2022-06-07, 02:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoodandPlenty
Ok. En sak I taget.

den Privata saljaren som tog tre bord. Jo jag har sett sadana ocksa. Men de tre (kanske fyra) gangerna jag har sett en san sa handlar det som samlare som saljer antingen ovanliga eller special utforanden av vapen de samlar pa. Alltsa inget du springer och koper i bradrasket. Sadana vapen hamnar oftast I multi tusen dollar regionerna.

75 dollar later dessutom valdigt billigt. Men kanske ar sa I texas. Sista gangen jag jobbade en massa sa kostade borden (6 fot eller ung 1.80m) 350 dollar per dag. For att en privatperson ska kunna tjana pengar dar sa maste de salja ganska mycket. (finns inte sa stor marginal I vapen) Och eftersom de flesta koper vapen fran handlare sa gar man redan med forlust nar man saljer ett vapen begagnat. Sa att kopa ett dyrt bord innebar bara att man gar med mer forlust.

Dessutom ska du veta att ATF har stenkoll pa massor, sa dyker du upp mer an ett par ganger per ar sa riskerar du att klassas som "professionell" och da sitter du javligt illa till utan licens.

Vad galler over delstaterna. INGEN Far kopa ett vapen i en annan stat an man ar bosatt I. Vissa stater kanske forbjuder det helt, men att texas "godkanner det" betyder att du nu hamnat I federal "interstate commerse".

Nar man koper ett vapen I en annan stat, sa skickas det till en Vapenhandlare. Det ar Federala lagen, du kan inte posta ett vapen till en privatperson. Du kan skicka ett vapen till vapenhandlare, eller till vapensmeder och tillverkare etc. MEn de kan inte skicka tillbaka det till dig, utan bara till vapenhandlare. OCh du maste gora bakgrundskoll innan du far ut det fran vapenhandlaren eftersom en FFL inte far lamna over ett vapen utan.

Skulle du lamna ett vapen till en vapensmed i samma stat som du bor sa far du ta med det hem igen ENDAST Om det sker samma dag. Har smeden det over natten sa klassas det som inventarie, och ny bakgrundskoll maste goras.

Pa vapenmassor handlas allt. Alla typer och alla modeller. Det ar oftast ett bra stalle att kunna jamfora priser, men vanligast ar att man gar till massor for att hitta vapen som kanske inte ar sa vanliga.

Vad som saljer mest? Glock och AR-15 kloner antar jag. Efter som de saljer mest av alla vapen i genomsnitt.

Men det ska sagas att ovanliga och dyra vapen saljs nog oftare pa battre massor an i butik, just for att samlare och de som verkligen letar efter dem oftast gar dit for att leta.

Du ser t.ex. nastan aldrig en Kombi, eller en dubbelstudsare I USA i vanliga affarer, men du hittar dem nastan alltid pa battre massor. Sa aven om de inte saljs MEST, sa saljs sadana samlarvapen ofta pa massor.

Vad galler En granatkastare eller bazooka (aven helautomater), detta klassas som NFA och kan endast saljas Till Civila om de registrerats fore 1984, (som alltid sa maste man saga "med vissa undantag.")

NFA reglerna ar sa snariga att det kravs ett helt forum bara for dem. Men de ar sa ovanliga och dyra att de mer eller mindre ar utanfor gemene mans planbok. Dessutom handlar det som sagt om ett ar eller sa av vantetid pa tax stamp. (som kostar $200) bara det.

som exempel.. Ett RIKTIGT "assault rifle" alltsa t.ex. M-16 i bra skick med hel automatisk eller treskotts funktion funtion kostar runt 30K dollar och uppat.

