2022-06-06, 10:59
Bannlyst
Tack vare gun show loophole kan man köpa vapen över disk i usa. Dessa smuggla sedan vidare till kriminella utan vapen licens.

Det fanns en national assault rifles ban som röstades för under Clinton.
Den gällde i 10 år. Sen kom Bush till makten och vägrade förnya den.

Mycket riktigt så steg antal dödliga skjutningar nu när kriminella fått tag i semi automatiska vapen.
Citera
2022-06-06, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Torch-McFly
Färre icke vita ger ett säkrare samhälle.
Tack för att du vågar skriva ut den tysta delen. Den som ingen kritiker till demokratiska partiet vågar säga rakt ut menar jag.
Citera
2022-06-06, 11:11
Medlem
klybans avatar
Vi vet redan att vapenlagarna behövs ses över och rejält också, då deras vapenhantering i USA är helt havererad sedan mycket längre.
Citera
2022-06-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seppolundgren
Tack vare gun show loophole kan man köpa vapen över disk i usa. Dessa smuggla sedan vidare till kriminella utan vapen licens.

Det fanns en national assault rifles ban som röstades för under Clinton.
Den gällde i 10 år. Sen kom Bush till makten och vägrade förnya den.

Mycket riktigt så steg antal dödliga skjutningar nu när kriminella fått tag i semi automatiska vapen.

Over disk ar lite att ta I. Alla vapenhandlare som saljer vapen pa "gun shows" maste fortfarande gora bakgrunds kontroller.

Det gar visserligen att kopa vapen av privata saljare. Men de flesta vapen som hamnar i handerna pa kriminella ar stulna, inte kopta lagligt, da koparen oftast kan sparas.

Det ar standard praxis att man skriver en kopehandling nar man saljer privat. Detta for att skydda saljaren. Sa vapen som saljs privat kan fortfarande sparas via handlare till original koparen och vidare genom dessa handlingar till privata kopare. Och star du som 1. Misstankt till brott, och dessutom har ett privat kopebrev hos saljaren med din legitimation pa det. Sa kommer du inte langt i ratten.

"Gun show loophole" ar en demokratisk kapphast som stodjer sig pa okunskap hos de flesta om hur det verkligen fungerar.
Citera
2022-06-06, 19:50
Medlem
allseeingeyees avatar
Det är bra lagar som sverige borde lära sig av o inskaffa!
Citera
2022-06-06, 20:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GoodandPlenty
Over disk ar lite att ta I. Alla vapenhandlare som saljer vapen pa "gun shows" maste fortfarande gora bakgrunds kontroller.

Det gar visserligen att kopa vapen av privata saljare. Men de flesta vapen som hamnar i handerna pa kriminella ar stulna, inte kopta lagligt, da koparen oftast kan sparas.

Det ar standard praxis att man skriver en kopehandling nar man saljer privat. Detta for att skydda saljaren. Sa vapen som saljs privat kan fortfarande sparas via handlare till original koparen och vidare genom dessa handlingar till privata kopare. Och star du som 1. Misstankt till brott, och dessutom har ett privat kopebrev hos saljaren med din legitimation pa det. Sa kommer du inte langt i ratten.

"Gun show loophole" ar en demokratisk kapphast som stodjer sig pa okunskap hos de flesta om hur det verkligen fungerar.
I see what you did there.
Attans...
Du var så nära att få own the libs..
Nu uteblir den där dopamin kicken och förvandlas till ilska samtidigt som du googlar vad fan en Brady bill är för något och varför ingen av dina favorit influences på högern talat om den tidigare

Citat:
Sometimes referred to as the Brady bill loophole,[10] the Brady law loophole,[11] the gun law loophole,[12] or the private sale loophole,[13][14][15] the term refers to a perceived gap in laws that address what types of sales and transfers of firearms require records and or background checks, such as the Brady Handgun Violence Prevention Act.[16] Private parties are not legally required by federal law to: ask for identification, complete any forms, or keep any sales records, as long as the sale is not made in interstate commerce (across state lines) and does not fall under purview of the National Firearms Act. In addition to federal legislation, firearm laws vary by state.[17]

Se själv vad tanner gun show i Colorado skriver på sin sida

Citat:
all You need is a valid Colorado Driver’s License or other state issued, picture ID. When you buy a gun, the dealer (or the table at the front of the show will run the required background check on you. It usually takes about 10-15 minutes and you can continue walking around the show while it is being done. Once you pass the background check, you can leave with your gun.
Källkritiskt tänkande.
It's still a thing you know.

