2022-05-29, 13:49
Medlem
Haft rejäl ångest ett par månader nu (utsättning av Venlafaxin, insättning av Sertralin och Voxra) och under den tiden fått Oxascand 15 mg. Det har dämpat ångesten något men ångesten har ändå legat som en våt filt konstant under dygnet.

Nu börjar jag bli uppgiven. Jag orkar inte ha ångest. Det äter upp mig. Det har inte blivit sämre men inte heller bättre. Att ångesten har suttit i sedan november har satt sina spår och jag känner att ångesten börjar däcka mig.

Finns det något annat än Oxascand som jag kan föreslå för min läkare?

Står på Sertralin 200 mg och voxra 300 mg. Det är 2,5 veckor sedan voxran höjdes från 150 till 300 mg. Jag vet att voxra kan öka ångestpåslag men nu var det psykiater nr 2 som sa att jag skulle höja voxran (psykiater nr 1 pensionerade tyvärr sig men även hen ville höja 150 till 300 fast väntade med det så nya psykiatern kunde följa upp det) så då fick det bli så.
Citera
2022-05-29, 14:07
Medlem
StonedMonkeys avatar
Ja finns massa starkare benzo, oxascand är den första dom skriver ut, säg att du vill pröva en annan
Citera
2022-05-29, 14:11
Medlem
TheJackets avatar
Jag skulle säga att du skall klippa Sertralin & Voxra. Be om att få Brintellix istället.
Citera
2022-05-29, 14:14
Medlem
Cykelbarnens avatar
Xanor är väl kungen i sammanhanget?
Citera
2022-05-29, 14:52
Medlem
AngieDs avatar
Det är väl som med allt annat, krävs mer och mer för önskad effekt. Sen så kanske din ångest även har blivit värre utav benzon? Tyvärr vanlig effekt, det hjälper till en början men sen så får man ännu mer ångest än innan man började med benzo. Liknande effekter ser vi ju hos de som dricker för sin ångest, alkohol och benzo har många likheter men skillnaden är att alkohol starkare än benzo.
Citera
2022-05-29, 14:54
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykelbarnen
Jo men kort halveringstid så att man måste fylla på hela tiden så då är ju oxascanden att föredra om man tar den i ångestsyfte,
Citera
2022-05-29, 15:09
Medlem
CockWitchs avatar
Citat:
Nä. Stesolid 10mg för skönare effekt och FM1 för starkaste vansinneseffekten.
Citera
2022-05-29, 16:20
Medlem
Cykelbarnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AngieD
Jo men kort halveringstid så att man måste fylla på hela tiden så då är ju oxascanden att föredra om man tar den i ångestsyfte,
Kanske inte lika beroendeframkallande som Xanor?
Citera
2022-05-29, 16:57
Medlem
AngieDs avatar
Citat:
Lika beroendeframkallande, benzo har nackdelen att du bygger upp tolerans med a^x där a konstant och x tiden dvs inte linjärt utan exponentiellt så du måste efter bara lite kort tid dubbla dosen för samma effekt. Alkohol är ju inte bra att konsumera heller i ångestsyfte men du behöver inte öka dosen så pass mycket. En Arboga (13 cl starksprit) kanske du måste dubbla till två (26 cl starksprit) efter några månader i ångessyfte det mer en linjär ökning. Vad detta beror på vet jag inte, det får någon kemist svara på. Ibland undrar man om inte läkemedelföretagen vill att du ska bli beroeende så de kan tjäna mer pengar, dvs det skulle gå hitta preparat som liknar mer alkoholen än benzo så man inte måste öka i dos så fort hela tiden?

Så är det ju med vissa droger, de är framställda just så du ska bli beroeende snabbt som kristalliserat meth (metaamfetamin) kan vara samma med benzo?
Senast redigerad av AngieD 2022-05-29 kl. 16:59.
Citera
2022-05-29, 17:07
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:

Alprazolam anses vara mest potent när det gäller panikångest.

Citat:

Alprazolam finns även i depotvariant.

Citat:

Alprazolam har mycket högre beroendepotential än Oxazepam.