De billigaste jag set lag runt 10k for 10-15 ar sen och kostar nog 18-20k nu. Det handlade lustigt nog om FNC80... vilket ar grundstommen for svenska Ak5.
Tack för svaret. Jag hoppas att fler svensk-amerikanska vapenhandlare kan gå med i denna tråd och sedan dela med sig av sina erfarenheter.

fler frågor:
säljer H&K,Beretta,Lupara,Zastava,lika bra som de inhemska amerikanska producenterna eller är exotiska sällsynta vapen?

vad anser de kollegor och kunder du interagerar med ,om universal background checks ?
anser de att det strider mot 2nd amendment?

Vad anser du om det republikanska förslaget universal concealed carry reciprocity act vars syfte ämnar att legalisera concealed carry i alla 50 delstater.
https://en.wikipedia.org/wiki/Concealed_Carry_Reciprocity_Act

vad anser de kunder och kollegor du interagerar med, när det gäller Toomey-Manchin lagförslaget som har många senatorer i bägge partiers gillande
https://www.politifact.com/article/2013/apr/30/summary-manchin-toomey-gun-proposal/

Vad anser du själv om common sense gun reform. Där vapenägare som äger vapen över en viss kaliber,behöver göra ett enda skjutprov på gun range innan köp och en gun saftey class på nån timme, samt köper ett vapenskåp för förvaring innan de tillåts få äga dessa slags vapen?

Finns det någon federal vapenlag du vill ska ändras?
Eller anser du att USA:s vapenlagar inte behöver ändras alls?
Senast redigerad av seppolundgren 2022-06-07 kl. 02:17.
Citera
2022-06-07, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Tack för svaret. Jag hoppas att fler svensk-amerikanska vapenhandlare kan gå med i denna tråd och sedan dela med sig av sina erfarenheter.

fler frågor:
säljer H&K,Beretta,Lupara,Zastava,lika bra som de inhemska amerikanska producenterna eller är exotiska sällsynta vapen?

Beretta saljer ju bra... 92F blev poppis pa 90 talet pga Lethal Weapon och sedan for att US Army tog den som pistol. Berettas hagelvapen klassas ocksa som hog kvalitet.

Lupara.. aldrig hort talas om,
Zastava Nej.

HK saljer bra I pistoler, men annars har de en mycket liten marknadsandel.

vad anser de kollegor och kunder du interagerar med ,om universal background checks ?
anser de att det strider mot 2nd amendment?

Ja det strider mot 2a, da de inte skulle fungera utan ett nationellt vapenregister. (se langre ner)

Vad anser du om det republikanska förslaget universal concealed carry reciprocity act vars syfte ämnar att legalisera concealed carry i alla 50 delstater.
https://en.wikipedia.org/wiki/Concealed_Carry_Reciprocity_Act
De flesta stater hade "reciprocity" redan pa tidigt 2000 tal, da en licens I tex. Florida var giltig i 38 stater om jag minns ratt. Nu har vi sa manga stater som har "Constitutional carry" alltsa att alla lagliga vapenagare kan bara vapen. Jag tror det ar 25 idag med flera som kommer snabbt efter. Sa mer an halften har det.

Men sen blir fragan intressant. 2a sager ju som bekant "Keep and BEAR".. vilket gor att alla lagar som sager annorlunda borde klassas som Unconstitutional, vilket ar en ganska vanlig asikt bland vapenagare. Sjalv star jag och vager mellan den delen och att helt enkelt behalla det pa stats niva.

vad anser de kunder och kollegor du interagerar med, när det gäller Toomey-Manchin lagförslaget som har många senatorer i bägge partiers gillande
https://www.politifact.com/article/2013/apr/30/summary-manchin-toomey-gun-proposal/

Det forslaget ar ganska urvattnat och larvigt I sig sjalvt. Det handlar inte om losningar utan om politiska poang. De vill inte tappa sin "base" utan kastar istallet bort de stora sakerna och kommer med nagot forslag som inte kommer astakomma nagot. Finns ett uttryck harborta som sager: "We have to do something, even though it will accomplish nothing, so that we can say we did something".