Det räcker alltså med att köpare och säljare skriver ett avtal och betalar in stamp tax. Sen kör köparen iväg med sina vapen. Utan att de måste spåras. Utan en federal background check.
Sen anmäler man ett inbrott och rapporterar vapnen stulna.

Detta vill demokraterna förhindra genom sitt lagförslag universal background check. 80 procent av alla amerikaner stödjer detta. Men GOP som inte längre tror på demokrati, vägrar att häva filibustern
Citera
2022-06-06, 22:57
Medlem
Citat:
I see what you did there.
Attans...
Du var så nära att få own the libs..
Nu uteblir den där dopamin kicken och förvandlas till ilska samtidigt som du googlar vad fan en Brady bill är för något och varför ingen av dina favorit influences på högern talat om den tidigare

Se själv vad tanner gun show i Colorado skriver på sin sida

Källkritiskt tänkande.
It's still a thing you know.

Det räcker alltså med att köpare och säljare skriver ett avtal och betalar in stamp tax. Sen kör köparen iväg med sina vapen. Utan att de måste spåras. Utan en federal background check.
Sen anmäler man ett inbrott och rapporterar vapnen stulna.

Detta vill demokraterna förhindra genom sitt lagförslag universal background check. 80 procent av alla amerikaner stödjer detta. Men GOP som inte längre tror på demokrati, vägrar att häva filibustern

nu skrev jag ju om vad som ar "praxis" eller som vi sager, Standard Practise. Jag var ganska klar om att det handlar om hur de flesta privata forsaljningar gar till. Verkar som om du aldrig varit pa en amerikansk vapenmassa. Finns inte manga "privata" saljare dar. Det hor till ovanligheterna mer an vanligheter att man ser privata saljare. De flesta ar FFL och behover bakgrundschecka alla.

MEn som sagt, Det ar standard att man skriver dokument med tva kopior dar bade saljare och kopare identifierar sig.

Finns att ladda hem pa hundratals sidor och ses inte som nagot konstigt mellan privata parter.
https://billofsale.net/firearm-gun/

Det du pratar om "Stamp tax" har du nog missforstatt lite... TAx stamps anvands bara for "Class 3" firearms (inkl ljuddampare) och saljaren maste invanta att koparen far sitt tax stamp fran ATF. Dar maste en FBI check goras och de tar for tillfallet mellan 3 och 12 manader. Med majoriteten i den ovre delen av den skalan.

Att "betala in och koparen skulle kunna ta ett NFA item och kora hem ar helt fel. OCh skulle sluta med kopare och saljare i finkan med (om jag minns ratt $200000 boter och 10 ar I ett Federalt fangelse.)

Du far nog ta och lasa pa lite.
Citera
2022-06-06, 23:16
Bannlyst
Citat:
nu skrev jag ju om vad som ar "praxis" eller som vi sager, Standard Practise. Jag var ganska klar om att det handlar om hur de flesta privata forsaljningar gar till. Verkar som om du aldrig varit pa en amerikansk vapenmassa. Finns inte manga "privata" saljare dar. Det hor till ovanligheterna mer an vanligheter att man ser privata saljare. De flesta ar FFL och behover bakgrundschecka alla.

MEn som sagt, Det ar standard att man skriver dokument med tva kopior dar bade saljare och kopare identifierar sig.

Finns att ladda hem pa hundratals sidor och ses inte som nagot konstigt mellan privata parter.
https://billofsale.net/firearm-gun/

Det du pratar om "Stamp tax" har du nog missforstatt lite... TAx stamps anvands bara for "Class 3" firearms (inkl ljuddampare) och saljaren maste invanta att koparen far sitt tax stamp fran ATF. Dar maste en FBI check goras och de tar for tillfallet mellan 3 och 12 manader. Med majoriteten i den ovre delen av den skalan.

Att "betala in och koparen skulle kunna ta ett NFA item och kora hem ar helt fel. OCh skulle sluta med kopare och saljare i finkan med (om jag minns ratt $200000 boter och 10 ar I ett Federalt fangelse.)

Du far nog ta och lasa pa lite.
Då har jag läst på lite.
Jag har likt många svenskar bara besökt kusterna i USA. därför förlitar jag mig på empiri.
Arizona, Florida, Nevada, and Texas är delstater där jag som delstatsbo skulle kunna köpa en semi automatkarbin och promenera ut med det samma dag. tack vare gunshow loophole.

