2022-05-27, 23:28
Medlem
Torparfrugans avatar
Jag har i present fått kontanter i form av USD och EUR till ett värde av ca 30 tkr. Jag skulle vilja ha in dem på ett bankkonto, utan åka på någon valutaväxling. Hur ska jag göra det?

Det verkar som att storbankerna har valutakonton, men inte tillåter insättningar av kontanter.

Kan jag ändå öppna ett valutakonto någonstans, och sen typ använda Western Union för att göra en insättning? Kan man ens använda Western Union till att göra en banköverföring till ens egna konto i Sverige? Funderar i sådana fall på att öppna ett valutakonto på Nordnet https://www.nordnet.se/faq/473-hur-g...laendsk-valuta. Och skicka pengarna dit.

Eller hur skulle ni göra?
Citera
2022-05-27, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparfrugan
Jag har i present fått kontanter i form av USD och EUR till ett värde av ca 30 tkr. Jag skulle vilja ha in dem på ett bankkonto, utan åka på någon valutaväxling. Hur ska jag göra det?

Det verkar som att storbankerna har valutakonton, men inte tillåter insättningar av kontanter.

Kan jag ändå öppna ett valutakonto någonstans, och sen typ använda Western Union för att göra en insättning? Kan man ens använda Western Union till att göra en banköverföring till ens egna konto i Sverige? Funderar i sådana fall på att öppna ett valutakonto på Nordnet https://www.nordnet.se/faq/473-hur-g...laendsk-valuta. Och skicka pengarna dit.

Eller hur skulle ni göra?
Tar Nordnet emot kontanter? I så fall går det ju bra.
Intressant present. Här får du lite dollar och eurosedlar. Lycka till.
Kan du inte bara använda dem när du reser ?
Citera
2022-05-27, 23:41
Medlem
SmyghukareNs avatar
Provat med att skaffa EUR konto på två Svenska storbanker - strängt reglerat, och helt förbjudet utom i några specialfall.

Min enda framkomliga väg, är att öppna ett EUR konto i utlandet, tänker om några veckor prova Portugal.

Dock måste jag ha Riksbankens tillstånd, till detta Portugals riksbanks tillstånd, till detta min banks tillstånd, samt skatteverkets tillstånd.

Kommer ändå riskera att få kontot låst, och pengarna beslagtagna - är trots detta helt ärliga spårbara skattade lönekronor, men penningtvätt är allvarliga saker.

Så prova i ett EUR land att öppna konto, sedan sätta in kontanter....kanske du får det.

Kan vara att utländska banker i EUR zonen även erbjuder USD konton, vet inte detta.
Citera
2022-05-28, 00:18
Medlem
Av egen erfarenhet så är det inga problem att öppna ett valutakonto i de större bankerna men det krävs lite mer än dina kaffepengar.
Citera
2022-05-28, 00:25
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LASSE86516
Tar Nordnet emot kontanter? I så fall går det ju bra.
Intressant present. Här får du lite dollar och eurosedlar. Lycka till.
Kan du inte bara använda dem när du reser ?
Nordnet har väl inte ens något kontor att gå till. Det är därför jag undrar om jag kan använda Western Union, så att de tar emot kontanterna och skickar vidare dem till Nordnet? Eller går Forex att använda?

Mitt lönekonto är hos Skandia, men där kan jag bara ha SEK. Så därför är det inget alternativ. Jag skulle som sagt vilja stoppa in USD och EUR någonstans och slippa växlingsavgift.

Min fru är icke-svensk, så det är från hennes sida som pengarna kommer ifrån. Mer vanligt med kontanter hos henne.
Citera
2022-05-28, 00:29
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
Av egen erfarenhet så är det inga problem att öppna ett valutakonto i de större bankerna men det krävs lite mer än dina kaffepengar.
https://www.swedbank.se/privat/betal...lutakonto.html
Där kan man öppna valutakonto. Står inget om att det kräver mer än kaffepengar. Var får du det ifrån?

"Pris: 0 kr" låter ju bra.

Men problemet är detta:

"Valutakontot kan inte användas för att sätta in och ta ut sedlar i utländsk valuta."

Så då spelar ingen roll om det är kaffepengar eller ej.
Citera
2022-05-28, 00:34
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Provat med att skaffa EUR konto på två Svenska storbanker - strängt reglerat, och helt förbjudet utom i några specialfall.

Min enda framkomliga väg, är att öppna ett EUR konto i utlandet, tänker om några veckor prova Portugal.

Dock måste jag ha Riksbankens tillstånd, till detta Portugals riksbanks tillstånd, till detta min banks tillstånd, samt skatteverkets tillstånd.

Kommer ändå riskera att få kontot låst, och pengarna beslagtagna - är trots detta helt ärliga spårbara skattade lönekronor, men penningtvätt är allvarliga saker.

Så prova i ett EUR land att öppna konto, sedan sätta in kontanter....kanske du får det.

Kan vara att utländska banker i EUR zonen även erbjuder USD konton, vet inte detta.
Läser man på storbankernas hemsidor om valutakonto så står det att de inte tillåter insättningar av utländska kontanter.

Men du har inte testat Forex eller Western Union eller något sådant? De kanske inte erbjuder insättning av kontanter till ett bankkonto dock?

