• 5
  • 6
2022-05-29, 11:41
Medlem
VeronicaMarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarvikingen
Sen jag började äta en rå-kost så har mitt liv blivit bättre och mindre ångestfullt. Jag är inte vegan utan jag äter all mat rå och jag sparar väldigt mycket tid på det. När jag tillagade min mat så kunde jag lägga 45 minuter per dag på att laga mat, och då åt jag bara en gång om dagen (en stor måltid), det blir 5 timmar per vecka och ca 273 timmar/år, (11 dagar) Måltiderna var inget fancy utan det var mest kött och potatis. Hur känner ni som står och lagar mat i 2-6 timmar per dag, ni som gör grytor, långkok etc sen spenderar ni bara 10-15 minuter på att äta upp allt? Några frågor:

1. Är det kul att slösa tid på att laga mat som ni spenderar max 15 minuter på att äta upp?

2. Är ni rädda för bakterier i rå mat så därför tillagar ni allt? Eller har det med smak att göra?

3. Hade ni velat lägga allt tid ni lägger på matlagning till något annat?

Det finns självklart människor som bara äter färdigrätter och pizzor men t.o.m. jag hade nog valt att laga min mat istället för att äta färdigmat.

Om jag svara på dina frågar så får du svara på mina, okej?

1. Jag njuter lika mycket att laga som att äta maten. Jag ser det som en utmaning att få maten så god som möjligt.

2. Jag äter också vissa saker råa precis som alla andra, men inte absolut inte kyckling eller kött, där är det lite bakterie skräck + att jag inte vill tugga på konsistensen av rå kött.

3. Oftast ser jag matlagning som avkoppling. Så nej.

Mina frågor till dej:
1. Hur mår din mage? Lite hård kanske?
Din mage måste jobba hårt om nedbrytnings processen inte får någon hjälp genom tillagning av din föda. (Om inte bakterier från det råa köttet hjälper till…)

2. Vad består din kost av med specifikt, vad äter du under en dag?
Kolhydrater? Inte ris eller pasta? Potatis?
Citera
2022-05-29, 12:09
Medlem
Genuint intresserad om ni verkligen menar 15 minuter. Då menar jag att från den stund jag tänker "ahh. kanske lite mat" till att jag sitter vid bordet och äter så tar det 15 minuter. Kanske om man gör en omelett. Men vad annat?

Jag är väl lite ovan så för mig tar saker längre tid. Se länk nedan. Köttfärssås 20 minuter? What? Tror aldrig jag lagat köttfärssås på mindre än 45 min. Bara att få fram alla ingredienser och ha hackat löken så har 7-10 min gått.

https://www.recepten.se/recept/koettfaerssas.html

Så vad kan jag verkligen göra snabbt? Ni som hävdar att ni slänger ihop något på 10 minuter? Till och med pasta tar en kvart minst.
Citera
2022-05-29, 22:33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajasnajas
Det som finns i grytan måste väl tillberedas?

Ja det tar väl 15 min. Och sedan 15 min att ta hand om maten när den är klar.
Citera
2022-05-29, 23:16
Medlem
Det är trevligt och kul att laga mat.

Jag vet inte vad du lagar om du spenderar tre timmar på att laga en måltid.
Man står ju inte och tittar in i ugnen som om det vore en TV.
Effektiv matlagningstid är inte speciellt lång och man kan göra massa andra saker samtidigt som man lagar maten.
Citera
2022-05-30, 16:23
Medlem
Bertil85s avatar
Tänk sedan på alla kockar i världen som lagar mat åt gäster? Hur är det för dem ?
Jobbigt okej men TS visst är det någon annans syssla?
Citera
2022-05-30, 16:29
Medlem
F.Hansens avatar
Det är kul att laga mat i tre timmar om man dricker öl samtidigt.
Citera
2022-05-30, 16:32
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Sen jag började äta en rå-kost så har mitt liv blivit bättre och mindre ångestfullt. Jag är inte vegan utan jag äter all mat rå och jag sparar väldigt mycket tid på det. När jag tillagade min mat så kunde jag lägga 45 minuter per dag på att laga mat, och då åt jag bara en gång om dagen (en stor måltid), det blir 5 timmar per vecka och ca 273 timmar/år, (11 dagar) Måltiderna var inget fancy utan det var mest kött och potatis. Hur känner ni som står och lagar mat i 2-6 timmar per dag, ni som gör grytor, långkok etc sen spenderar ni bara 10-15 minuter på att äta upp allt? Några frågor:

1. Är det kul att slösa tid på att laga mat som ni spenderar max 15 minuter på att äta upp?