Jag förstår att du inte tror på mig, så jag länkar till en advokatsida
https://www.shouselaw.com/az/defense/laws/gun-laws/how-to-buy/
Citat:
Take possession of the firearm (with some exceptions)
Arizona residents who pass the background check may take immediate possession of their firearms. There is no waiting period.

But non-Arizona residents cannot take immediate possession of the handguns they purchase from a dealer. Instead, the dealer must ship it to a dealer in the purchaser’s home state. And immediate possession of long guns is permitted only if the purchaser’s home state allows it.8

Note that there is no limit to the number of guns people can purchase in Arizona.

Likaså en NRA-infosida från Nevada
Citat:
Nevadans can open carry in public. Two provisions, SB 175 and SB 240, prohibit municipalities from enacting any open carry ordinances that are more restrictive than state law.
Firearms do not need to be registered in the state of Nevada. Because of this, there's no accurate way to tell how many guns are floating around in the state.
According to the National Rifle Association, a person does not need a permit to purchase a gun in Nevada.

Possessing, purchasing, or selling a machine gun or silencer is protected by Nevada law as long as it is possessed in compliance with all federal laws and regulations.
Individuals who purchase a gun from a private seller do not need a background check.

Nevada does not restrict magazine capacity.
Gun retailers in Nevada require a background check, but private sellers do not.
https://eu.thespectrum.com/story/news/2018/02/26/nevada-gun-laws-what-you-need-know/373757002/

Med all respekt ställer jag nu dessa frågor:
Är det någon av länkarna du menar har fel? Isåfall vilken eller varför?

Har jag fått dig att ändra åsikt nu baserat på de länkar jag tillhandahållit,eller är du fortfarande övertygad om att "gun show loop hole"/Brady bill är en "myt som demokraterna sprider"?
Citera
2022-06-06, 23:57
Medlem
Citat:
Då har jag läst på lite.
Jag har likt många svenskar bara besökt kusterna i USA. därför förlitar jag mig på empiri.
Arizona, Florida, Nevada, and Texas är delstater där jag som delstatsbo skulle kunna köpa en semi automatkarbin och promenera ut med det samma dag. tack vare gunshow loophole.

Jag förstår att du inte tror på mig, så jag länkar till en advokatsida
https://www.shouselaw.com/az/defense/laws/gun-laws/how-to-buy/

Likaså en NRA-infosida från Nevada

https://eu.thespectrum.com/story/news/2018/02/26/nevada-gun-laws-what-you-need-know/373757002/

Med all respekt ställer jag nu dessa frågor:
Är det någon av länkarna du menar har fel? Isåfall vilken eller varför?

Har jag fått dig att ändra åsikt nu baserat på de länkar jag tillhandahållit,eller är du fortfarande övertygad om att "gun show loop hole"/Brady bill är en "myt som demokraterna sprider"?

Ja det stammer, men det ar som jag nu for tredje gangen skriver, Inte vanligt. Speciellt inte pa vapenmassor. "Gun show loophole" ar en myt som later bra som soundbite. Men inte har nagon storre inverkan.

Bord eller bas pa vapenmassor kostar ganska mycket pengar. Och de maste bokas langt i forvag. Sa de allra flesta som saljer dar saljer som FFL (federal Firearms licence) vilket ar detsamma som licencierad vapenhandlare. De Maste... MASTE... Och tredje gangen M A S T E!!! gora bakrundskoll pa alla kopare, oavsett lokal. Alltsa aven pa vapenmassor.

Man ser ibland privata saljare som struttar runt med en bossa pa ryggen och en prislapp. Men de flesta vapenmassor tillater inte sadana saljare att husera pa massorna, sa de ar inte som svensken i allmanhet verkar tro.

Dessutom, Du kan inte salja till nagon som bor i en annan stat. Du kan inte salja ditt vapen I en annan stat an den du bor I. (med undantag om du saljer till en licensierad vapenhandlare). Sa det ar inte sa enkelt som det later. Om du skulle salja till nagon som inte bor i samma stat sa ar du personligen ansvarig och kan hamna i fangelse. Det ar darfor som "Bill of sale" anvands, da har du bevis pa att du har sett en id handling som bevisar vem personen ar och att de klassas som bosatta i staten transaktionen sker I.

I florida ar det 3 dagars "wait period" Vilket ocksa innebar att du inte alls kan knata ut med en bossa fran en vapenmassa.
https://www.carryuniversitytraining.com/is-there-a-waiting-period-in-florida-to-buy-a-gun

Skulle du hitta en privat saljare sa finns det dock ingen vantetid. Men som sagt.. Lycka till med det pa vapenmassor.

