Citat:
Ursprungligen postat av
seppolundgren
Kan vi bortse från just anekdotiska bevis så vore jag jätteglad att få lära mig mer. För här kommer de anektodiska bevis jag funnit på nätet. Och de talar emot din tes om hur sällsynt det är med privata säljare . Jag har aldrig besökt en vapenmässa men jag är tillräckligt kapabel att leta upp ett par. Jag har aldrig ägt ett vapen. Jag har heller aldrig försökt köpa ett vapen . varken i sverige eller i usa. Så mina erfarenheter bygger enbart på källkritiskt letande på nätet.
Vi tar en godtycklig gunshow
Tex denna i Texas som påstår sig vara störst i texas
https://www.premiergunshows.com/
De skriver att de välkomnar privata säljare.
Nu tittar jag på vad säljare skriver
Sen vill jag tillägga att ex Texas tillåter en att sälja vapen till en som inte bor i delstaten. men att denne måste få det skickat med post.
Jag kan alltså inte påstå att du har rätt eller fel då jag inte handlat vapen i USA. Däremot kan jag visa på anektodiska bevis som emotsäger det du tidigare skrev.
Jag är dock nyfiken på hur det går till där inne på en gun show?
Köper folk jaktgevär eller handeldsvapen?
Vad säljer mest? är det concealed carry style Smith& wesson eller enorma Dirty-Harry style magnum 357or ?
Vilka slags vapen köper fattigare jänkare flest av ?
jaktbössor ?
Mississippi och texas är de delstater med de mest generösa vapenlagarna i usa
Kan jag teoretiskt sätt tillåtas få äga en M72 LAW ("bazooka") i dessa delstater
Frågar av ren nyfikenhet.
Ok. En sak I taget.
den Privata saljaren som tog tre bord. Jo jag har sett sadana ocksa. Men de tre (kanske fyra) gangerna jag har sett en san sa handlar det som samlare som saljer antingen ovanliga eller special utforanden av vapen de samlar pa. Alltsa inget du springer och koper i bradrasket. Sadana vapen hamnar oftast I multi tusen dollar regionerna.
75 dollar later dessutom valdigt billigt. Men kanske ar sa I texas. Sista gangen jag jobbade en massa sa kostade borden (6 fot eller ung 1.80m) 350 dollar per dag. For att en privatperson ska kunna tjana pengar dar sa maste de salja ganska mycket. (finns inte sa stor marginal I vapen) Och eftersom de flesta koper vapen fran handlare sa gar man redan med forlust nar man saljer ett vapen begagnat. Sa att kopa ett dyrt bord innebar bara att man gar med mer forlust.
Dessutom ska du veta att ATF har stenkoll pa massor, sa dyker du upp mer an ett par ganger per ar sa riskerar du att klassas som "professionell" och da sitter du javligt illa till utan licens.
Vad galler over delstaterna. INGEN Far kopa ett vapen i en annan stat an man ar bosatt I. Vissa stater kanske forbjuder det helt, men att texas "godkanner det" betyder att du nu hamnat I federal "interstate commerse".
Nar man koper ett vapen I en annan stat, sa skickas det till en Vapenhandlare. Det ar Federala lagen, du kan inte posta ett vapen till en privatperson. Du kan skicka ett vapen till vapenhandlare, eller till vapensmeder och tillverkare etc. MEn de kan inte skicka tillbaka det till dig, utan bara till vapenhandlare. OCh du maste gora bakgrundskoll innan du far ut det fran vapenhandlaren eftersom en FFL inte far lamna over ett vapen utan.
Skulle du lamna ett vapen till en vapensmed i samma stat som du bor sa far du ta med det hem igen ENDAST Om det sker samma dag. Har smeden det over natten sa klassas det som inventarie, och ny bakgrundskoll maste goras.
Pa vapenmassor handlas allt. Alla typer och alla modeller. Det ar oftast ett bra stalle att kunna jamfora priser, men vanligast ar att man gar till massor for att hitta vapen som kanske inte ar sa vanliga.
Vad som saljer mest? Glock och AR-15 kloner antar jag. Efter som de saljer mest av alla vapen i genomsnitt.
Men det ska sagas att ovanliga och dyra vapen saljs nog oftare pa battre massor an i butik, just for att samlare och de som verkligen letar efter dem oftast gar dit for att leta.
Du ser t.ex. nastan aldrig en Kombi, eller en dubbelstudsare I USA i vanliga affarer, men du hittar dem nastan alltid pa battre massor. Sa aven om de inte saljs MEST, sa saljs sadana samlarvapen ofta pa massor.
Vad galler En granatkastare eller bazooka (aven helautomater), detta klassas som NFA och kan endast saljas Till Civila om de registrerats fore 1984, (som alltid sa maste man saga "med vissa undantag.")
NFA reglerna ar sa snariga att det kravs ett helt forum bara for dem. Men de ar sa ovanliga och dyra att de mer eller mindre ar utanfor gemene mans planbok. Dessutom handlar det som sagt om ett ar eller sa av vantetid pa tax stamp. (som kostar $200) bara det.
som exempel.. Ett RIKTIGT "assault rifle" alltsa t.ex. M-16 i bra skick med hel automatisk eller treskotts funktion funtion kostar runt 30K dollar och uppat.
De billigaste jag set lag runt 10k for 10-15 ar sen och kostar nog 18-20k nu. Det handlade lustigt nog om FNC80... vilket ar grundstommen for svenska Ak5.