Citat:
Lika beroendeframkallande, benzo har nackdelen att du bygger upp tolerans med a^x där a konstant och x tiden dvs inte linjärt utan exponentiellt så du måste efter bara lite kort tid dubbla dosen för samma effekt. Alkohol är ju inte bra att konsumera heller i ångestsyfte men du behöver inte öka dosen så pass mycket. En Arboga (13 cl starksprit) kanske du måste dubbla till två (26 cl starksprit) efter några månader i ångessyfte det mer en linjär ökning. Vad detta beror på vet jag inte, det får någon kemist svara på. Ibland undrar man om inte läkemedelföretagen vill att du ska bli beroeende så de kan tjäna mer pengar, dvs det skulle gå hitta preparat som liknar mer alkoholen än benzo så man inte måste öka i dos så fort hela tiden?

Så är det ju med vissa droger, de är framställda just så du ska bli beroeende snabbt som kristalliserat meth (metaamfetamin) kan vara samma med benzo?

http://uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:926420/FULLTEXT01.pdf

Citat:
De individer som oavsiktligt använder bensodiazepiner använder just förskrivna bensodiazepiner men på ett olämpligt sätt, ex. genom att ta högre doser än vad läkaren ordinerat eller genom att självmant förlänga behandlingstiden fastän remission av sjukdomstillståndet har uppvisats.De bensodiazepiner som har störst risk för beroende är de som har snabbt påslag och hög potens. Diazepam, lorazepam och alprazolam tillhör de bensodiazepiner som medför störst risk för
utveckling av beroende (Evenden, 2015).
Vid eliminering av kortverkande bensodiazepiner sker en
snabbt insättande abstinens som är väldigt uttalad. Bensodiazepiner med snabb absorption och hög
lipofilicitet har ett snabbare tillslag i hjärnan som leder till eufori.
Citera
2022-05-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trallenn
Haft rejäl ångest ett par månader nu (utsättning av Venlafaxin, insättning av Sertralin och Voxra) och under den tiden fått Oxascand 15 mg. Det har dämpat ångesten något men ångesten har ändå legat som en våt filt konstant under dygnet.

Nu börjar jag bli uppgiven. Jag orkar inte ha ångest. Det äter upp mig. Det har inte blivit sämre men inte heller bättre. Att ångesten har suttit i sedan november har satt sina spår och jag känner att ångesten börjar däcka mig.

Finns det något annat än Oxascand som jag kan föreslå för min läkare?

Står på Sertralin 200 mg och voxra 300 mg. Det är 2,5 veckor sedan voxran höjdes från 150 till 300 mg. Jag vet att voxra kan öka ångestpåslag men nu var det psykiater nr 2 som sa att jag skulle höja voxran (psykiater nr 1 pensionerade tyvärr sig men även hen ville höja 150 till 300 fast väntade med det så nya psykiatern kunde följa upp det) så då fick det bli så.

Det vanliga är ju att man höjer voxra från 150 mg till 300 efter 2-3 månader.
Förstår däremot inte varför du ska äta sertralin samtidigt som voxra?

Den är ju ångestgivande mer än allt annat.
Är det tänkt att du ska sluta med sertralin sen?
Var försiktig med oxascand.
Dom är beroendeframkallande och man vänjer sig snabbt vid doserna och måste höja.
Tror det är bättre att ta bort ditt ssri och ge voxra en chans i några månader.
Full effekt på den kommer efter ca 6 månader.
Citera
2022-05-29, 17:36
Medlem
Finns massa andra bensodiazepiner. En högre dos oxascannd är ett alternativ 15 mg är en låg dos tex är 1 mg alprazolam likvärdigt med 40-50 mg oxascand. Kan kombinera din oxascannd med någon antihistamin(lergigan tharalen mm) Annars finns det gabapentin och Lyrica man kan prova.

Prova ta bort voxra är ångest på burk för mig och många andra tycker det är en olämpligt medicin om primärt har ångest problem, är mer till för depression men visst man är lite olika Du behöver inte höja dosen bara för din läkare tycker du ska göra det det är din kropp och du bestämmer vad du ska ta och inte ta. Vad motiverar din läkare att du ska höja dosen med ? Är ångest din huvudproblem ? Du borde inte få något utsättningssymptom av att byta från snri till SSRI som du gjort om du inte har total olika doser
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in