Texas har ingen vanteperiod,

Nevada
Din Kalla har helt fel har kommer en lank fran ATF.gov.. lite mer tillforlitlig.
https://www.atf.gov/firearms/docs/guide/nevada-firearms-statutes-and-codes/download

man kan inte kopa fran privata saljare sa latt alls. Utan man maste gora bakgrundskoll och gora transaktionen genom en vapenaffar. Sa gunshow loophole finns inte alls I nevada.

Igen, det du skriver har inte sa mycket verklighetsforankring.

Det finns mycket att diskutera runt vapenlagar bade i USA och i Sverige. Men det ar liksom inte mycket vart att argumentera om du ska dra skronor och osanningar. Vill du veta hur det verkligen ligger till sa fraga garna.
Citera
2022-06-07, 00:22
Bannlyst
Citat:
Ja det stammer, men det ar som jag nu for tredje gangen skriver, Inte vanligt. Speciellt inte pa vapenmassor. "Gun show loophole" ar en myt som later bra som soundbite. Men inte har nagon storre inverkan.

Bord eller bas pa vapenmassor kostar ganska mycket pengar. Och de maste bokas langt i forvag. Sa de allra flesta som saljer dar saljer som FFL (federal Firearms licence) vilket ar detsamma som licencierad vapenhandlare. De Maste... MASTE... Och tredje gangen M A S T E!!! gora bakrundskoll pa alla kopare, oavsett lokal. Alltsa aven pa vapenmassor.

Man ser ibland privata saljare som struttar runt med en bossa pa ryggen och en prislapp. Men de flesta vapenmassor tillater inte sadana saljare att husera pa massorna, sa de ar inte som svensken i allmanhet verkar tro.

Dessutom, Du kan inte salja till nagon som bor i en annan stat. Du kan inte salja ditt vapen I en annan stat an den du bor I. (med undantag om du saljer till en licensierad vapenhandlare). Sa det ar inte sa enkelt som det later. Om du skulle salja till nagon som inte bor i samma stat sa ar du personligen ansvarig och kan hamna i fangelse. Det ar darfor som "Bill of sale" anvands, da har du bevis pa att du har sett en id handling som bevisar vem personen ar och att de klassas som bosatta i staten transaktionen sker I.

I florida ar det 3 dagars "wait period" Vilket ocksa innebar att du inte alls kan knata ut med en bossa fran en vapenmassa.
https://www.carryuniversitytraining.com/is-there-a-waiting-period-in-florida-to-buy-a-gun

Skulle du hitta en privat saljare sa finns det dock ingen vantetid. Men som sagt.. Lycka till med det pa vapenmassor.

Texas har ingen vanteperiod,

Nevada
Din Kalla har helt fel har kommer en lank fran ATF.gov.. lite mer tillforlitlig.
https://www.atf.gov/firearms/docs/guide/nevada-firearms-statutes-and-codes/download

man kan inte kopa fran privata saljare sa latt alls. Utan man maste gora bakgrundskoll och gora transaktionen genom en vapenaffar. Sa gunshow loophole finns inte alls I nevada.

Igen, det du skriver har inte sa mycket verklighetsforankring.

Det finns mycket att diskutera runt vapenlagar bade i USA och i Sverige. Men det ar liksom inte mycket vart att argumentera om du ska dra skronor och osanningar. Vill du veta hur det verkligen ligger till sa fraga garna.

Kan vi bortse från just anekdotiska bevis så vore jag jätteglad att få lära mig mer. För här kommer de anektodiska bevis jag funnit på nätet. Och de talar emot din tes om hur sällsynt det är med privata säljare . Jag har aldrig besökt en vapenmässa men jag är tillräckligt kapabel att leta upp ett par. Jag har aldrig ägt ett vapen. Jag har heller aldrig försökt köpa ett vapen . varken i sverige eller i usa. Så mina erfarenheter bygger enbart på källkritiskt letande på nätet.
Vi tar en godtycklig gunshow
Tex denna i Texas som påstår sig vara störst i texas
https://www.premiergunshows.com/
De skriver att de välkomnar privata säljare.
Citat:
RULES
In keeping with the spirit, as well as the intent, of all applicable gun laws, it is necessary that all dealers /vendors, who sell firearms for a portion, or all, of their livelihood must possessa federal firearms license.Persons who sell guns from their personal collection, and who do not derive their livelihood from the sale of firearms nor make a profit on sales, are not required to have a FFL.1. All local, state and federal laws must be observed. All table holders must adhere to local, state and federal laws as they apply to sales, trades and other transactions. Vendors are responsible for collecting and reporting Texas Sales Tax

Nu tittar jag på vad säljare skriver
Citat:
When speaking to another hobbyist vendor, I asked how much he paid to rent a booth space. He said that it was $75 for a space with an eight-foot folding table for the weekend. This vendor had four folding tables completely covered with firearms, so he had spent $300 for a two-day opportunity to sell weapons out of his private collection. It seemed to be quite a few guns for someone who is just a hobbyist to have for sale.

