2023-11-11, 19:04
Medlem
PolitiskParmersans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Jag har svårt att få till hemmagjorda pommes.
Dom är frasiga just när man tar ut dom ur fryern men blir sladdriga nästan direkt.
Går ju och äta och smakar ok, men de blir inte som man vill ha pommes.
Om du kör tunna pommes med samma kryddor tills dom blir lite knapriga och dippar med vitlöksdip så har du tjocka grillchipps
Citera
2023-11-12, 20:01
Medlem
TerezaInPragues avatar
Rågbröd är bäst.
Citera
2023-11-14, 12:54
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolitiskParmersan
Hur gör du dina pommes?
Köper Avikos färdiga. Lägger dom i fryern och trycker på auto. Har Philips XXL med Smart Sense.
Blir perfekt varje gång.
Att göra dom från grunden blir aldrig bra oavsett hur jag gör.
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Lika bra att citera lösningar för detta stämmer, återkom när du provat lösningarna i videon nedan och om det hjälpte =

Big Mistakes Everyone Makes When Cooking Fries In An Air Fryer

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=b2wJWi82XmU

Hoppas du kan engelska annars finns det översättning i tuben

du kan även lägga färdiga pommes på en ugnsgaller i mitten i ugnen efteråt med bakplåtspapper och på 70 grader för att hålla dom varm efter airfyer tillagningen

Sektionsgaller hyllor för pommes mm = https://fyndiq.se/produkt/3st-air-fr...RoC5JQQAvD_BwE
Jag har testat fast och mjölig potatis, haft de i vatten för att få ur stärkelsen, förkokat, haft olja, förvärmt osv.
Det blir inga större skillnader.
Det blir ok att äta men det blir inte som man vill ha pommes.
Dessutom orkar man inte hålla på och förkoka osv varje gång då det tar för lång tid, då är det mer värt att köpa färdiga.

Hela grejen med en airfryer istället för vanlig ugn (med eller utan luft) är att de går fort. Man slipper vänta på att ugnen ska bli varm osv. På den tiden det tar att värma ugnen har fryern lagat färdigt.
Men innan gjorde jag frysta pommes på bakplåtspapper i ugnen.

Att värma pommes blir aldrig bra heller. De går att äta men det är när dom är nylagade dom är bäst.
Citera
2023-11-14, 19:17
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Köper Avikos färdiga. Lägger dom i fryern och trycker på auto. Har Philips XXL med Smart Sense.
Blir perfekt varje gång.
Att göra dom från grunden blir aldrig bra oavsett hur jag gör.

Jag har testat fast och mjölig potatis, haft de i vatten för att få ur stärkelsen, förkokat, haft olja, förvärmt osv.
Det blir inga större skillnader.
Det blir ok att äta men det blir inte som man vill ha pommes.
Dessutom orkar man inte hålla på och förkoka osv varje gång då det tar för lång tid, då är det mer värt att köpa färdiga.

Att värma pommes blir aldrig bra heller. De går att äta men det är när dom är nylagade dom är bäst.

Om du köper pommes så behöver du ju aldrig genomgå nån process av förberedelser och moment - såklart, utan då ska de ju bara varmlufts tillagas i airfryer. Uppenbarligen gör du nåt fel av alla stegen i videon eller så är det nåt fel på din airfryer. Poängen med airfyrer är just att det ska få bättre krisp frasighet och jämna brynta ytor runtom potatisstaven mer än en nån konventionell ugn och tom bättre än en varmluftsugn fast i miniatyr, dvs i mindre format. Vet inte vad som är galet tyvärr..

Du kanske har för mycket pommes och skakar inte om dom tillräckligt, därför jag tipsade om grillgaller i våningar som passar in i airfryer

Du har ju ingen dålig pjäs heller =
https://www.philips.se/c-p/HD9867_90...m-airfryer-xxl

Tycker du kan ringa eller helst maila till tillverkaren och förklara dina besvär och var noga med bilder ochså att fota hur dina pommes blir ..

Ha i åtanke att det går inte jämnställa djupfriterad strips i smak och crunch med airfryad strips ochså..
Citera
2023-11-16, 00:42
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Om du köper pommes så behöver du ju aldrig genomgå nån process av förberedelser och moment - såklart, utan då ska de ju bara varmlufts tillagas i airfryer. Uppenbarligen gör du nåt fel av alla stegen i videon eller så är det nåt fel på din airfryer. Poängen med airfyrer är just att det ska få bättre krisp frasighet och jämna brynta ytor runtom potatisstaven mer än en nån konventionell ugn och tom bättre än en varmluftsugn fast i miniatyr, dvs i mindre format. Vet inte vad som är galet tyvärr..

Du kanske har för mycket pommes och skakar inte om dom tillräckligt, därför jag tipsade om grillgaller i våningar som passar in i airfryer

Du har ju ingen dålig pjäs heller =
https://www.philips.se/c-p/HD9867_90...m-airfryer-xxl

Tycker du kan ringa eller helst maila till tillverkaren och förklara dina besvär och var noga med bilder ochså att fota hur dina pommes blir ..

