pengar då nu och bitcoins om den inte vart stulen, men skit händer. Tror inte ens dom kunde låsa upp den där ens! Puckat.
Jag anmälde det fan inte ens.. var bara otur. Den försvann.
Iallafall.. Byter dagens hårdvaru plånböcker mottagings adresser varje gång eller? Vad gör dom med dom då, tillhör dom själva företaget av hårdvaruplånboken dom äger eller?
Måste kolla upp detta mer..
Om folk nu ska köra crypto ska det väl bara vara monero eller bitcoin mest eller.. Doge kanske. Dom kan skapa anonyma valutor tycker jag iallafall och hålla sig till dom. Dom där monero kan man låsa fast iallafall, dom är ju fastlåsta. Det verkar helt klart bäst och säkrast.
Iallafall om man skulle sluta på xzy...gen z. Dom borde väl köra monero.. Vore väl bäst eller.
Läste att många fått pengar stulna med hos plånböcker. Har inte koll så på hur crypto funkar riktigt. Jag betalar med löv och bär istället, men svårt nu när dom slutat med kontanter. Tråkig humor fyfan.
Kontanter får inte försvinna föressten.. Dom kommer få kontroll på allt då sen. Dom som styr systemen. Folk borde bara flytta off-grid istället och njuta av livet innan det är för sent kanske. Bort från betong djunglar och ut i naturen istället som man ska leva.
Man kan leva under en sten, eller ligga på en brygga. Nej skoja, jag har boende, men ni fattar vad jag menar. Ta en husbil och dra ut i världen bara. Lycka till. Ni kan inte bli försvenskade eller om världen är stor eller... Jag kanske joinar i framtiden. Estonia verkar bra dom har inte militär och verkar coola med för nya generationen och läst det är ett säkert land. Ett smart land kanske. Tror dom skulle va bra att satsa på med. Kanske spanien, frankrike vart ni vill. Vilket land som helst igentligen förutom sverige kanske, inte helt, men många utanför menar jag. Men bo gärna kvar i sverige med om ni trivs! Goda köttbullar och fermenterad fisk. Halvårsvis är en annan sak kom jag på med.
Nu till frågan.. Byter dom ofta adresser eller?
En annan sak. Människors värde sitter inte i pengar, men det kan vara bra att ha. Universell baserad inkomst hade vart klart bäst för alla. Om alla hade lika mycket pengar, och om rasism inte existerade.
När det gäller pengar är det bästa att skapa resurser andra kan tjäna på dock.. Komma på lösningar andra får värde utav. Det är nog helt klart bäst.. Enkelt för vissa att bara få pengar på crypto.. Bättre att erbjuda bra saker som får andras liv bättre och ens eget på kuppen..
Nu vart det lite mycket text för svar om en adress och plånböcker, men dom flesta borde ha en fast address tycker man.
Senast redigerad av ccc0mpl3xxx 2022-05-29 kl. 17:51.
Citera
2022-05-29, 19:29
Medlem
Sikkans avatar
Tagga ner på raljerandet. För att svara på frågan.. du väljer själv om du ska generera en ny adress för varje transaktion eller skicka till samma om och om igen.
Citera
2022-05-29, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
Tagga ner på raljerandet. För att svara på frågan.. du väljer själv om du ska generera en ny adress för varje transaktion eller skicka till samma om och om igen.

Så gäller det tomma adresser eller vad? Man byter inte på en med pengar på såklart..
Men du menar att dom genererar random nya adresser alltså. Har man inte ett antal man kan skifta emellan på dom?
Sånt känns väl ganska självklart eller? 5-10 max.
Vart tar dom adresserna vägen om dom vart på en sån? Blir dom helt oanvända eller om nån teoretiskt skickat pengar till en tom adress som nån klickat bort av misstag säger vi?
Låter inte som den bästa lösningen.. Dom har väl ett gäng adresser som skiftas emellan eller?
Dom borde såklart vara låsta på något vis eller.. Smartare att låsa dom i en mjukvaruplånbok med då..

Vart tar adresser vägen menar du? Till dom som äger hårdvaruplånboken? Genererar dom samma igen eller är dom unika och blir helt tomma menar du som ingen kan röra sen?
Det vore det största doh:et annars.. Så dom man skickar till stannar eller.. Ska kolla upp detta mer.
Dom ska generera en adress tycker man det räcker. Så dom genereras en gång och kommer aldrig mer tillbaks sen? Är det totalt omöjligt att återställa adresser eller?
Eller ligger gamla adresser redan på samma om man lägger till dom manuellt om dom en gång vart där? Eller handlar det om på en ny dator och varje gång mest så? Dom ligger i plånboken och inte på disken.
Måste kolla upp detta. Självklart ska alla sparas i plånboken..