Vad anser du själv om common sense gun reform. Där vapenägare som äger vapen över en viss kaliber,behöver göra ett enda skjutprov på gun range innan köp och en gun saftey class på nån timme, samt köper ett vapenskåp för förvaring innan de tillåts få äga dessa slags vapen?

Som Instruktor sjalv sa kanske jag borde saga att det later jattebra.. Men efter att jag har "utbildat" tusentals till att fa sina "concealed Carry Licence" sa kan jag saga att sadana lagar skulle inte astadkomma speciellt mycket. Kanske skulle de minska vadaskjutningar men nagon minimal fraktion av en procent, men tror inte att det gor sa mycket.

Jag skulle garna se mer och battre utbildning for vapenagare. Men jag tror att den maste komma in pa en frivillig bas. Alltsa genom information och okad tillganglighet. Som det ar nu tror valdigt manga att en lektion eller klass ar for "gun nuts" nar det ar precis tvartom. Patvingade lektioner och utbildningskrav astadkommer sa lite. Jag jagade lange i sverige och kan utan tvekan saga att nagra av de samsta skyttarna jag nagonsin sett har svensk jagarexamen. (aven om svenska jagare i genomsnitt haller en helt ok niva)

sedan 2005 sa finns "Child safety Lock act" vilket bestamt att alla vapen maste saljas med ett godkant vapenlas. Sa det finns redan varianter pa forvaringslas. Och det har ju inte noterat nagon storre skillnad for den delen.

Vad galler "Common sense gun legislation" sa skulle jag stodja detta i samma sekund som ett enda forslag visade pa "common sense". Men jag har inte sett nagot sadant annu. Alla forslag jag sett genom aren handlar om politiska poang, med noll inriktning pa verkligheten.

Det som ska kommas i hag ar att for att nagot sadant ska kunna genomforas. Oavsett om det skulle fungera eller inte (vilket ar en diskussion i sig sjalvt) sa kravs ett vapenregister. DAr alla vapen maste registreras. OCh det kan du glomma att det skulle fungera harborta. Aven om de skulle lyckas fa igenom lagen, sa skulle det bli ett kanonfiasko nar mer eller mindre ingen registrerade vapnen.

Vi sag direkt bevis pa detta I connecticut efter sandy hook. CT inforde registrering av "assault rifles" och "high capacity" magasin.

om jag minns ratt sa registrerades 50000 vapen och 40000 magasin... Da ska man komma ihag att I ct hade det salts 2.5 miljoner magasin I BUTIK, da raknas alltsa inte magasin som kopts online, i andra stater osv. (magasin ar inte licensbelagda och kan kopas av vem som helst i vilken stat som helst.

Dessutom hade de narmare 600k "assault rifles" salda.. OCh som vi diskuterade tidigare sa kan man inte kopa om man inte bor I Staten, sa de ends som kan ha "Forsvunnit" ur staten ar folk som flyttat och tagit dem med sig. Alltsa inte speciellt manga. (dessa siffror ar ur minnet men jag kan jaga fram artiklarna om du vill se. Men nu ska man komma ihag att Media harborta ar rejalt vridet. Sa en artikel som papekar ett sadant misslyckade om vapenlagstiftning kommer du aldrig hitta i liberala medier.)

men nu kommer det riktiga problemet. Eftersom vi vet med ganska stor sakerhet att Folk inte kommer registrera eller lamna in vapnen I tillracklig utstrackning. Sa har vi skapat ett helt nytt problem. Vapen som tidigare handlats med legalt, kan nu enbart flyttas pa svarta marknaden. Sa vi har helt enkelt gjort problemet mycket storre.

Inga av de forslagen jag hor fran "common sense" folket skulle kunna fungera utan ett nationellt register av alla vapen.

Sa vi vet ganska sakert att ett "gun registry" ar domt att misslyckat katastrofalt. Och med i runda slangar 400-500 miljoner vapen. (hogt raknat jag vet, men jag kan forklara varfor jag tror det ar sa manga)
Som sagt, med sa manga vapen i garderober runt om sa ar det ganska pinsamt att se dessa politiska utspel. De syftar enbart till att stavja emotionella resonemang.