Ha i åtanke att det går inte jämnställa djupfriterad strips i smak och crunch med airfryad strips ochså..
Ja önskat att det var jag som gjorde fel men i så fall är jag inte ensam.
Jag har läst massor av inlägg på nätet där fler får likvärdiga resultat som mig.
Och fryern är ju som du säger inget skräp
Men å andra sidan blir de ganska lika i en vanlig ugn, eller med varmluft.
De blir inte så som man önskar att pommes ska vara. De blir mer som när man gör klyftpotatis fast i pommesformat. De är inte äckligt men de är ju inga pommes.
Jag har gett upp att göra egna och håller mig nu enbart till färdiga frysta.
De är smidigt, går fort och blir gott. De som är synd bara är att de är dyrare och lite mindre hälsosamma.
Men de är vad det är.
Citera
2023-11-25, 15:45
Medlem
PolitiskParmersans avatar
Citat:
Ja önskat att det var jag som gjorde fel men i så fall är jag inte ensam.
Jag har läst massor av inlägg på nätet där fler får likvärdiga resultat som mig.
Och fryern är ju som du säger inget skräp
Men å andra sidan blir de ganska lika i en vanlig ugn, eller med varmluft.
De blir inte så som man önskar att pommes ska vara. De blir mer som när man gör klyftpotatis fast i pommesformat. De är inte äckligt men de är ju inga pommes.
Jag har gett upp att göra egna och håller mig nu enbart till färdiga frysta.
De är smidigt, går fort och blir gott. De som är synd bara är att de är dyrare och lite mindre hälsosamma.
Men de är vad det är.
Sitter lite salongsfull och har precis ätit middag som bland annat innehöll potatisklyftor kryddat på samma sätt som pommesen men jag skippade oljan och herre min gud vilket resultat.
Citera
2023-11-26, 11:26
Medlem
Sladdarens avatar
THE BEST Air Fryer French Fry (Ranking 7 Methods)

https://www.youtube.com/watch?v=yJak-LQCi30
Citera
2024-08-23, 13:13
Medlem
trickydicks avatar
Vårrullar från Daloon blir näst intill perfekta i Airfryer https://daloon.se/spring-rolls-beef-...ty-vegetables/

Pensla dom med olja sedan och några minuter per sida. Dom blir fantastiskt bra.
Citera
2024-08-23, 23:06
Medlem
Sök efter Barry Lewis på Youtube.
Citera
2025-02-09, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vårrullar från Daloon blir näst intill perfekta i Airfryer https://daloon.se/spring-rolls-beef-...ty-vegetables/

Pensla dom med olja sedan och några minuter per sida. Dom blir fantastiskt bra.

Tycker ibland det inte blir helt genomstekt i mitten på sådana i airfryers... Hände samma med fish and chips fisk. Men jag kanske kör för hög värme (vet inte hur man ställer in)
Citera
2025-02-09, 11:02
Medlem
Sladdarens avatar
Kokta ägg

https://www.taste.com.au/recipes/air...cipes/bcg48wfa
Citera
2025-02-09, 14:58
Medlem
Sinraths avatar
Har en Ninja Foodie Max som kommer med airfryer lock.
Varje morgon "rostar" jag mina brödskivor genom att lägga dom högst upp på dom inkluderade grillgallrena. Tar 4min från fryst tillstånd på 200c. Lite till om man vill vända och ta andra sidan också.

Hel kyckling funkar jävligt bra också. Klipp lite hål i skinnet och smeta in köttet på insidan med smör, soyasås och kryddor. Lägg i hela kycklingen i maskinen och kör tills innertemperaturen är minst 72 grader. Kan ta över en timme. Kan behöva vändas en gång efter mer än halva tiden gått. 175-180c.

Brysselkål, hela eller delade. Marinera lite kort i olja, salt, peppar och pressad vitlök. Kör snällt på ca 150c tills dom är mjuka i mitten. Dom yttre bladen blir lite torra men så länge man inte bränner på för hett så blir dom inte svarta och brända.

Brukar även tina eller yt-torka nötkött genom att köra på lägsta effekt, 50c, med salt på tills dom inte längre behöver badd torkas med papper innan tillagning. Kanske 20-30min beroende på storlek.

Köttbullar. Ta bland/nöt-färs och krydda upp den med lök, salt, peppar, eventuellt ägg och timjan. Rulla till bollar (jag kör rätt stora för det tar kortare tid). Förvärm maskinen 180c, lägg i bollarna, spraya eller pensla med smör/olja. Kör på tills den fått fin färg på en sida, vänd och kör tills lika fin runtom. Kanske ca 20-40min beroende på storlek. Jag får erkänna det inte blir lika saftigt som i stekpanna men kände mig nöjd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in