Folk kan säkert sno saker med.
Men det går inte att återställa gamla adresser som vart i en plånbok säger vi? Alltid bra att veta hur detta funkar. Dom borde ha minne såklart.
Om man inte klagar och raljerar är man nöjd och kan inte förbättra saker om man inte vet man ska klaga över. Så säg inte att jag inte ska raljera.
Jag bestämmer om jag raljerar eller inte. Men klart det är smartare att mer försöka fixa bättre lösningar. Svara gärna på frågorna istället om du kan.. tack.
Senast redigerad av ccc0mpl3xxx 2022-05-29 kl. 20:21.
Citera
2022-05-29, 20:20
Medlem
Sikkans avatar
Är det en fråga eller 200 frågor du ställer?

Eller är det 200 omformulerade frågor som egentligen är en fråga?

Du måste nog vara lite mer konkret för just nu har vi en wall of text som få förstår och/eller orkar läsa.

Edit* har du googlat på bitcoin adresses och wallets? Finns ju hundratals guider och förklaringar hur det funkar på nätet.
Senast redigerad av Sikkan 2022-05-29 kl. 20:24.
Citera
2022-05-29, 20:40
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ccc0mpl3xxx
Det är flera frågor som ger lite smått perspektiv. Ska jag fråga om?
Vart hamnar adresserna som vart redan? Sparas inget på dom? Går gamla att återställa eller? Vad händer om någon hade skickat pengar till en gammal tom adress säger vi teretiskt? Kan ingen då komma åt den mer sen alls? Eller går dom runt i en cirkel?
Adresser försvinner aldrig, och vad menar du med en tom gammal adress? Alla adresser är ju tomma (0.000000000) bitcoin alltså tills nån skickar btc till den adressen.

Men syftar du på en gammal som att nån har tappat bort plånboken, glömt lösenordet och inte kan återställa den? Ja då anses dessa bitcoin vara "brända". Dvs, det finns bitcoin där, men ingen kommer åt dem.

Cirkel förstår jag inte.. du kan som sagt skicka bitcoin till samma adress, 1, 10 eller 10000 gånger. Men du kan likväl skicka btc till olika adresser som samma plånbok genererar åt dig.
Citera
2022-05-29, 20:42
Medlem
Citat:
Adresser försvinner aldrig, och vad menar du med en tom gammal adress? Alla adresser är ju tomma (0.000000000) bitcoin alltså tills nån skickar btc till den adressen.

Men syftar du på en gammal som att nån har tappat bort plånboken, glömt lösenordet och inte kan återställa den? Ja då anses dessa bitcoin vara "brända". Dvs, det finns bitcoin där, men ingen kommer åt dem.

Cirkel förstår jag inte.. du kan som sagt skicka bitcoin till samma adress, 1, 10 eller 10000 gånger. Men du kan likväl skicka btc till olika adresser som samma plånbok genererar åt dig.

Ok tack för att du svarar åtminstonde..
Jag menade själva "0yyy5767xx8877ssmm adresserna". Dom kan ändras med en ny dator eller annat eventuellt..
Vet inte hur dom sorteras. Därför jag frågar.
Citera
2022-05-29, 20:48
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ok tack för att du svarar åtminstonde..
Jag menade själva "0yyy5767xx8877ssmm adresserna". Dom kan ändras med en ny dator eller annat eventuellt..
Vet inte hur dom sorteras. Därför jag frågar.
Njaäe.. alltså din publika adress är ju knuten till den privata nyckeln. Återställer du en wallet från en dator till en annan med samma privata nyckel så kommer samma adresser finnas kvar med samma belopp.

Skapar du däremot en ny wallet, så kommer ju den att ha sin egen privata nyckel med sina egna publika adresser.

Däremot kan man i princip alltid exportera sin privata nyckel från en gammal wallet till den nya och därigenom återskapa samma wallet-adress.
Citera
2022-05-29, 20:50
Medlem
SvenskHODLers avatar
Jag tror det blir lättare att förstå om man ser på hur det faktiskt går till när addresser genereras fram.

En Bitcoin-plånbok består av en privat och en publik huvudnyckel, privat-nyckeln som även kan representeras i de 12 eller 24 orden.