Sen vill jag tillägga att ex Texas tillåter en att sälja vapen till en som inte bor i delstaten. men att denne måste få det skickat med post.

Citat:
Federal law prohibits the sale of most firearms (including handguns) to people who live in a different state from where the sale is taking place. Dealers who have a Federal Firearms License (FFL) may sell rifles or shotguns to people who live in a different state, but only if this would comply with the laws of both the state where the sale is taking place and the state where the person lives. Texas law does not prohibit Texans from buying firearms in a different state.
Citat:
At the gun show that I attended, there were more hobbyist gun vendors than federal firearms licensed dealers. While I understand that there are many responsible gun hobbyists out there, for many, there is little incentive to conduct background checks on buyers.

Jag kan alltså inte påstå att du har rätt eller fel då jag inte handlat vapen i USA. Däremot kan jag visa på anektodiska bevis som emotsäger det du tidigare skrev.

Jag är dock nyfiken på hur det går till där inne på en gun show?
Köper folk jaktgevär eller handeldsvapen?
Vad säljer mest? är det concealed carry style Smith& wesson eller enorma Dirty-Harry style magnum 357or ?
Vilka slags vapen köper fattigare jänkare flest av ?
jaktbössor ?

Mississippi och texas är de delstater med de mest generösa vapenlagarna i usa
Kan jag teoretiskt sätt tillåtas få äga en M72 LAW ("bazooka") i dessa delstater
Frågar av ren nyfikenhet.
Senast redigerad av seppolundgren 2022-06-07 kl. 00:29.
Citera
2022-06-07, 01:19
Medlem
Citat:
Kan vi bortse från just anekdotiska bevis så vore jag jätteglad att få lära mig mer. För här kommer de anektodiska bevis jag funnit på nätet. Och de talar emot din tes om hur sällsynt det är med privata säljare . Jag har aldrig besökt en vapenmässa men jag är tillräckligt kapabel att leta upp ett par. Jag har aldrig ägt ett vapen. Jag har heller aldrig försökt köpa ett vapen . varken i sverige eller i usa. Så mina erfarenheter bygger enbart på källkritiskt letande på nätet.
Vi tar en godtycklig gunshow
Tex denna i Texas som påstår sig vara störst i texas
https://www.premiergunshows.com/
De skriver att de välkomnar privata säljare.

Nu tittar jag på vad säljare skriver

Sen vill jag tillägga att ex Texas tillåter en att sälja vapen till en som inte bor i delstaten. men att denne måste få det skickat med post.

Jag kan alltså inte påstå att du har rätt eller fel då jag inte handlat vapen i USA. Däremot kan jag visa på anektodiska bevis som emotsäger det du tidigare skrev.

Jag är dock nyfiken på hur det går till där inne på en gun show?
Köper folk jaktgevär eller handeldsvapen?
Vad säljer mest? är det concealed carry style Smith& wesson eller enorma Dirty-Harry style magnum 357or ?
Vilka slags vapen köper fattigare jänkare flest av ?
jaktbössor ?

Mississippi och texas är de delstater med de mest generösa vapenlagarna i usa
Kan jag teoretiskt sätt tillåtas få äga en M72 LAW ("bazooka") i dessa delstater
Frågar av ren nyfikenhet.

Ok. En sak I taget.

den Privata saljaren som tog tre bord. Jo jag har sett sadana ocksa. Men de tre (kanske fyra) gangerna jag har sett en san sa handlar det som samlare som saljer antingen ovanliga eller special utforanden av vapen de samlar pa. Alltsa inget du springer och koper i bradrasket. Sadana vapen hamnar oftast I multi tusen dollar regionerna.