Jäklar vad mycket tillstånd som krävs enligt det du berättar. Usch...

Är det enkelt att öppna ett bankkonto i ett annat land? Har t.ex. du öppnat ett i Portugal, var det enkelt?
Citera
2022-05-28, 07:20
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica

I mitt fall har jag kämpat som en galen bäver att få ett valutakonto i två Svenska storbanker.

Hur mycket är kaffepengar, och när upphör denna benämning på insatt kapital?

Håller med dig, är ingen storlirare men i mitt fall skulle jag vilja ha haft 4,5 miljoner SEK, fast då i motsvarande EUR för att göra fastighetsaffärer i EUR zonen i Europa.

Dock är detta enligt tvenne storbanker absolut förbjudet.

Har talat med verksamhetschefer, och dom bekräftar att dom tagit rätt beslut, absolut förbjudet enligt nuvarande regelverk.

Berätta mera, är idel öron.
Citera
2022-05-28, 07:36
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Läser man på storbankernas hemsidor om valutakonto så står det att de inte tillåter insättningar av utländska kontanter.

Men du har inte testat Forex eller Western Union eller något sådant? De kanske inte erbjuder insättning av kontanter till ett bankkonto dock?

Jäklar vad mycket tillstånd som krävs enligt det du berättar. Usch...

Är det enkelt att öppna ett bankkonto i ett annat land? Har t.ex. du öppnat ett i Portugal, var det enkelt?

Behövs vissa papper, som måste vara i ordning.

Samt då ett Portugisiskt samordningsnummer, tror det kallas NIE nummer, sitter på lur och har inte uppgifterna framför mig.

Sedan tar många utländska banker månadsavgifter, men finns gratis eller noll avgift om man har insatt kapital.

Med tanke på hur mycket SEK har förlorat i värde mot till exempel EUR, hade jag varit rikare idag om jag hade fått spara i EUR.

Enda valutan som jag kan komma på som lever ett haltande liv, samma som Svenska kronan är Turkiska liran TRY.

Mot dom flesta andra valutor förlorar du oerhörda summor varje år, detta då Socialdemokraterna alltid och långsiktigt kör med att devalvera SEK för att gynna exporten.

https://www.xe.com/currencycharts/?f...o=EUR&view=10Y
Senast redigerad av SmyghukareN 2022-05-28 kl. 07:43.
Citera
2022-05-28, 16:02
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmyghukareN
Behövs vissa papper, som måste vara i ordning.

Samt då ett Portugisiskt samordningsnummer, tror det kallas NIE nummer, sitter på lur och har inte uppgifterna framför mig.

Sedan tar många utländska banker månadsavgifter, men finns gratis eller noll avgift om man har insatt kapital.

Med tanke på hur mycket SEK har förlorat i värde mot till exempel EUR, hade jag varit rikare idag om jag hade fått spara i EUR.

Enda valutan som jag kan komma på som lever ett haltande liv, samma som Svenska kronan är Turkiska liran TRY.

Mot dom flesta andra valutor förlorar du oerhörda summor varje år, detta då Socialdemokraterna alltid och långsiktigt kör med att devalvera SEK för att gynna exporten.

https://www.xe.com/currencycharts/?f...o=EUR&view=10Y
Låter ganska omständligt för mig som bara vill sätta in lite dollar och euro utan att åka på växlingsavgift. Men om det innebär att åka utomlands, starta bankkonto utomlands, eventuellt betala en månadsavgift, skicka konstiga papper, etc, så känns det inte riktigt värt det. Då är det nog bättre om jag ser ifall det finns någon vanlig bank som tar emot euro och dollar, och som sen växlar och sätter in sek på mitt bankkonto.

Sitter du också med dollar och euro i kontanter? Bara så jag förstår dig rätt.
Citera
2022-05-28, 19:08
Medlem
SmyghukareNs avatar
Citat:
Låter ganska omständligt för mig som bara vill sätta in lite dollar och euro utan att åka på växlingsavgift. Men om det innebär att åka utomlands, starta bankkonto utomlands, eventuellt betala en månadsavgift, skicka konstiga papper, etc, så känns det inte riktigt värt det. Då är det nog bättre om jag ser ifall det finns någon vanlig bank som tar emot euro och dollar, och som sen växlar och sätter in sek på mitt bankkonto.

Sitter du också med dollar och euro i kontanter? Bara så jag förstår dig rätt.

Jag sitter med en större bunt USD, har affärer som kommer att avslutas i EUR.

Till detta önskar jag valutasäkra mig för framtida affärer, detta då SEK och SAP är väldigt skakiga och osäkra kort.

Dock blivit kvitt en hel del USD i kontanter vid resor till utlandet, ser att det är någon som redan föreslagit detta.

Tyvärr - kontanter i dag är högst suspekt att inneha, Swedbank var på TV ett längre tag, var dock icke affären som sådan som dom anklagades för som det hela handlade om.

Utan att SAP ville sätta än hårdare tumskruvar på penninghanteringen, dina pengar är inte dina, du har dom bara till låns och på nåder.

Så när du minst anar och önskar det, kommer dom att försvinna för gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in