Jag minns nar Sverige chockhojde cigarettskatten pa 90 talet for "Folkhalsan" och det tog mindre an en vecka innan varenda rokare I sverige visste hur de kunde kopa smuggelcigg BILLIGARE an Butikspriset var Innan hojningen. Sa inte nog med att det fick motsatt effekt, Staten tappade dessutom skatteintakter i rasande fart, och det tog inte sa lange innan de vande pa kappan. De slog helt enkelt sig sjalva genom att overskatta hur mycket deras makt kunde astadkomma. Kramade till lite for hart och allting sparkade bakut och det gick at helvete i stallet.

Det ar lite det problemet vi ser I USA. For att det ska fungera maste ett register finnas, och alla forsok att skapa ett register kommer ga at helvete.

Finns det någon federal vapenlag du vill ska ändras?
Flera. men vissa av dem antagligen i rakt motsatt riktning mot vad du tycker.

Eller anser du att USA:s vapenlagar inte behöver ändras alls?

Nu har jag hoppat och redigerat sa mycket att det antagligen ar en javla rora.. Forlat i sa fall..
Kom garna med farre fragor at gangen sa blir det lite enklare att inte snurra ihop saker sa forbannat
Citera
2022-06-07, 09:56
Medlem
whogivesafucks avatar
Vi är väl nu ikapp USA vad gäller antal skjutningar/capita.

https://armini.se/skjutningar-i-sverige-2018-jamforelse-med-usa/
Per i maj 168 stk
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/sprangningar-och-skjutningar/

Däremot ligger vi långt efter i antalet döda/skjutning. Kan nog bero på att vi inte har några direkta masskjutningar (ännu)
Citera
2022-06-07, 10:01
Medlem
Gruvafghanens avatar
Jävla nötter!
USA är bara ett genomsjukt samhälle. Den ansvariga "health secretary" som bl.a bestämmer hur mental ohälsa ska hanteras är en sinnessjuk transa. Googla.
Man skapar ett sånt samhälle med mångkultur och liberalism. Klart folk blir knäppa.

Ska vi förbjuda bilar och lastbilar? För om man vill ha ihjäl folk har det inte med vapenlagar att göra. Vi har ju strikta regler på vapen men skjutningar varje dag.

Jävla idioter
Citera
2022-06-07, 11:18
Bannlyst
Citat:
Nu har jag hoppat och redigerat sa mycket att det antagligen ar en javla rora.. Forlat i sa fall..
Kom garna med farre fragor at gangen sa blir det lite enklare att inte snurra ihop saker sa forbannat
Ska bli. Tack för att du tog din tid till att svara på mina frågor

Jag uppskattar det.
Citera
2022-06-07, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Vi är väl nu ikapp USA vad gäller antal skjutningar/capita.

https://armini.se/skjutningar-i-sverige-2018-jamforelse-med-usa/
Per i maj 168 stk
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/sprangningar-och-skjutningar/

Däremot ligger vi långt efter i antalet döda/skjutning. Kan nog bero på att vi inte har några direkta masskjutningar (ännu)

Knappast. USA har ingen nationell statistik och hur de för statistik om det alls görs varierar mellan olika counties. Deras siffror lär därmed vara betydligt högre än siffrorna The Gun Violence Archive.
T.ex. står det att de får uppgifter från 7500 polismyndigheter, men det finns totalt nästan 18 000st i USA.
I Sverige däremot så finns varje anmält eller av polisens upptäckta skjutningar med.
Så du kommer ha väldigt stort mörkertal i siffrorna från USA och överrapportering i Sveriges fall(då varje anmälan som kommer inte inte faktiskt är en skjutning).

