2022-05-28, 14:15
Medlem
Förra året så köpte jag en lägenhet på Xm2 och det är vad jag fick levererat. Tidigare i veckan så påpekade en granne att vårt trapphus är mindre jämfört med andra våningar, det visade sig att min granne har flyttat ut sin vägg utan föreningens tillstånd och de var inte så glada över detta.

När jag fick höra detta så jämförde jag min lägenheten med andra trappuppgångar och det visade sig jag har 3m2 mindre. Detta pga samma granne har flyttat ut sin vägg in i min lägenhet.

När och detta har sket har jag ingen aning om. Styrelsen i föreningen hittar inga uppgifter om att detta ska ha skett lagligt och lägenhetsförteckning är oförändrad.

Jag finner det konstigt att förra ägare inte upptäckt något, men samtidigt så har mycket hänt i byggnaden, först var det hyresrätter, blev en förening och ytan i fråga är ett gammalt förråd innan det blev en vindsvåning.

Har jag rätt att kräva tillbaka den här ytan?
Citera
2022-05-28, 14:24
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsjob
Förra året så köpte jag en lägenhet på Xm2 och det är vad jag fick levererat. Tidigare i veckan så påpekade en granne att vårt trapphus är mindre jämfört med andra våningar, det visade sig att min granne har flyttat ut sin vägg utan föreningens tillstånd och de var inte så glada över detta.

När jag fick höra detta så jämförde jag min lägenheten med andra trappuppgångar och det visade sig jag har 3m2 mindre. Detta pga samma granne har flyttat ut sin vägg in i min lägenhet.

När och detta har sket har jag ingen aning om. Styrelsen i föreningen hittar inga uppgifter om att detta ska ha skett lagligt och lägenhetsförteckning är oförändrad.

Jag finner det konstigt att förra ägare inte upptäckt något, men samtidigt så har mycket hänt i byggnaden, först var det hyresrätter, blev en förening och ytan i fråga är ett gammalt förråd innan det blev en vindsvåning.

Har jag rätt att kräva tillbaka den här ytan?

Är lägenheten likadan som när den köptes av dig?

Är den likadan som vid ombildningen?

Kan det vara någon annan än din nuvarande granne som gjort ombyggnaden?

LL
Citera
2022-05-28, 14:32
Medlem
Låter helt absurt! Sjävklart kan man inte bara tillskansa sig mer utrymme genom att själv flytta väggar som man vill. Det är föreningen som ska kräva att han återställer det hela. Tvivlar dock på att förra ägaren inte kände till det, för rimligen borde man väl se om någon knackar ner hela ens vägg och flyttar in den några meter. Det har nog varit en tyst överenskommelse mellan dem med pengar under bordet och hoppats att ingen skulle lägga märke till det. Därav att han inte heller sagt något och det fattas några kvadrat gentemot andra.
Citera
2022-05-28, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLat
Är lägenheten likadan som när den köptes av dig?

Är den likadan som vid ombildningen?

Kan det vara någon annan än din nuvarande granne som gjort ombyggnaden?

LL

Precis, lägenheten är likadan som när jag köpte den, så det har hänt något innan jag flyttade in. Som jag förstått dock, så köper man inte "lägenheter" utan man köper en del i en förening där det står vilken ytan jag har tillgång till enligt lägenhetsförteckningen, hela den ytan har jag inte tillgång till.

Det är 100% den nuvarande grannen som gjort ombyggnaden.
Citera
2022-05-28, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Låter helt absurt! Sjävklart kan man inte bara tillskansa sig mer utrymme genom att själv flytta väggar som man vill. Det är föreningen som ska kräva att han återställer det hela. Tvivlar dock på att förra ägaren inte kände till det, för rimligen borde man väl se om någon knackar ner hela ens vägg och flyttar in den några meter. Det har nog varit en tyst överenskommelse mellan dem med pengar under bordet och hoppats att ingen skulle lägga märke till det. Därav att han inte heller sagt något och det fattas några kvadrat gentemot andra.

Jag misstänker också att det varit någon tyst överenskommelse eftersom när grannen utökade sin yta så var man tvungen att flytta min ytterdörr, vilket har hänt. Tyvärr så finns det en chans att att den förra ägaren också tagit 1-2m2 av trapphuset, jag misstänker att jag också kommer bli tvungen att återställa detta? Kan jag issåfall stämma den förra ägaren?
Citera
2022-05-28, 14:41
Avstängd
Citat:
Jag misstänker också att det varit någon tyst överenskommelse eftersom när grannen utökade sin yta så var man tvungen att flytta min ytterdörr, vilket har hänt. Tyvärr så finns det en chans att att den förra ägaren också tagit 1-2m2 av trapphuset, jag misstänker att jag också kommer bli tvungen att återställa detta? Kan jag issåfall stämma den förra ägaren?

Bygglov för detta???
Citera
2022-05-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Bygglov för detta???

Garanterat att det inte finns något bygglov, eftersom föreningen har inga uppgifter om att detta har hänt.
Citera
2022-05-28, 14:43
Avstängd
Citat:
Garanterat att det inte finns något bygglov, eftersom föreningen har inga uppgifter om att detta har hänt.

Men det lär väl krävas bygglov?

För att göra det enkelt 4 lgh finns på plan 4 - är det bara för hyresvärden att
göra 4 tomma lgh till EN lgh utan bygglov - här lär svaret finnas
Citera
2022-05-28, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men det lär väl krävas bygglov?

För att göra det enkelt 4 lgh finns på plan 4 - är det bara för hyresvärden att
göra 4 tomma lgh till EN lgh utan bygglov - här lär svaret finnas

Förlåt, förstår inte vad du menar. Det finns självklart bygglov på själva lägenheterna, finns dock inget bygglov på att riva väggar och bygga ut i trapphuset.
Citera
2022-05-28, 14:47
Avstängd
Citat:
Förlåt, förstår inte vad du menar. Det finns självklart bygglov på själva lägenheterna, finns dock inget bygglov på att riva väggar och bygga ut i trapphuset.

Kolla ritningarna hos byggnadsnämnden plan för plan.

Men om hyresvärden gjort detta långt före ombildningen är det nog ok
Citera
2022-05-28, 14:48
Medlem
Borde inte vägg mot trapphus dessutom vara bärande?
Citera
2022-05-28, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Borde inte vägg mot trapphus dessutom vara bärande?

Misstänker att ena väggen var bärande
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in