75 dollar later dessutom valdigt billigt. Men kanske ar sa I texas. Sista gangen jag jobbade en massa sa kostade borden (6 fot eller ung 1.80m) 350 dollar per dag. For att en privatperson ska kunna tjana pengar dar sa maste de salja ganska mycket. (finns inte sa stor marginal I vapen) Och eftersom de flesta koper vapen fran handlare sa gar man redan med forlust nar man saljer ett vapen begagnat. Sa att kopa ett dyrt bord innebar bara att man gar med mer forlust.

Dessutom ska du veta att ATF har stenkoll pa massor, sa dyker du upp mer an ett par ganger per ar sa riskerar du att klassas som "professionell" och da sitter du javligt illa till utan licens.

Vad galler over delstaterna. INGEN Far kopa ett vapen i en annan stat an man ar bosatt I. Vissa stater kanske forbjuder det helt, men att texas "godkanner det" betyder att du nu hamnat I federal "interstate commerse".

Nar man koper ett vapen I en annan stat, sa skickas det till en Vapenhandlare. Det ar Federala lagen, du kan inte posta ett vapen till en privatperson. Du kan skicka ett vapen till vapenhandlare, eller till vapensmeder och tillverkare etc. MEn de kan inte skicka tillbaka det till dig, utan bara till vapenhandlare. OCh du maste gora bakgrundskoll innan du far ut det fran vapenhandlaren eftersom en FFL inte far lamna over ett vapen utan.

Skulle du lamna ett vapen till en vapensmed i samma stat som du bor sa far du ta med det hem igen ENDAST Om det sker samma dag. Har smeden det over natten sa klassas det som inventarie, och ny bakgrundskoll maste goras.

Pa vapenmassor handlas allt. Alla typer och alla modeller. Det ar oftast ett bra stalle att kunna jamfora priser, men vanligast ar att man gar till massor for att hitta vapen som kanske inte ar sa vanliga.

Vad som saljer mest? Glock och AR-15 kloner antar jag. Efter som de saljer mest av alla vapen i genomsnitt.

Men det ska sagas att ovanliga och dyra vapen saljs nog oftare pa battre massor an i butik, just for att samlare och de som verkligen letar efter dem oftast gar dit for att leta.

Du ser t.ex. nastan aldrig en Kombi, eller en dubbelstudsare I USA i vanliga affarer, men du hittar dem nastan alltid pa battre massor. Sa aven om de inte saljs MEST, sa saljs sadana samlarvapen ofta pa massor.

Vad galler En granatkastare eller bazooka (aven helautomater), detta klassas som NFA och kan endast saljas Till Civila om de registrerats fore 1984, (som alltid sa maste man saga "med vissa undantag.")

NFA reglerna ar sa snariga att det kravs ett helt forum bara for dem. Men de ar sa ovanliga och dyra att de mer eller mindre ar utanfor gemene mans planbok. Dessutom handlar det som sagt om ett ar eller sa av vantetid pa tax stamp. (som kostar $200) bara det.

som exempel.. Ett RIKTIGT "assault rifle" alltsa t.ex. M-16 i bra skick med hel automatisk eller treskotts funktion funtion kostar runt 30K dollar och uppat.

De billigaste jag set lag runt 10k for 10-15 ar sen och kostar nog 18-20k nu. Det handlade lustigt nog om FNC80... vilket ar grundstommen for svenska Ak5.
Citera
2022-06-07, 01:31
Medlem
USA:s författning innehåller (som en erfaren fransk journalist en gång burdust uttryckte det på BBC News) massor med heliga kor och bestämmelser som kommer i vägen för mer moderna och tidsenliga lösningar värdiga en fungerande demokrati. Men så är det ursprungliga dokumentet också skrivet innan demokrati i modern mening hade kommit in på banan: vad the Founding Fathers tänkte sig var snarare en mix av oligarki och laissez-faire-samhälle. En blandning av den romerska republiken (som var ett starkt aristokratiskt system) och Schweiz kantonsystem (långtgående lokal självstyrelse).

Tyvärr är det numera svårt att göra meningsfulla ändringar av det som skulle behöva ändras, dels eftersom det kräver kvalificerad majoritet bland delstaterna, dels pga tvåpartisystemet som både har blivit polariserande och blivit en slags politisk tvångströja för landet.

Val-/elektorslagen från 1887 skulle också behöva ändras eller ersättas med något mer modernt och genomarbetat, men detta är troligen omöjligt för överskådlig framtid.

EDIT: Ursäkta - tyckte i hastigheten att det stod "Bör USA.s författning ses över?". Men 2nd Amendment är ett tydligt exempel på dessa vördade heliga kor i grundlagen.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-06-07 kl. 02:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in