Fortsätter antalet skjutningar i Sverige i samma takt i som idag landar vi på 403st, eller ca 4/100 000. USA låg 2018(de slutade med statistik på skjutningar då och har sedan bara statistik på skadade/dödade) 16/100 000. Alltså 4ggr högre.
Men som sagt, det lär vara ett betydligt mörkertal för USA där också.
Citera
2022-06-08, 16:35
Bannlyst
Citat:

Nännänä..det är första gången jag snackar med någon som ställt ut på gunshows.

Får jag fråga, vilka vapen köper amerikanska kvinnor helst?

Vad anser du själv är mest pålitligt i alla lägen . Pistol eller revolver?
Citera
2022-06-08, 17:13
Medlem
Citat:
Nännänä..det är första gången jag snackar med någon som ställt ut på gunshows.

Får jag fråga, vilka vapen köper amerikanska kvinnor helst?

Vad anser du själv är mest pålitligt i alla lägen . Pistol eller revolver?

Kvinnor... Det ar omojligt att saga. De koper allt mojligt.

Produkter som saljs mest till kvinnor (alltsa inte kvinnor koper mest) handlar om sma handeldvapen i olika farger. Tiffany bla eller rosa saljer inte sa bra till Killar.

Sen finns det en viss tendens att kvinnor koper billigare vapen. Vilket inte nodvandigtvis ar en dalig sak, men man kan hamna i problemet "You get what you pay for" om man inte vet nagot om vapen. Det finns prisvarda, palitliga pistoler. Och en massa billig skit. Sen finns det dyr skit ocksa.. men det ar en helt annan diskussion.

Vad jag tycker om palitlighet. Du kan inte hitta nagot mer palitligt an en bra revolver. De loser en hel del problem direkt, fel pa en patron kraver endast att du drar i avtryckaren gentemot en pistol, som kraver mantelrorselse.

Men revolvrar for sjalvforsvar blir problematiska for folk med svagare greppstyrka. Aldre osv. Da avtryckarvikten I double action lage kan gora dem svarskjutna. De flesta klarar detta men aven normala skyttar har en tendens att bli mindre traffsakra med tyngre avtryck. Och speciellt I en lattvikts revolver med kort pipa kan detta sla fullt ut och gora revolvern till ett daligt val.

Vad jag tycker ar bast?, ar det vapnet du kan sakert och effektivt hantera. Enda sattet att hitta ratt ar att prova, aterigen nagot som instruktorer kan gora bra. Eftersom vi har noll intresse i vad for pistol du koper rent ekonomiskt, och vi kan se ganska snabbt om en pistol ar fel (att se om den ar "ratt" tar langre tid.)
Citera
2022-06-08, 18:28
Bannlyst
Citat:
Kvinnor... Det ar omojligt att saga. De koper allt mojligt.

Produkter som saljs mest till kvinnor (alltsa inte kvinnor koper mest) handlar om sma handeldvapen i olika farger. Tiffany bla eller rosa saljer inte sa bra till Killar.

Sen finns det en viss tendens att kvinnor koper billigare vapen. Vilket inte nodvandigtvis ar en dalig sak, men man kan hamna i problemet "You get what you pay for" om man inte vet nagot om vapen. Det finns prisvarda, palitliga pistoler. Och en massa billig skit. Sen finns det dyr skit ocksa.. men det ar en helt annan diskussion.

Vad jag tycker om palitlighet. Du kan inte hitta nagot mer palitligt an en bra revolver. De loser en hel del problem direkt, fel pa en patron kraver endast att du drar i avtryckaren gentemot en pistol, som kraver mantelrorselse.

Men revolvrar for sjalvforsvar blir problematiska for folk med svagare greppstyrka. Aldre osv. Da avtryckarvikten I double action lage kan gora dem svarskjutna. De flesta klarar detta men aven normala skyttar har en tendens att bli mindre traffsakra med tyngre avtryck. Och speciellt I en lattvikts revolver med kort pipa kan detta sla fullt ut och gora revolvern till ett daligt val.