När du trycker på "ny address" så genereras en ny address utifrån din huvudnyckel plus ett index som börjar på 0 och ökar varje gång du trycker på ny address.

Så här:

Huvudnyckel + 0 = bc1oesd...
Huvudnyckel + 1 = bc1s85js..
Huvudnyckel + 2 = bc1bqu3...

När du startar din plånbok så scannar plånboken efter coins genom att göra det ovan i en loop tills den inte hittar fler coins. Den kanske kollar 100 index fram .. så även om du tryckt på "ny adress" 10 gånger och sen skickar coins.. så finns det därför ett "gap" med 10 adresser utan coins tills en address med coins finns.

När man trycker på "ny address" så letar plånboken fram första bästa address som inte har haft några coins enligt devisen ovan.

Så alla coins som skickas till någon address som genererats fram med din wallet kommer synas i din plånbok. Addresser kan både återanvändas eller strunta i.

Hoppas detta svarade din fråga!
Senast redigerad av SvenskHODLer 2022-05-29 kl. 20:54.
Citera
2022-05-29, 20:53
Medlem
Citat:
Njaäe.. alltså din publika adress är ju knuten till den privata nyckeln. Återställer du en wallet från en dator till en annan med samma privata nyckel så kommer samma adresser finnas kvar med samma belopp.

Skapar du däremot en ny wallet, så kommer ju den att ha sin egen privata nyckel med sina egna publika adresser.

Däremot kan man i princip alltid exportera sin privata nyckel från en gammal wallet till den nya och därigenom återskapa samma wallet-adress.

Jo sant. Men då ska den finnas även i appar som följer med alla wallets då med antar jag. Ok tack.
Ja bara det inte blir nya wallets. Ska kolla upp detta mer.. Enklare allmänt att knyta dom till mjukvaruplåmböcker för att vara på den säkra sidan igentligen..
Dom skiftas och bytts inte. Tack
Citera
2022-05-29, 20:56
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Jo sant. Men då ska den finnas även i appar som följer med alla wallets då med antar jag. Ok tack.
Ja bara det inte blir nya wallets. Ska kolla upp detta mer.. Enklare allmänt att knyta dom till mjukvaruplåmböcker för att vara på den säkra sidan igentligen..
Dom skiftas och bytts inte. Tack

Ja precis, oavsett om man använder bitcoin core, exodus, atomic wallet, zelcore eller vad man nu väljer så finns alltid möjligheten att exportera nycklarna. Och dessa ska sedan gå att importera i en annan valfri wallet

Är det så att du vill försöka jaga rätt på de bitcoin du blev av med?
Citera
2022-05-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ja precis, oavsett om man använder bitcoin core, exodus, atomic wallet, zelcore eller vad man nu väljer så finns alltid möjligheten att exportera nycklarna. Och dessa ska sedan gå att importera i en annan valfri wallet

lycka till!

Jo.. Även att importera säkert.. Ja jag måste kolla upp det här och ha koll på detta för senare i livet..
tackar
Samma.
Cryptoera mera.
Jag har inte blivit av med bitcoins.. Vet inte ens om jag har pengar på vissa adresser än inte hunnit kolla upp detta än.. Frågar först här och försöker inse hur dom funkar vissa.. För vissa lär bara kunna försvinna med och inte gå att återställa. Ska ta reda på sånt mest.. Så detta är allt teoretiskt som sagt, har inte hunnit kolla adresser. Kan va noll kr med så skatteverket behöver inte fråga haha. Om det va så du menade. Nej inte än vad jag vet..
Om det vart så hade jag väl fått kontaktat dom senare. Försöker lära mig hur som memorerar adresser, men får leka runt lite senare..
Senast redigerad av ccc0mpl3xxx 2022-05-29 kl. 21:05.
Citera
2022-05-29, 21:04
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Jo.. Även att importera säkert.. Ja jag måste kolla upp det här och ha koll på detta för senare i livet..
tackar
Samma.
Cryptoera mera.
Jag har inte blivit av med bitcoins.. Vet inte ens om jag har pengar på vissa adresser än inte hunnit kolla upp detta än.. Frågar först här och försöker inse hur dom funkar vissa.. För vissa lär bara kunna försvinna med och inte gå att återställa. Ska ta reda på sånt mest.. Så detta är allt teoretiskt som sagt, har inte hunnit kolla adresser. Kan va noll kr med så skatteverket behöver inte fråga haha. Om det va så du menade. Nej inte än vad jag vet..
Om det vart så hade jag väl fått kontaktat dom senare.

uppfattat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in