2. Är ni rädda för bakterier i rå mat så därför tillagar ni allt? Eller har det med smak att göra?

Det finns självklart människor som bara äter färdigrätter och pizzor men t.o.m. jag hade nog valt att laga min mat istället för att äta färdigmat.

Du kan knappast mena att du lägger 45 minuter EFFEKTIV TID på att laga mat varenda dag.

Räknar man den effektiva tiden det tar så är det sällan mer än 5-10 minuter även för ett mer komplicerat tillagande. Att ex. Rimma en egen skinka och ugnsbaka den tar på sin höjd 10 minuter i effektiv tid.

Ner med skinkan i saltlagen och in på kall plats, Efter 2-3 dagar tas den upp torkas och in med den i ugnen. Max 5 minuter effektiv tid. Detsamma gäller många rätter. Asiatisk mat KAN ta en del tid då den oftast skall skäras upp i snygga bitar då den skall ätas utan att skäras på tallriken. Men annars så får man mängder av tid över att göra annat medans man väntar på en ugn eller en gryta eller koka potatis.

Utnyttjar man sin spilltid på ett vettigt sätt så tar själva matlagningen inga tider.
Citera
2022-05-30, 19:37
Medlem
Sommarvikingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VeronicaMars
Om jag svara på dina frågar så får du svara på mina, okej?

1. Jag njuter lika mycket att laga som att äta maten. Jag ser det som en utmaning att få maten så god som möjligt.

2. Jag äter också vissa saker råa precis som alla andra, men inte absolut inte kyckling eller kött, där är det lite bakterie skräck + att jag inte vill tugga på konsistensen av rå kött.

3. Oftast ser jag matlagning som avkoppling. Så nej.

Mina frågor till dej:
1. Hur mår din mage? Lite hård kanske?
Din mage måste jobba hårt om nedbrytnings processen inte får någon hjälp genom tillagning av din föda. (Om inte bakterier från det råa köttet hjälper till…)

2. Vad består din kost av med specifikt, vad äter du under en dag?
Kolhydrater? Inte ris eller pasta? Potatis?
1. Perfekt matsmältning. Man spenderar mycket mindre tid på att smälta ned rått kött, det är det folk inte förstår. Tillagad mat tar skit lång tid att smälta ned och består av lipidperoxider (tillagat fett) och heterocykliska aminer (tillagat protein). Du äter 1kg rått, inga problem med 50-100gram opastöriserat smör till. Som du anade så är det bakterier och framförallt det råa fettet som gör att man får perfekt matsmältning och bajar bra.

2. Kosten består av rått kött/fisk/kyckling från bra källor, råa ägg, opastöriserade mjölkprodukter, rå oupphettad honung, grönsaksjuicer (men inte grönsaker), frukt en gång i veckan. Jag äter inget som är värmebehandlat och jag äter inget spannmål och absolut inga oljor som solros och raps. Oupphettad olivolja är OK i små mängder.

Böcker: We want to live och the recipe for living without disease. Båda finns gratis i PDF.
Citera
2022-05-30, 19:41
Medlem
Liberationfronts avatar
Men du köper ju din mat...
Citera
2022-06-01, 17:16
Bannlyst
Citat:

När man lagar med slowcooker kan det ta 8timmar ibland.

Men den aktiva matlagningen blir 10minuter.
Och man gör hela pottan full med 10 portioner.

Det blir billigare köpa storpack och laga flera måltider samtidigt.

Det är roligt laga mat som smakar gott.
Är ingen Cannibal som du. Du får ju aldrig in någon smak i din mat heller eftersom du inte låter smakerna koka in, eller stekas in.
Stackare.

Man har ju läst 100tals gånger om mat som innehållit Salmonella.
Steker eller Kokar man maten rätt så undviks detta.

Du leker med livet du
Citera
2022-06-02, 08:21
Medlem
C0ws avatar
På 3 timmars matlagning hinner jag preppa tillräckligt med lådor som räcker hela jobbcykeln på 5 dagar, och då är det ris/potatis/pasta, kött och veggies. Lätt värt mödan. Att däremot stå och laga varje dag är fan självmordsvarning, skulle aldrig orka.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in