Vad jag tycker ar bast?, ar det vapnet du kan sakert och effektivt hantera. Enda sattet att hitta ratt ar att prova, aterigen nagot som instruktorer kan gora bra. Eftersom vi har noll intresse i vad for pistol du koper rent ekonomiskt, och vi kan se ganska snabbt om en pistol ar fel (att se om den ar "ratt" tar langre tid.)
Tack för svaret. Kul att få insikt om american gun culture. Trots att jage helt emot det.
Och förlåt om jag bombarderar dig med frågor.

Vad är din åsikt gällande open carry?
Jag skulle bli orolig iflal jag satt och åt middag på en Resturang och det dök upp människor med gevär svingade runt bröstet, enbart för att uttrycka sin rätt att få bära vapen varsomhelst.

Är du för eller emot open carry rörelsen så att säga?

Vh seppo
Citera
2022-06-08, 23:13
Medlem
Citat:
Tack för svaret. Kul att få insikt om american gun culture. Trots att jage helt emot det.
Och förlåt om jag bombarderar dig med frågor.

Vad är din åsikt gällande open carry?
Jag skulle bli orolig iflal jag satt och åt middag på en Resturang och det dök upp människor med gevär svingade runt bröstet, enbart för att uttrycka sin rätt att få bära vapen varsomhelst.

Är du för eller emot open carry rörelsen så att säga?

Vh seppo

Open carry i allmanhet beror helt pa var nanstans.

Eftersom jag sysslar mycket med sjalvforsvar och liknande utbildningar sa tycker jag inte det funkar sa bra. Lite bakvant att ge bort overraskningsmomentet pa det sattet.

Men om jag ser nan gubbe med en revolver pa hoften pa nagon landsbygds diner sa ar det inget som jag reflekterar over. Skulle jag se samma sak pa en innerstads steakhouse sa skulle det nog vara lite mer uppseendevackande. Aven om det inte skulle stora mig sa mycket. Handlar inte om att nagon HAR en pistol, handlar desto mer om hur de beter sig. JAg blir rejalt mycket mer nervos av en person som beter sig underligt eftersom jag vet att de kan ha vad som helst under trojan. Folk som ar lugna och bara gor sin grej skiter jag I om de har vapen eller inte.

Nu ska man veta som svensk turist t.ex. I florida att du antagligen gar forbi tiotals pistoler om dan som du inte ser. Nar man val vant sig vid den tanken sa stor det inte sa mycket om man ser den heller.

Men jag forstar att det kanns bakvant som svensk. Hade en gang ett gang svenska poliser som dok upp pa vapenaffaren / skjutbanan nar jag jobbade. Var skitkul att se hur de inte kunde fa ihop att de stod och pratade svenska med nagon med pistol pa hoften. (pa skjutbanan bar jag nastan alltid oppet)
Deras ogon gick till pistolen var tredje sekund.

de som knatar runt med gevar for att gora nan form av manifestation har jag inte mycket for.

Visserligen har det EN bra funktion, och det ar att i de flesta av de fallen sa har dessa personer Stenkoll pa lagen, vilket gor att poliser som narmar sig dem oftast far en utbildning som de redan skulle ha haft, men som saknas i allt for manga fall. Men I ovrigt ser jag inte poangen sa mycket.
Citera
2022-06-08, 23:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Bör USA's vapenlagar ses över eller är de bra som de är?
Varför skulle en svensk i Sverige bry sig om detta? Vi har våra egna frågor att fundera på.
Citera
2022-06-09, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Bör USA's vapenlagar ses över eller är de bra som de är?
Varför skulle en svensk i Sverige bry sig om detta? Vi har våra egna frågor att fundera på.

Vad bra, då lägger vi ned hela Politik:utrikes. Varför skulle vi bry oss? vi har ju egna frågor att fundera på...

Bara för att du inte bryr dig så betyder det inte att andra inte gör det. Om du bara vill fokusera på svenska frågor är detta kanske inte rätt delforum för dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in