Citat:
Sen jag började äta en rå-kost så har mitt liv blivit bättre och mindre ångestfullt. Jag är inte vegan utan jag äter all mat rå och jag sparar väldigt mycket tid på det. När jag tillagade min mat så kunde jag lägga 45 minuter per dag på att laga mat, och då åt jag bara en gång om dagen (en stor måltid), det blir 5 timmar per vecka och ca 273 timmar/år, (11 dagar) Måltiderna var inget fancy utan det var mest kött och potatis. Hur känner ni som står och lagar mat i 2-6 timmar per dag, ni som gör grytor, långkok etc sen spenderar ni bara 10-15 minuter på att äta upp allt? Några frågor:
1. Är det kul att slösa tid på att laga mat som ni spenderar max 15 minuter på att äta upp?
2. Är ni rädda för bakterier i rå mat så därför tillagar ni allt? Eller har det med smak att göra?
3. Hade ni velat lägga allt tid ni lägger på matlagning till något annat?
Det finns självklart människor som bara äter färdigrätter och pizzor men t.o.m. jag hade nog valt att laga min mat istället för att äta färdigmat.
1. Är det kul att slösa tid på att laga mat som ni spenderar max 15 minuter på att äta upp?
2. Är ni rädda för bakterier i rå mat så därför tillagar ni allt? Eller har det med smak att göra?
3. Hade ni velat lägga allt tid ni lägger på matlagning till något annat?
Det finns självklart människor som bara äter färdigrätter och pizzor men t.o.m. jag hade nog valt att laga min mat istället för att äta färdigmat.
Om jag svara på dina frågar så får du svara på mina, okej?
1. Jag njuter lika mycket att laga som att äta maten. Jag ser det som en utmaning att få maten så god som möjligt.
2. Jag äter också vissa saker råa precis som alla andra, men inte absolut inte kyckling eller kött, där är det lite bakterie skräck + att jag inte vill tugga på konsistensen av rå kött.
3. Oftast ser jag matlagning som avkoppling. Så nej.
Mina frågor till dej:
1. Hur mår din mage? Lite hård kanske?
Din mage måste jobba hårt om nedbrytnings processen inte får någon hjälp genom tillagning av din föda. (Om inte bakterier från det råa köttet hjälper till…)
2. Vad består din kost av med specifikt, vad äter du under en dag?
Kolhydrater? Inte ris eller pasta? Potatis?